trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Buzzen? waarom eigenlijk?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:32

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 18:56 

Trompettor schreef:
Moet je over nadenken:
Als het op je mondstuk al goed klinkt, hoe moet het dan op je trompet klinken? ;)

Ik hoorde ooit ene Frits D. ooit op Zijn mondstuk spelen en Hij speelde gewoon met een geweldige klank op Zijn mondstuk, ik stond er van te kijken, maar Hij is een groot Voorbeeld voor mij.

Gr. Thomas

Vind je Frits een soort god ofzo :? Hele goeie trompettist natuurlijk, en dat buzz verhaal klopt helemaal 8) Ik weet nog dat hij ook op dezelfde dag het lipbuzzen (dus zonder mondstuk) voordeed, dat klonk al beter dan ik toentertijd op mijn mondstuk 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 feb 2007 23:13 

Ja, ik vind die hoofdletters ook wat overdreven!
En ik weet zeker dat hij dat zelf ook zou vinden! Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg!

Over buzzen:
zelf probeer ik het wel eens, maar tot op heden heb ik het nut er nog niet van kunnen ontdekken!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 feb 2007 17:50 

mi trompeta schreef:
Trompettor schreef:
Moet je over nadenken:
Als het op je mondstuk al goed klinkt, hoe moet het dan op je trompet klinken? ;)

Ik hoorde ooit ene Frits D. ooit op Zijn mondstuk spelen en Hij speelde gewoon met een geweldige klank op Zijn mondstuk, ik stond er van te kijken, maar Hij is een groot Voorbeeld voor mij.

Gr. Thomas

Vind je Frits een soort god ofzo :? Hele goeie trompettist natuurlijk, en dat buzz verhaal klopt helemaal 8) Ik weet nog dat hij ook op dezelfde dag het lipbuzzen (dus zonder mondstuk) voordeed, dat klonk al beter dan ik toentertijd op mijn mondstuk 8O

Ik bedoelde eigenlijk een andere dag, maar die masterclass was ook niet mis!
Die hoofdletters is natuurlijk maar grol.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 20:46 

Rik Baars schreef:
Als je op je mondstuk allleen niet goed intoneert, doe je dat eigenlijk op je trompet ook niet. Het instrument corrigeert veel door het "slotten" maar dat gaat ten koste van je toon. Meestal is het resultaat een mindere aanzet van je toon: na de aanzet heb je directe terugkoppeling van het geluid, en stuur je wel naar de kern toe. Als je op je mondstuk een toon direct "raakt", is de aanzet met instrument een stuk mooier (en ook zekerder!)
buzzen op je mondstuk is een goede training voor oor-embouchure coordinatie.

Dat is natuurlijk zo, maar ik bedoelde eigenlijk dat het zonder instrument zo kaal is. Voor mij werkt het gewoon niet..ik heb dan echt het idee dat ik maar wat doe. Het boeit me dan ook gewoon niet of het klinkt of niet. Met trompet is dit heel anders, dan heb je ook echt iets wat klinkt (als t goed is)...je kunt er tenminste iets mee...
En dat buzzen vind ik verschrikkelijk om te doen...vreselijk saai...en dan komt mijn slechte eigenschap om de hoek kijken: als ik iets niet leuk vind, vertik ik het om dat te doen.. :lol:
Weet niet zo goed hoe ik het moet zeggen...maar hoop dat het beetje duidelijk is :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2007 21:12 

Als je buzzen niet leuk vind zou ik het ook niet doen. Sterker nog, ik doe het ook niet omdat ik het niet leuk vind en niet het gevoel heb dat ik daar iets door mis. Er zijn hele volkstammen die niet buzzen en geweldig klinken en spelen. Daarnaast zit intonatie in je hoofd en niet in de lip.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2007 02:07 

Heb helemaal niks aan dat buzzen, lipspieren raken totaal overstuur, motoriek van lipbeweging bij buzzen is anders dan die op trompet, mijn ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2007 12:09 

Als je info leest over resonantie en het "in tune" spelen met je instrument, snap ik de meerwaarde van buzzen niet.

Het doel is uiteindelijk toch dat je muziek leert maken mbv van het instrument van je keuze. Dan lijkt het me handiger om het instrument achter het mondstuk te hangen.

Bovendien voelt het onnodig gespannen (met name lippen) als je alleen lip- of mondstuk buzzt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2007 16:45 

erikveldkamp schreef:
Als je buzzen niet leuk vind zou ik het ook niet doen. Sterker nog, ik doe het ook niet omdat ik het niet leuk vind en niet het gevoel heb dat ik daar iets door mis. Er zijn hele volkstammen die niet buzzen en geweldig klinken en spelen. Daarnaast zit intonatie in je hoofd en niet in de lip.

Mijn leraar heeft de hoop al opgegeven, hij heeft door dat ie me nooit aan het buzzen krijgt (eerst heb ik nog zoiets van: achja, waarom ook niet. Maar dan heb ik het na een minuut al wel weer gezien :lol: ). Ik heb idd ook niet het idee dat ik iets mis...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 60 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur