trompet.nl > forum > Toon onderwerp - zenuwen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 07:42

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 18:47 

tipje van Marnix gehad: Nervovit is op natuurlijke basis en verlaagd alleen de hartslag zodat je rustiger wordt en het lijkt je minder te kunnen schelen. Ik ben al lekker gedrogeerd voor het solistenconcours hoor. Anders ben ik echt te zenuwachtig.
Ons ensemble eindigd meestal hoog en dat schept verwachtingen, kreun. Zelfs in mijn muziekexamens uit het jaar kruik stond al dat ik door de zenuwen foutjes maakte die niet nodig waren. Je hebt het of je hebt het niet. Terwijl ik met andere optredens daar absoluut geen last van heb. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 19:46 

L J schreef:
Ik ben het helemaal met camel eens.
Niet met Erik.
Ik denk dat het heel goed is zo nu en dan muziek in competitie te maken. Hoewel niet iedereen goed presteert onder druk, vind ik het erg leuk om met een iets tastbaarder doel bezig te zijn (niet alleen applaus en goede reacties maar ook een juryverslag, punten en door de jaren promotie (en/of degradatie).
Ik denk zelfs dat de concours traditie in Nederland een groot deel van de kwalitatief hoogstaande amateurmuziek verklaart.

Ik heb ook wel eens een periode gehad waarin zenuwen mijn spel negatief beinvloedden...maar dat gaat weg door goede voorbereiding en vooral veel doen.

Ha, maar daar wil ik wel even op inhaken

De meeste concoursen door de zogenaamde topamateur orkesten is een grote farce.
Want die huren namelijk voor bijna alle secties proffesionals in.

Dinxperloo, Thorn, Aarlanderveen, en ik sla er vast teveel over

Die kunnen niks zonder een batterij (dik) betaalde prof's. Dan heeft het orkest zelf dus geen niveau, maar dat komt dus uit de betaalde krachten.

Maar goed dat even geheel terzijde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 19:57 

camel schreef:
L J schreef:
Ik ben het helemaal met camel eens.
Niet met Erik.
Ik denk dat het heel goed is zo nu en dan muziek in competitie te maken. Hoewel niet iedereen goed presteert onder druk, vind ik het erg leuk om met een iets tastbaarder doel bezig te zijn (niet alleen applaus en goede reacties maar ook een juryverslag, punten en door de jaren promotie (en/of degradatie).
Ik denk zelfs dat de concours traditie in Nederland een groot deel van de kwalitatief hoogstaande amateurmuziek verklaart.

Ik heb ook wel eens een periode gehad waarin zenuwen mijn spel negatief beinvloedden...maar dat gaat weg door goede voorbereiding en vooral veel doen.

Die kunnen niks zonder een batterij (dik) betaalde prof's. Dan heeft het orkest zelf dus geen niveau, maar dat komt dus uit de betaalde krachten.

Camel toch...

Ik denk dat LJ wel gelijk heeft. Natuurlijk zitten er versterkingen bij, maar het is echt niet zo dat het hele orkest dan aan de kant wordt geschoven (extreme uitzonderingen daargelaten, die ik slechts 1 keer ben tegengekomen, maar in een lagere afdeling). De rest van het orkest zal ook met het niveau mee moeten. Geloof maar dat Thorn ook zonder inhuurkrachten een aardig stukje kan blazen.

Concoursen zijn absoluut goed voor het niveau, kijk maar naar Duitsland. De amateurorkesten kennen daar geen concoursen, en als ze er zijn hebben ze geen aanzien (ik geloof dat ze er nu pas mee beginnen). Ik denk dat dit een groot aandeel heeft in het niveauverschil tussen Duitsland en Nederland wat betreft amateurorkesten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 21:49 

camel schreef:

De aloude discussie. Wel leuk dat men denkt dat het altijd dikbetaalde profs zijn. 9/10 Zijn enthousiaste amateurs of conservatorium studenten die alleen onkosten vergoed krijgen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 feb 2007 23:15 

NJFO-Thomas schreef:
camel schreef:

De aloude discussie. Wel leuk dat men denkt dat het altijd dikbetaalde profs zijn. 9/10 Zijn enthousiaste amateurs of conservatorium studenten die alleen onkosten vergoed krijgen.

Niet helemaal mee eens, op menig concours kom je prof trompettisten tegen en andere beroepsspelers.
Er zijn orkesten die b.v afzeggen voor een topconcours omdat de kosten te hoog worden.
1x per jaar een flink bedrag uitgeven voor huurlingen gaat nog wel maar als het voor de 2e maal weer moet gebeuren zegt de sponsor nee.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2007 08:33 

Haha. Het niveau van de amateurorkesten in Nederland was al niet het originele onderwerp van dit topic, dus we moeten nu maar niet overgaan op het inhuren van pro's voor concoursen... :lol:
(hoewel ik daar totaal tegen ben)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2007 14:55 

Het ging om zenuwen krijgen voor een solistenconcours. Zoals ik al zei moet je of het niet doen als je de angsten niet op een normale manier wilt/kunt overwinnen (veel studeren en zo), of je doet het wel en ziet het als hobby. Ik zie meer een voorspeelavonden zonder dat daar een beker te winnen is. En ja ik heb ook wel eens aan (solinsten)concoursen meegedaan. En ik ben ook een paar keer ingehuurd, en niet tegen een onkostenvergoeding maar mijn toenmalige prijs.

Dat concoursen het nivo verhogen geloof ik wel, wat ik er tegen heb is dat muziek niet uitgevonden is voor competities maar om naar te luisteren, zelf te spelen en er van te genieten.

Als je in de jazz naar trompetbattles luistert loopt het toch ook meestal uit in hard en hoog. Niet echt mijn opvatting van samen muziek maken. Maar ieder het zijne.

Maar voorspelen moet je gewoon veel doen, eerst misschien voor familie en later voor publiek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 feb 2007 17:06 

Ja, pillen slikken schiet natuurlijk niet echt op.
Betablokkers,die de bloedvaten verwijden en daardoor de bloeddruk doen dalen en
het hart ontlasten.Dan weer pillen waar je rustig van wordt.

Destijds heb ik voor mezelf een simpele methode gebruikt bij het voor publiek spelen of schilderen. Ik zei tegen mezelf:
Tjonge,wat heb ik toch een fijne trompet ,duidelijk de beste
Wat is dat schilderen met olieverf toch lekker
of zoiets.
Dus concentreren op je materiaal en gewoon doen of je in je oefenruimte/
atelier bent.
Het klinkt erg eenvoudig en dat is het ook.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 39 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur