Adriaan Kragten schreef:
...De meest onzuivere tonen zijn dan de Des en de lage Ges die ongeveer 1,5 % ofte wel een kwart van een halve toonsafstand te hoog blijken te zijn. De As is ongeveer 0,9 % ofte wel een zesde van een halve toonsafstand te laag. Deze afwijkingen kunnen gecompenseerd worden met een trigger op het derde ventiel. ...
De meeste (eigenlijk alle) triggers werken maar een kant op: omlaag. Een te lage as kun je dus met een trigger niet compenseren.
Adriaan Kragten schreef:
Wat is vals en wat is zuiver? Ik definieer zuiver als klinkend volgens de gelijkzwevende stemming.
Op een piano klopt dat inderdaad, maar in orkesten wordt vaak toch weer een beetje gecorrigeerd om in ieder geval een zuivere kwint in de gebruikte toonsoort te krijgen. En aan de terts wordt ook wat getrokken om het majeur/mineur karakter goed tot uitdrukking te laten komen. Dus echt, zonder goede oren lukt het niet.
De grootste stemmingsproblemen zijn volgens mij:
a) derde bugelisten die op een goedkoop instrument zonder trigger spelen. (oplossing triviaal)
b) rond de bovenkant van de balk (d-e-f-g), wat helemaal niets met de ventielen te maken heeft.
Volgens mij ben je bezig een probleem op te lossen dat nauwelijks relevant is.