camel schreef:
L J schreef:
Ik ben het helemaal met camel eens.
Niet met Erik.
Ik denk dat het heel goed is zo nu en dan muziek in competitie te maken. Hoewel niet iedereen goed presteert onder druk, vind ik het erg leuk om met een iets tastbaarder doel bezig te zijn (niet alleen applaus en goede reacties maar ook een juryverslag, punten en door de jaren promotie (en/of degradatie).
Ik denk zelfs dat de concours traditie in Nederland een groot deel van de kwalitatief hoogstaande amateurmuziek verklaart.
Ik heb ook wel eens een periode gehad waarin zenuwen mijn spel negatief beinvloedden...maar dat gaat weg door goede voorbereiding en vooral veel doen.
Ha, maar daar wil ik wel even op inhaken
De meeste concoursen door de zogenaamde topamateur orkesten is een grote farce.
Want die huren namelijk voor bijna alle secties
proffesionals in.
Dinxperloo, Thorn, Aarlanderveen, en ik sla er vast teveel over
Die kunnen niks zonder een batterij (dik) betaalde prof's. Dan heeft het orkest zelf dus geen niveau, maar dat komt dus uit de betaalde krachten.
Maar goed dat even geheel terzijde.
Camel toch...
Ik denk dat LJ wel gelijk heeft. Natuurlijk zitten er versterkingen bij, maar het is echt niet zo dat het hele orkest dan aan de kant wordt geschoven (extreme uitzonderingen daargelaten, die ik slechts 1 keer ben tegengekomen, maar in een lagere afdeling). De rest van het orkest zal ook met het niveau mee moeten. Geloof maar dat Thorn ook zonder inhuurkrachten een aardig stukje kan blazen.
Concoursen zijn absoluut goed voor het niveau, kijk maar naar Duitsland. De amateurorkesten kennen daar geen concoursen, en als ze er zijn hebben ze geen aanzien (ik geloof dat ze er nu pas mee beginnen). Ik denk dat dit een groot aandeel heeft in het niveauverschil tussen Duitsland en Nederland wat betreft amateurorkesten.