trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Embrouchure probleem (denk ik)
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: Embrouchure probleem (denk ik)
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 17:09 

Beste mensen,
Ik speel nu ongeveer 3 jaar trompet en merk dat ik de afgelopen compleet geen progressie heb gemaakt. Nu speel ik wel regelmatig maar ´studeer´ ik zeg maar niet. Ik zet op muziek op en probeer wat mee te spelen (wat vaak niet lukt).
Laatst stond voor de spiegel wat te spelen en merkte ik met grote verbazing dat het gebied tussen mijn onderlip en kin, geen idee hoe dat heet, redelijk bol stond. Het was me werkelijk nooit opgevallen. Ik heb zo´n 2 jaar les gehad van Iwan van Hetten en of hij was het nooit opgevallen of hij had er niks van verteld of ik had het probleem niet.
Toen dit me was opgevallen probeerde ik om een compleet vaste embrouchure te maken. Ik kon echter nog maar net een c2 spelen met deze embrouchure. Paniek brak uit en helaas ben ik eigenlijk nog steeds een beetje in paniek. Heb ik nu 3 jaar met een verkeerde embrouchure gespeeld of is dit wel een goede embouchure?
De reden waarom eventueel lucht in dat gebied komt is omdat ik naast een overbite ook nog 1 voortand voor de andere heb staan. Hierdoor staat er meer druk op mijn boventanden dan mijn ondertanden heb ik het idee, na spelen staat er ook altijd alleen een ´halve´ ring op mijn bovenlip. Ik heb geprobeerd om mijn kaken zo te zetten dat mijn tanden onder elkaar staan dat speelt echt zeer klote en hou ik niet lang vol...

Komt dit probleem bekend voor en weten jullie wat ik nu moet doen?
(oh en ik weet dat ik leraar op moet zoeken maar heb simpelweg geen tijd dit jaar) :cry:

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 17:34 

je probleem komt me bekend voor. Het is natuurlijk niet te doen om zonder iemand te zien, embouchure wijzigingen oid te geven. Bovendien heb ik daar uberhaupt geen kennis en kunde voor in huis en vind ik dat je eigenlijk wel les zou moeten nemen!

Reagerend op je probleem (geeen tijd voor les) 2 tips:

1) stop (in dit stadium) met het meespelen met cd's. Dat heb ik ook een tijd gedaan en op een gegeven moment speel je alleen maar dingen die je kunt en kom je niet veder.

2) Je zult toch tijd moeten investeren in het studeren en/of volgen van lessen wil je verbetering krijgen. Trompet is niet een instrument om af en toe eens even wat op te spelen. Wil je zonder docent aan de slag dan kan BE misschien een goede methode zijn om te proberen omdat je mbv de CD en de duidelijk uitgelegde oefeningen, zelfstandig aan de bak kunt. Je kunt dan op internet veel feedback en hulp krijgen. Ik heb dat ook een poos gedaan (met hulp van Bert :lol: en Trumpet Herald). Je kunt ook overwegen om een paar lessen te nemen om weer op d=het goede spoor te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 17:47 

hey theo, bedankt voor je reactie!

Stoppen met spelen van muziek kan ik gewoon echt niet. Vooral omdat het te leuk is en ik anders gewoon extreem depressief wordt 8O . Maar ook omdat ik merk dat ik juist als ik met muziek speel ik veel maar dan ook echt veel beter speel dan als ik oefeningen doe. Ook mijn blaastechniek is dan veel beter, alles gaat heel soepeltjes. Ik denk soms dat doordat ik zo erg focus bij de oefeningen op mijn embrouchure dat ik juist daardoor mijn embouchure verkloot. Alles is zo krampachtig.

Over de Balanced Embouchure. Weet al 2 jaar dat het bestaat maar weet eigenlijk niet wat het is. Kan je dat ook in NL bestellen, aangezien het toch een Amerikaans ontwikkeld ding is?

p.s.: hoe bevalt je Getzen theo? :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 17:59 

Mijns inziens eerst aan een goede houding en ademflow werken, waarbij je op moet passen dat je niet zo hard blaast dat het gaatje tussen je lippen te groot wordt, maw je lippen een beetje ingerold houden. Niet lui blazen, verkrampingen gevoelsmatig zien te voorkomen.

BE zou misschien daarna een goede optie zijn, voor mij heeft het na ernstige embouchureproblemen erg goed geholpen, en helpt nog steeds wonderbaarlijk goed, fantastische methode als je hem door hebt(!).

Hulp van een goede leraar lijkt me van essentieel belang...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 20:48 

Kream schreef:
Maar ook omdat ik merk dat ik juist als ik met muziek speel ik veel maar dan ook echt veel beter speel dan als ik oefeningen doe. Ook mijn blaastechniek is dan veel beter, alles gaat heel soepeltjes. Ik denk soms dat doordat ik zo erg focus bij de oefeningen op mijn embrouchure dat ik juist daardoor mijn embouchure verkloot. Alles is zo krampachtig.

p.s.: hoe bevalt je Getzen theo? :D

Als ik "oefeningen" doe zie ik dat niet als oefeningen maar ook als gewoon lekker spelen. Maw het meer focussen op de muziek ipv hoe je iets doet werkt dan ook goed (Lasting Change!). Het van te voren horen van de te spelen oefeningen/muziek helpt ook heel erg hierbij. Als je namelijk met een cd meespeelt maak je je niet druk over de volgende toon die je wilt spelen maar je speelt hem gewoon, waarschijnlijk omdat je al weet wat je wilt gaan doen. Als je dat principe naar studeren overbrengt ben je al een eind opgeschoten.

Het is ook uitdagend om oefeningen te zoeken die leuk zijn om te spelen (ik spell bijv. nooit ;lange noten omdat dat erg saai is).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2007 20:59 

Wat voor een oefeningen dan? Het idee om met een CD te spelen is idd om over na te denken. Ik heb nu Fitness for Brass maar ik kan daar echt niks mee, veel te veel hoge stukken en heb geen idee waar ik moet beginnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2007 12:15 

Kream schreef:
Wat voor een oefeningen dan? Het idee om met een CD te spelen is idd om over na te denken. Ik heb nu Fitness for Brass maar ik kan daar echt niks mee, veel te veel hoge stukken en heb geen idee waar ik moet beginnen.

Als je BE ziet zitten (een methode die geschikt is voor beginners) zou ik (gezien je beschreven omstandigheden)gewoon het boekje en de bijbehorende CD kopen. Je kunt dan meteen aan de slag met de oefeningen in het boek en je wordt stap voor stap naar volgende stadia geleid. De CD gebruik je als referentie om te horen of je het goed doet of om na te bootsen.

In een later stadium moet je gewoon op zoek gaan naar muziek die je leuk vindt om te studeren. Het gaat er niet zo zeer om wat je speelt maar hoe je het speelt. Daarnaast moet het natuurlijk elementen bevatten die je lastig vind om te spelen zodat het je wel verder helpt.

(Trouwens de Getzen bevalt uitstekend :lol: )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 7 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur