trompet.nl > forum > Toon onderwerp - nieuwe trompettechniek voor lage tonen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:33

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 18:04 

martijn85 schreef:
Waar Adriaan Kragten achteraan is is dat er iemand voor hem zonder dat hij daar zelf veel kosten aan heeft voor hem een prototype gaat maken en gaat testen. Zodat Adriaan Kragten z'n idee kan verkopen aan een grote fabrikant.

Dat wordt vrij moeilijk zonder bouwtekeningen...

Citaat:
Mijn vermoeden hier voor wordt versterkt omdat er hier een keer geheimhoudingsplicht en octrooien voorbij komt vliegen. Een octrooi voor binnen nederland is niet zo gek duur met zo'n 3500 euro maar voor het laten fabriceren van een prototype en fatsoenlijk testen hier van (inclusief gebruikers onderzoek) moet je al snel aan een vier- vijfvoud hier van denken. Dus ik denk persoonlijk dat Adriaan Kragten op een goedkopere manier een een prototype probeert te komen.

Zou kunnen, alleen in het geval van de compenserende ventielen dan, want in het rapport over de quadrofoon wordt iedereen uitgenodigd om de informatie uit het rapport te verspreiden en rechtenvrij te gebruiken. Het idee om meerdere ventielen te gebruiken om ventielcombinaties zuiverder te krijgen wordt overigens al tientallen jaren toegepast door de fabrikanten van groot koper (google maar 'ns op Miraphone Firebird).

Ik vermoed dat het compensatiesysteem in het ventielhuis ingebouwd zal zitten (net als "de trompet zonder ventielbuisjes" waarvan ik hier ooit een foto heb gezien). Deze constructies bestaan al een tijdje en het zal dus moeilijk zijn hiervoor de rechten vast te leggen. De enige andere mogelijkheid is binnen het ventiel (de zuiger) zelf en dat is, tenminste met mijn beperkt technisch inzicht en kennis, nodeloos ingewikkeld.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 okt 2007 18:47 

Ik heb zo het flauwe vermoeden dat hiet niet alleen om compenseren gaat. volgens mij stond ook ergeens dat het hele instrument een stukje langer werd met een van de ventielen. En ik verwacht p z'n minst aan andere ventiel indeling (niet de standaart koper grepen :( wat juist een van de sterke punten is van het huidige systeem)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 05:29 

Adriaan Kragten schreef:
...De meest onzuivere tonen zijn dan de Des en de lage Ges die ongeveer 1,5 % ofte wel een kwart van een halve toonsafstand te hoog blijken te zijn. De As is ongeveer 0,9 % ofte wel een zesde van een halve toonsafstand te laag. Deze afwijkingen kunnen gecompenseerd worden met een trigger op het derde ventiel. ...

De meeste (eigenlijk alle) triggers werken maar een kant op: omlaag. Een te lage as kun je dus met een trigger niet compenseren.

Adriaan Kragten schreef:
Wat is vals en wat is zuiver? Ik definieer zuiver als klinkend volgens de gelijkzwevende stemming.

Op een piano klopt dat inderdaad, maar in orkesten wordt vaak toch weer een beetje gecorrigeerd om in ieder geval een zuivere kwint in de gebruikte toonsoort te krijgen. En aan de terts wordt ook wat getrokken om het majeur/mineur karakter goed tot uitdrukking te laten komen. Dus echt, zonder goede oren lukt het niet.

De grootste stemmingsproblemen zijn volgens mij:
a) derde bugelisten die op een goedkoop instrument zonder trigger spelen. (oplossing triviaal)
b) rond de bovenkant van de balk (d-e-f-g), wat helemaal niets met de ventielen te maken heeft.

Volgens mij ben je bezig een probleem op te lossen dat nauwelijks relevant is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 08:19 

Beste mensen
Door een aantal mensen wordt mij nu verweten dat ik het mechanisme om het derde ventiel te compenseren niet openbaar wil maken omdat ik daar commerciele belangen bij zou hebben. Dit is pertinent onjuist maar zelfs als dat wel zo zou zijn dan is daar nog niets mis mee. Ik heb al in een eerdere reactie gezegd dat elke instrumentbouwer het idee gratis mag hebben. Dat ik octrooiering niet wil blokkeren is in het belang van de instrumentbouwer en niet in mijn belang. Al mijn andere rapporten die ik geschreven heb kunnen door iedereen gratis bij mij aangevraagd worden. Ik heb de rapporten zelfs naar de webmaster gestuurd met de vraag of hij ze op het pannel wil zetten. Ik ben geen computer freak en ik weet gewoon niet hoe ik dat zelf kan doen. Dat sommige mensen de rapporten niet kunnen volgen dat kan ik niet helpen. Het berekenen van de onzuiverheid is nu eenmaal een tamelijk lastige materie en ik heb de rapporten in eerste instantie ook alleen maar geschreven om mijn eigen berekeningen vast te leggen. Alleen het artikel in De Dirigent was bedoeld voor een breder publiek. Maar ik heb mijn kennis hierover openbaar willen maken. Niemand hoeft het met mij eens te zijn maar ik ervaar sommige van de laatste reacties als stank voor dank. Ik handhaaf wel nog steeds mijn aanbod dat de rapporten gratis bij mij aangevraagd kunnen worden.
Adriaan Kragten

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 16:33 

Adriaan Kragten schreef:
Beste mensen
Dat sommige mensen de rapporten niet kunnen volgen dat kan ik niet helpen. Het berekenen van de onzuiverheid is nu eenmaal een tamelijk lastige materie en ik heb de rapporten in eerste instantie ook alleen maar geschreven om mijn eigen berekeningen vast te leggen.

Niemand hoeft het met mij eens te zijn maar ik ervaar sommige van de laatste reacties als stank voor dank. Ik handhaaf wel nog steeds mijn aanbod dat de rapporten gratis bij mij aangevraagd kunnen worden.
Adriaan Kragten

er is niemand geweest die je berekeningen in twijfel heeft getrokken en ja het is voor een hoop mensen lastige materie. Net zo lastig als het voor jou is om uit te zoeken hoe je iets op internet kunt krijgen wellicht???
:wink:

Reacties als stank voor dank :?: :?: :?:
Mensen zijn gewoon terughoudend over of er uberhaupt wel een probleem is en of de oplossingen die jij denkt te hebben in praktische zin ook echt toepasbaar danwel relevant zijn. Bovendien is er kritiek mbt sommige van je uitspraken (fanfare-orkesten, toetsen etc). Alles gewoon binnen kaders die je kunt verwachten lijkt mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 17:49 

Wat mij erg tegenstaat is dat je hier hele lappen tekst neerkwakt, maar eigenlijk helemaal niets zegt!
:idea: Misschien is de politiek iets voor jou!?

Maar ik ga met Marnix mee:
je kunt beter gewoon lekker gaan studeren!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 18:09 

Zoals Marnix al zei, het probleem zit hem meer tussen de oren dan in het instrument. De meeste trompettisten hebben niet zo'n probleem met de stemming van de lagere tonen op een trompet, maar eerder met het intoneren van de hogere tonen. Daar helpt geen nieuwe techniek tegen, alleen veel studeren en de oren ontwikkelen helpt daarbij.

Daarbij komt dat ik mijn trompet perfect vindt werken zoals ie is. Als ie niet doet wat ik wil ligt het toch vooral aan mezelf.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 okt 2007 18:13 

Da's waar!
Mijn trompet doet ook lang niet altijd wat ik wil, maar bij mijn leraar doet ie dat vaak weer wel!
Ligt dat dan aan mij of aan mijn trompet?
(Of aan mijn leraar? :wink: )

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 86 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8 ... 11  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur