Rik Baars schreef:
Als je op je mondstuk allleen niet goed intoneert, doe je dat eigenlijk op je trompet ook niet. Het instrument corrigeert veel door het "slotten" maar dat gaat ten koste van je toon. Meestal is het resultaat een mindere aanzet van je toon: na de aanzet heb je directe terugkoppeling van het geluid, en stuur je wel naar de kern toe. Als je op je mondstuk een toon direct "raakt", is de aanzet met instrument een stuk mooier (en ook zekerder!)
buzzen op je mondstuk is een goede training voor oor-embouchure coordinatie.
Dat is natuurlijk zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat het zonder instrument zo kaal is. Voor mij werkt het gewoon niet..ik heb dan echt het idee dat ik maar wat doe. Het boeit me dan ook gewoon niet of het klinkt of niet. Met trompet is dit heel anders, dan heb je ook echt iets wat klinkt (als t goed is)...je kunt er tenminste iets mee...
En dat buzzen vind ik verschrikkelijk om te doen...vreselijk saai...en dan komt mijn slechte eigenschap om de hoek kijken: als ik iets niet leuk vind, vertik ik het om dat te doen..
Weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen...maar hoop dat het beetje duidelijk is