trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Perspectief musici conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:50

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 14:39 

Iedereen heeft een kans van slagen. Hoe groot die kans is bepaal je uiteindelijk zelf. Des te meer je investeert (van jongs af aan) des te meer kans van slagen je hebt. Dat gaat voor elk vakgebied op.

Daarnaast moet je af een toe geluk hebben en de juiste mensen tegenkomen. Maar ik ben er inmiddels van overtuigd dat je ook dat min of meer zelf afdwingt.

En in mijn luie stoel zit ik heel veel, omdat ik dan studeer, arrangementen schrijf, op het internet zit en om uit te rusten na mijn dagelijkse 10km joggen.... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 14:55 

Helemaal met Pim eens...Als alles waar is wat er aan negatieve opmerkingen gemaakt wordt dan kan net zo goed niemand meer aan het conservatorium beginnen, of uberhaupt beginnen met lessen of spelen!!! Gewoon gaan voor je idealen en voor je geluk! Als je het nooit probeert wordt het toch sowiezo niets??!

En Marnix, ik denk dat het wel meevalt hoor, met semi-profs of amateurs die geld wegkapen bij de echte goeie spelers. De echte goeie hebben altijd en overal werk. Als je het gevoel hebt dat je in je vaarwater gezeten wordt dan ben je waarschijnlijk zelf niet een van die mensen bij die top.
Maar boeit dat? Als het goed is slaat je hart nog steeds een sprongetje als je speelt....Gaan met die toeter! Wat dat betreft ben ik het helemaal met Bert eens: "Als je gelukkig wil worden en je denkt het geluk als trompettiste te vinden, dan ben je welkom bij de club", mooi toch??!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jun 2007 18:32 
Moderator

Sorry, maar het is een HBO studie, die ook als zodanig betaald dient te worden, beste Pim, en eerlijk gezegd word ik kotsmisselijk van mensen die voor een ander gaan zitten bleren over idealen. Natuurlijk is het een mooi ding, om een mooi concert te spelen, en daar mensen mee blij te maken. Natuurlijk is muziekmaken iets moois. Maar het kost een enorme bende geld. En dan heb ik over het geld dat ik erin steek. Instrumenten, dempers, mondstukken muziek en gruwelijk veel tijd. Moet dat dan maar voor niks, omdat een ander vind dat ik het maar voor het ideaal moet doen?? Moet je voor de grap eens tegen een manager zeggen....
Dat je het leuk vind om muziek te maken is mooi, maar er moet ook brood op de plank komen, en dat kan alleen maar als je de kwaliteit hebt om er gerechtvaardigd geld voor te vragen.

En nee beste Bert, dat is niet zuurpruim spelen, dat is opkomen voor het brood van mijn collega's ( zoals jij ) en mijzelf. Dank je...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2007 18:11 

Ik ben echt verbaasd dat je dit zegt!
Jens heeft het over het ideaal muziek maken en niet over geen geld verdienen! Hij neemt het op voor dat meisje om die door personen zoals jij continu word afgezeken over dat ze het toch maar niet moet doen! Misschien heeft ze wel een verborgen talent die wij niet vanachter onze computer kunnen zien :?: En dit heeft dus niks te maken met een ideaal die niet goed word betaald.
Daarnaast over een HBO studie die moet worden betaal, er zijn volgens mij nog heel veel studenten die continu switchen van opleiding en dat kost ook geld! maar door de regering is dat wel iets minder geworden je moet het na 4 jaar namelijk zelf gaan betalen ;) En dan te zeggen dat dit meisje het maar niet moet gaan doen omdat er toch geen beroeps perspectief in zit? Moet je tegen al die psychologie-studenten zeggen die zoals het er nu naar uitziet over 10 jaar geen werk hebben omdat iedereen die studie doet! En er zijn nog 10 tallen opleidingen te noemen die geen beroepsperspectief hebben.
En nu is mijn vraag aan jou: Was jij toen je begon aan het conservatorium bezig met je beroepsperspectief(waarschijnlijk wel) maar was je dan blij om te horen dat mensen je toch geen kans gaven? (waarschijnlijk niet)

Dus denk daar de volgende keer misschien ook aan als iemand neerzet dat die is toegelaten!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 jun 2007 18:51 

Idealen klinkt zo vaag, die worden praktisch nooit gehaald namelijk. Ik probeer voor mezelf altijd realistische doelen te stellen waar ik naar toe kan werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 06:31 

erikveldkamp schreef:
Idealen klinkt zo vaag, die worden praktisch nooit gehaald namelijk. Ik probeer voor mezelf altijd realistische doelen te stellen waar ik naar toe kan werken.

Als het beestje maar een naam heeft........... :wink:

Olaf

Yamaha YTR 6335
Yamaha YFL 631

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 14:05 

Jens schreef:
Maar boeit dat? Als het goed is slaat je hart nog steeds een sprongetje als je speelt....Gaan met die toeter! Wat dat betreft ben ik het helemaal met Bert eens: "Als je gelukkig wil worden en je denkt het geluk als trompettiste te vinden, dan ben je welkom bij de club", mooi toch??!

Dank je, Jens. Als je deze drijfveer niet hebt, dan snap ik sowieso niet waarom je trompetspelen kiest als je vak. Dan is het alleen maar een recept om ongelukkig te worden. Maar goed, volgens mij is dat wel duidelijk.

Dat het in de muziekwereld, net als in de achte wereld, knokken is, dat is denk ik genoegzaam bekend, en zoniet, dan draagt deze topic toch weer een beetje bij om het beeld realistisch te houden.

Citaat:
En nee beste Bert, dat is niet zuurpruim spelen, dat is opkomen voor het brood van mijn collega's ( zoals jij ) en mijzelf. Dank je...

Marnix, ie zuurpruimerij bedoel ik meer in yhet algemeen, hoor. Ik lees nl. vrij zelden een positieve post van je, bovendien waren de bewoordingen van een zulk zuurpruimerig gehalte, dat ik dit wel door de beugel vond kunnen gaan. Ik voelde me niet meteen gesteund danwel vertegenwoordigd door je lieve woorden, zeg maar. Aan de andere kant heb je wel gelijk, maar dat had ik je al gegeven met de bewering dat het helaas allemaal misschien nog wel erger is als jij hier voorstelt. Ik zeg het alleen met een glimlach op m'n gezicht, trek m'n conclusies en speel zo veel ik maar kan.

Voor iedere student aan het conservatorium kan ik alleen maar zeggen: zorg dat je zoveel mogelijk leert over muziek, netwerken, muziekwereld, en belastingen. Het kan je later nog van pas komen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 jun 2007 14:11 

erikveldkamp schreef:

Voor jou is het gelukt Erik en je zou met vele anderen niet willen ruilen met werk.
Als je echter realistich naar de arbeidsmarkt kijkt van beroepsmusici is deze in tegenstelling tot vele andere beroepen aardig geslonken. :?
De overheid heeft veel bezuinigd gerorganiseerd en de geldkraan voor subsidie's aan cultuur aardig dicht geschroefd. :cry:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur