trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Perspectief musici conservatorium
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 19:19 

erikveldkamp schreef:
Dehaanmuziek schreef:
Dus nogmaals:
er zijn te veel conservatoria in Nederland?

Het mag wat mij betreft wel wat minder.

Dus een supertrompettist komt altijd van een conservatorium?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 19:38 

snader schreef:
Volgens die redenering zouden bakker en loodgieter de best betaalde beroepen moeten zijn? :)

in ieder geval niet de consultants en managers die nu het meest verdienen, maar goed, niemand heeft ooit gezegd dat het eerlijk verdeeld is in de wereld. Nogmaals, het is maar waar je tevreden mee bent en gelukkig van wordt.

Citaat:
Ik vind deze discussie trouwens niet zo in dit topic passen.

Heb je gelijk in. Een paar postst geleden schreef ik daarom al: 'Het zou best een interessante topic kunnen opleveren over hoe dit nou te keren valt.', maar het gaat gewoon door, en eigenlijk is het best interessant, maar goed, dat hoeft niet iedereen te vinden.

Citaat:
Waarom moet een blij berichtje van iemand die is toegelaten tot het conservatorium veranderen in een beetje bittere discussie over hoe het er aan toe is in beroepsmuzikantenland?

ik spreek voor mezelf als ik zeg dat ik iedere bitterheid probeer te vermijden. Het is zoals het is, en misschien is het voor potentiele conservatoriumstudenten niet slecht om te weten waar ze aan beginnen. Toen ikzelf op dat punt stond heb ik eens met Rob Bruinen (lead in de WDR bigband) gebeld, en die heeft me toen een soortgelijk verhaal verteld. Ik was wel even uit het veld geslagen, heb uiteindelijk gewoon mijn eigen zin gedaan, ben er ook gelukkig mee geworden, maar ik kan niet anders dan zeggen dat hij gelijk had. leerlingen van mij die naar het conservatorium willen, zeg ik toch in alle eerlijkheid waar ze in stappen. Dat ben je verplicht als leraar, vind ik. Ik ga niemand sprookjes vertellen. Mensen die per se willen, doen het toch, zie mijzelf, Rieks en vele anderen, en da's maar goed ook, anders zou er helemaal niks meer te beleven zijn.

Citaat:
Ik weet natuurlijk niet waarom Rieksz niet weer in dit topic heeft gepost, maar ik zou er ook geen zin meer in hebben. Het is nu een beetje laat daarvoor maar misschien was afsplitsen van die discussie naar een apart topic handiger geweest.

Lijkt me een mooie taak voor een moderator, toch? heeft dit forum er een?

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 19:47 

Robert66 schreef:
Dus een supertrompettist komt altijd van een conservatorium?

Nee, ik ken er genoeg die geen conservatorium hebben gedaan zoals Rafael Mendez, Dizzy Gillespie, Louis Armstrong, Miles Davis, Clifford Brown, etc.

Je wordt alleen maar heel erg goed. als je veel talent hebt, veel studeert en de kansen grijpt die er zijn. Conservatorium kan je helpen in je studie door je horizon te verbreden, makkelijker in contact te laten komen met andere mensen, etc. Maar uiteindelijk moet je het zelf doen.

Ik heb heel veel opgestoken in het 3e jaar conservatorium in Zwolle toen ik bijna niet naar school ben gegaan omdat ik vond dat ik slecht les kreeg, als ik al les kreeg. Ik ben toen veel met arrangeren bezig geweest, veel partituren bekijken en zo. Daar heb ik veel van geleerd. Het jaar daarna ben ik naar Hilversum gegaan waar ik fantastische leraren had en alles in een stroomversnelling kwam, ook qua contacten. Het helpt enorm als je van mensen les krijgt die zelf ook goed bezig zijn in het vak, je weet wel, kruiwagens en zo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 19:50 

jeetje...waar maken jullie je druk om? Als ze het toch niet gaat maken (zoals sommigen hier stellen) gaat ze er niet met jullie brood vandoor. Doet ze dat wel, dan is ze succesvol (ik gun het haar van harte) en heeft ze hiertoe ook het recht.... en slaat deze discussie nergens meer op.

Blij dat ik niet naar t conservatorium ga....scheelt weer een bende (ongegronde) kritiek....is het zo moeilijk om haar succes te wensen, en dat dan ook nog te menen? Van een boterham minder ga je ook niet dood hoor...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 22:24 

HJ schreef:
snader schreef:
Volgens die redenering zouden bakker en loodgieter de best betaalde beroepen moeten zijn? :)

in ieder geval niet de consultants en managers die nu het meest verdienen, maar goed, niemand heeft ooit gezegd dat het eerlijk verdeeld is in de wereld. Nogmaals, het is maar waar je tevreden mee bent en gelukkig van wordt.

nou daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.
ik ben vroeger op havo/vwo begonnen maar omdat ik er geen zin in had uiteindelijk bakker geworden.
dan is het dus niet meer dan normaal dat iemand die er wel zijn best voor doet dan een beter inkomen heeft,en dat zou dus ook zo voor trompetisten moeten gelden wat mij betreft.
misschien liggen de eisen wel te laag,of is het een optie om na een jaar van opleiding alle mensen die ook maar een beetje tegenvallen er weer van af te trappen zodat alleen de echte talenten slagen?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 22:37 

broek76 schreef:
nou daar ben ik het ook niet helemaal mee eens.

ik ben bang dat ik niet helemaaal begrijp waarmee je het niet eens bent. ik ben maar een trompettist;)

Citaat:
misschien liggen de eisen wel te laag,of is het een optie om na een jaar van opleiding alle mensen die ook maar een beetje tegenvallen er weer van af te trappen zodat alleen de echte talenten slagen?

Volgens mij wordt er toch al behoorlijk geschift aan de poort. Het zijn er nog steeds wel veel die afstuderen, maar ik denk dat het gros ook best goed speelt, en eventueel werk verdient, maar het simpelweg niet krijgt omdat het er niet is. Met talent heeft dit nogmaals helaas niet zoveel te maken. Er zij er veel, en als ik de economielessen goed heb begrepen betekent een groot aanbod en een kleine vraag, een lage prijs. Of niet?

Maar goed, dit staat los van de vraag of een bakker meer zou moeten verdienen dan een trompettist. Ik vind dat zo gek nog niet. Maar dan vind ik ook dat een consultant of verzekeringsagent minder moet verdienen dan een trompettist. Vind ik persoonlijk minder relevante beroepen, zonder daarmee de beoefenaaars voor de schenen te willen schoppen.

Bert

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 jun 2007 23:37 

HJ schreef:
Lijkt me een mooie taak voor een moderator, toch? heeft dit forum er een?

Jawel, maar volgens mij heeft deze software niet die mogelijkheid. :)

Verder is dat "bitter" wat ik zei denk ik wat te sterk geformuleerd, misschien had ik het bij "nuchter" moeteh houden hoewel dat weer wat te zwak is. En ik vind het ook zeker een waardevolle discussie trouwens. :)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 jun 2007 07:27 

HenkMetselaar schreef:
Jens schreef:

Als je het spelen niet tof genoeg meer vindt om er zoveel geld in te stoppen, of als je vindt dat je er te weinig aan over houdt, dan zoek je toch lekker een baan die beter betaalt ...

Dat vind ik een gemene opmerking. Het kost jaren studie om beroepstrompettist te worden. Wanneer iemand dan zou besluiten een andere carriere te kiezen zou dat opnieuw jaren studie kosten, maar dan waarschijnlijk zonder studiefinanciering. Dat is dus helemaal geen reële optie.

Trouwens, zoveel loodgieters hebben we toch ook weer niet nodig? :wink:

Ik bergrijp wat je bedoelt hoor Henk, en ben het met je eens. Maar als je het allemaal echt zo zuur vindt zoals Marnix denk ik dat je echt beter wat anders kan gaan doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 79 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur