trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Tellen tijdens het spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:43

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2007 18:56 

trouwens, vroeger speelde ik alles op 'gevoel' en telde ik echt heeeeel zelden...maar daar ben ik toch maar mee gestopt. Vaak klopte het wel maar begon steeds vaker aan mezelf te twijfelen...Vaak in het orkest als we een nieuw stuk hebben luister ik eerst wat de rest doet (wat ik kan spelen speel ik natuurlijk wel)..als ik de rest gehoord heb kan ik mijn eigen dingen er vaak wel inpassen..je voelt gewoon wanneer je in moet zetten..thuis gaat het niet zo makkelijk, dan mist de rest van het orkest :P . Thuis ben ik dan ook erg blij met mijn metronoom...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 07:36 

Ik heb gisteren tijdens repetitie een beetje op mijn voet gelet. Nogal basale ritmes (drums doen boem-tsjik-boem-tsjik enzo). Het viel me op dat ik tijdens rusten mijn voet moeilijk stil kan houden. Tijdens lange noten wil ik ook nog wel eens meetikken, maar meestal houd ik mijn voet stil zolang ik daadwerkelijk speel.

mocht dat iemand interesseren ...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 08:03 

toet'n!! schreef:
trouwens, vroeger speelde ik alles op 'gevoel' en telde ik echt heeeeel zelden...maar daar ben ik toch maar mee gestopt. Vaak klopte het wel maar begon steeds vaker aan mezelf te twijfelen...Vaak in het orkest als we een nieuw stuk hebben luister ik eerst wat de rest doet (wat ik kan spelen speel ik natuurlijk wel)..als ik de rest gehoord heb kan ik mijn eigen dingen er vaak wel inpassen..je voelt gewoon wanneer je in moet zetten..thuis gaat het niet zo makkelijk, dan mist de rest van het orkest :P . Thuis ben ik dan ook erg blij met mijn metronoom...

Toch gewoon bljiven oefenen met metronoom, het werkt net als reclame, je wordt er door beinvloed of je nu wilt of niet. Wat jij schrijft had ik vroeger ook. Alles naspelen. een keer iets gehoord en ik kon het naspelen. Toen ik de overstap maakte van klarinet naar trompet viel ik dus eigeniljk een beetje door de mand. Je kan jezelf niet in een orkest verbergen met ons instrument. Bleek dus dat ik eigenlijk heel slecht kon lezen. (ritmisch dan) Door veel met metronoom te spelen en weer terug te gaan naar ritmisch hele eenvoudige oefeningen ben ik hier echt stukken beter in geworden.

Ik lees in dit topic trouwens dat er veel mensen streepjes op de noten zetten die op de tijd vallen. Mij is juist geleerd om het midden van de maat te gaan zien al weet ik niet precies waarom.

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 08:50 

Ritme is ook absoluut mijn probleem.
Ik kan me tijdens spelen heel lastig concentreren om ook nog te tellen, dat gaat een paar maten goed en weg is het.

Dus de metronoom toch maar eens vaker gebruiken?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 09:27 

Het tellen gaat bij mij nog steeds niet 'automatisch', maar ik werk er wel aan. Nu heb ik soms nog wel dat wanneer ik tel, ik juist in de war kom...dan laat ik het tellen achterwege en speel ik gewoon weer op 'gevoel'....eigenlijk best slecht:P

Profiel  

Berichttitel: Re: Tellen tijdens het spelen
BerichtGeplaatst: 14 feb 2007 10:20 

mndy schreef:
Ik krijg continue problemen op de muziekschool doordat ik niet tel.
Hebben jullie tips of iets om dat makkelijker te maken.
Ik weet niet waarom maar met tellen heb ik echt problemen.

bedoel je tellen tijdens het spelen (bv een noot van 6 tellen lang genoeg spelen), of tellen tijdens rust (op tijd terug beginnen na weer eens een 20 maten durende passage van de klarinetten ;) )?

Voor het eerste geval zijn er ook weer verschillende mogelijkheden. Een paar tips uit eigen ervaring: Voor lange noten bv. ZACHTJES meetikken met je voet en natuurlijk goed op de dirigent letten. Zorg dat je goed kan zien wanneer hij de eerste tel van de maat.

Bij stukken met ingewikkelde, samengestelde maatsoorten zoals 5/8 of 7/8 helpt het om boven de maat de onderverdeling te schrijven, bv. 3+2+2 of 2+2+3. Soms zijn er passages in muziekstukken waar er blijkbaar op willekeurige momenten korte accenten staan (tegen de tel, op de tel, dan weer twee keer tegen, enz. - je kent dat wel...).

Dan is het inderdaad goed om de tellen van de maat aan te duiden met streepjes boven de notenbalk, zodat je goed kan zien welke noten op de tel en welke noten na de tel vallen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007 08:45 

laatst kregen we een stuk dat om de paar maten een verschillende maatsoort heeft. Als ik dit probeer te tellen lukt het niet. Als ik luister naar de muziek (heel handig dat ik daar opname van heb :P ) kan ik mijn stukjes er gewoon in prutsen..en dus spelen. Door dit vaak te herhalen gaat het spelen min of meer automatisch...
Bij mij werkt het vaak zo dat wanneer ik een stuk vaker hoor, en zelf ook meespeel, het steeds logischer gaat klinken (hoe raar de maatsoorten ook zijn) en hoe automatischer ik op het goeie moment in ga zetten...en dan vergeet ik het ook nooit meer. (vaak lukt me dit door de eerste x vooral te luisteren, tijdens het luisteren maatsoorten uit te pluizen (322 223 etc). Het is dan net of ik het voel en dan kan ik gewoon spelen wat ik er heb staan, zonder echt te tellen...
Ik denk dus ook dat het niet alleen om het tellen gaat, je kunt nog zo goed tellen...als je het niet voelt ben je nog nergens...

mijn leraar verklaarde me voor gek btw...
Hij had gedacht dat ik het niet zo lang zou volhouden met het 'op gevoel' spelen (ik doe volgend jaar D). Maar hij zei ook dat ik beter speel wanneer ik (bijna) niet tel, dan wanneer ik wel tel (als ik wel tel ga ik twijfelen aan mijn eigen gevoel en vergeet ik in te zetten :lol: ). Dat ik zelfs bij meerdere maten rust niet tel vond ie nog veel gekker (ik tel alleen de eerste keer (globaal) en daarna weet ik wanneer ik in moet zetten)...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 mei 2007 10:34 

Weten wanneer je moet inzetten is inderdaad erg handig (werkt luiheid in de hand :wink: ). Vaak tel ik alleen de laatste 2 maten mee voor lastige inzetten.

Maar bij ritmisch lastige muziek heb ik absoluut referentie nodig voor me zelf.Dit kan zijn op de slag van de dirigent letten, mee tellen met m'n voet, op het slagwerk lekken of heel consequent (hoofd en neven) accenten geven. Vooral het geven accenten ontbreekt het bij veel mensen aan. Maar toch zijn mede muzikanten vaak erg blij met het geven van lichte accenten.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 44 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur