trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:07

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: zenuwen
BerichtGeplaatst: 12 feb 2007 23:34 

Interessant boek : INNERLIJK MUSICEREN van Barry Green en W. Timothy Gallwey - uitgeverij De Kern

Het is geschreven om de musicus te helpen hindernissen te overwinnen, concentratie te verbeteren en nervositeit te verminderen, om zo de weg te openen naar een betere uitvoering.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 10:58 

gaaf, bedankt voor de tips, ik ga die pillen niet gebruiken! ik ga nu direct naar de bieb om dat boek te halen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 15:45 

Citaat:
bovendien kunnen ze verslavend zijn

geloof me, die pilletjes die wij hadden roken naar persvoer...niet verslavingsbevorderend, je neemt ze echt met tegenzin in :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 17:40 

theo schreef:
Citaat:
Propanolol!

twee dingen:
- bij een verkeerde spelling sta je een schoonmaakmiddel te slikken . .. .

Je hebt gelijk. Heel slecht van me en dat terwijl ik hier toch een redelijk opleiding in heb gehad :S

theo schreef:
dit middel is een zgn betablokker en wordt normaal gesproken voorgeschreven bij een aandoening aan het hart en/of bij hoge bloeddruk.
Een effect ervan is dat je lijf minder gevoelig wordt voor adrenaline en andere stoffen die in een situatie van stress/inspanning vrijkomen. Je wordt dus rustiger; normaal met het doel je hartspier van zwaardere arbeid te verlichten. (het kan/heeft ook effecten waar je minder gelukkig van wordt o.a. duizeligheid: lijkt me niet lekker spelen)

Het is natuurlijk eigen keus maar ik zou zelf geen geneesmiddel nemen om reden van spanning voor een optreden.

Gewoon vaker voor publiek spelen (of spreken) en durf ontwikkelen lijkt me veel gezonder, de bibbers worden vanzelf beter beheersbaar.

De bijwerkingen waar je het nu over hebt zoals duizeligheid is ook een bijwerking van veel andere geneesmidellen. Dus zou je ook geen brugen of diclofenac moeten slikken wanneer je nog moet spelen. Ik heb tijdens examens veel aan dit middel gehad. De eerste keer dat het voorgeschreven werd moest ik van mijn huisarts een week eerder een tablet nemen om te kijken hoe ik zou reageren.

En nog iets wat ik ook nog niet wist over dit middel,

Citaat:
Propanolol, een beta-blokker, gebruik ik op zeer onregelmatige basis. Propanolol zorgt ervoor dat in situaties waarin je bang bent de angst je niet in de benen slaat. Propanolol blokkeert namelijk de verschijnselen die bij angst horen, zoals trillende en/of zwetende handen, bibberende stem, blank mind etc. Het is een ideaal middel om je over angsten zoals vliegangst, angst om te spreken voor grote groepen etc. heen te helpen. Propanolol heeft geen nadelig effect op je verdere functioneren. Je wordt er ook niet duf van.

Het gunstige van dit middel is dat je het na enkele keren gebruikt te hebben, niet meer nodig hebt om de voor jou beangstigende dingen te doen. Propanolol heeft je geholpen over je angst heen te komen.

BRON [url]http://www.net.info.nl/ego/smartdru.htm][/url]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 23:37 

Citaat:
De bijwerkingen waar je het nu over hebt zoals duizeligheid is ook een bijwerking van veel andere geneesmidellen

laten we daar niet op in gaan want wanneer er ook maar in een paar gevallen een mogelijke bijwerking van een middel bekend is, wordt dit al opgenomen in de gebruiksaanwijzing. Zo kun je van paracetamol hoofdpijn krijgen en dat is toch voor velen juist de reden om er een in te nemen . . . . .

Ik heb het bij dit middel specifiek genoemd omdat betablokkers een directe invloed op hartslag (wordt trager) en bloeddruk hebben(wordt ook lager) waardoor bijwerkingen als duizeligheid meer relevant zijn (jij moest toch immers een proefdosis nemen???)

Andere reden is dat mijn voorkeur uitgaat naar het doorstaan van de spanning en door herhaling leren deze te weerstaan bijvoorbeeld door vaker aan openbare optredens (al dan niet gerelateerd aan muziek) bloot te staan.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 23:56 

Ik vind het altijd grappig om te lezen dat mensen zenuwachtig worden en doodsangsten uitstaan voor iets wat hun hobby zou moeten zijn. Als je er zo'n last van hebt waarom begin je er dan aan (dus het concours). Muziek zou zowieso geen wedstrijd moeten zijn maar dat is weer een ander onderwerp....

Een pil nemen voor zenuwen vind ik ook wel een beetje ver gaan, probeer het dan minstens te overwinnen. Zoals al aangehaald is het boek "Innerlijk musiceren" of "The inner game of music" erg interessant om te lezen en gaat o.a. over zenuwen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 00:41 

pillen slikken doe je als je ziek bent.

voor de rest: voorbereiding is het halve werk

als je deuntje ramvast zit, scheelt dat de helft aan zorgen voor die paar moeilijke loopjes....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 17:04 

Ik ben het helemaal met camel eens.
Niet met Erik.
Ik denk dat het heel goed is zo nu en dan muziek in competitie te maken. Hoewel niet iedereen goed presteert onder druk, vind ik het erg leuk om met een iets tastbaarder doel bezig te zijn (niet alleen applaus en goede reacties maar ook een juryverslag, punten en door de jaren promotie (en/of degradatie).
Ik denk zelfs dat de concours traditie in Nederland een groot deel van de kwalitatief hoogstaande amateurmuziek verklaart.

Ik heb ook wel eens een periode gehad waarin zenuwen mijn spel negatief beinvloedden...maar dat gaat weg door goede voorbereiding en vooral veel doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur