trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 18:30

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 okt 2007 20:33 

Ik speel 7 jaar trompet en speel ongeveer tot een E3. Moet wel erbij zeggen dat ik sinds een halfjaar een nieuw mondstuk heb nl. een Yamaha 14c4 GP maar deze is niet speciaal voor hoog spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 03:53 

Ik zit nog niet zo gek lang op deze mooie site en vind het hardstikke leuk om te lezen
wat een ieder zoal bezig houdt in trompetland, maar ik blijf mij toch regelmatig verbazen
over wat ik hier allemaal lees...
Als ik alles moet geloven wat er hier wordt geschreven dan barst het werkelijk van de
leadtrompettisten (in spé)... de C4-en vliegen om je oren bij de verschillende forum-
onderwerpen... Volgens mij bestaat er nog immer een hoop verwarring over wat nou
eigenlijk een C4 is... Een "lage" C heet een C1, de middel C heet een C2, de (voor mij)
hoge C is een C3 en voor een aantal (blijkbaar héél wat) getalenteerden onder ons is er
ook nog zoiets als een C4, namelijk de C BOVEN de hoge C...
Dat roept bij mij echter de vraag op; "waarom kom ik al die screechers nooit tegen?"
Is dat a) omdat het eigenlijk niet waar is? b) je wel een C4 kunt piepen maar niet spelen?
c) je die C4 wel kunt spelen maar verder geen time en muzikaliteit hebt? of is het d)
niets van het voorafgaande en gaan we je binnenkort bij de beste bands van het land
horen en zien? Ik hoop werkelijk op het laatste!
Maar nu iets minder cynisch, laat je toch niet zo gek maken door die hoge noten!
Zorg nou eerst eens voor een fatsoenlijk trompetgeluid van de lage Fis tot en met die C3
en zorg ervoor dat je IN TIME speelt én MUZIKAAL, als je dat voor elkaar hebt zijn er
al héél wat bandjes die je graag als trompettist willen hebben.
Ik herhaal mijzelf, maar ik ken in Nederland en België ongeveer 10 goede leadtrom-
pettisten en deze mannen zitten regelmatig te springen om een invaller...
Als jij inderdaad die chops hebt zoals ik hier regelmatig lees, dan is er goed geld te
verdienen voor je!
Ten slotte nog even over de bijdrage van Adriaan Kragten;
De onzuiverheid van het register tussen C3 en D4?... zucht....

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 16 nov 2007 12:05, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 11:25 

skjanssen schreef:
@robert: lol.. met mn overblazen kom ik ook zo hoog :D mar ik moet zeggen et is toch niet bruikbaar in 99% van de optredens die ik doe :( en wanneer het eindelijk een keer mag is het meestal carnaval een van de laatste dagen wanneer je dat echt niet meer baas kan..

Maar doorgaans speel ik eigelijk max F3... en het liefst de D3 en E3 want die kan ik er nog uit poeieren dat het 3 straten verderop nog duidelijk hoorbaar is. anders vind ik niet dat je hem mag tellen :p

En hoog spelen is en blijft een hobby die (volgens mij) onbegrepen blijft bij iedeeen die het niet kan...

ps mn moeder is echt blij dat ik niet meer thuis woon :D

Overblazen is NIET muzikaal functioneel. Persoonlijk vindt ik een E3 die je "eruit" poeiert zodat het 3 straten verderop nog hoorbaar is ook NIET muzikaal. Beetje de olifant in de porseleinkast. Even voor de duidelijkheid, een goeie leadtrompettist speelt een E3 WEL muzikaal en NIET dat hij "eruit gepoeierd" wordt! Het kan natuurlijk zijn dat ik de hoogspeel hobby niet begrepen heb, maar ik begrijp je moeder wel, en je publiek waarschijnlijk ook ;-)

Ik ben het helemaal met de Ronde Van eens, een lekkere functionele C3 in een mooi gespeelde solo is een stuk relevanter.

De Ronde Van schreef:
Dat roept bij mij echter de vraag op; "waarom kom ik al die screechers nooit tegen?"
Is dat a) omdat het eigenlijk niet waar is? b) je wel een C4 kunt piepen maar niet spelen?
c) je die C4 wel kunt spelen maar verder geen time en muzikaliteit hebt? of is het d)
niets van het voorafgaande en gaan we je binnenkort bij de beste bands van het land
horen en zien? Ik hoop werkelijk op het laatste!

Waarschijnlijk een combinatie van antwoord b voor sommigen en daarnaast het idee dat een C3 een C4 is voor anderen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 13:28 

Jens schreef:
Ik ben het helemaal met de Ronde Van eens, een lekkere functionele C3 in een mooi gespeelde solo is een stuk relevanter.

Niet alleen in een solo, maar in het algemeen genomen!
In veel solo's heb je die c3 niet eens nodig.
Als lead zeer zeker wel!
Maar een c4 eigenlijk nooit.
Het is al vaker gezegd, maar als je zo'n beetje tot f3/g3 comfortabel kan spelen (dus functioneel: niet piepen, op tijd en stemmend) en hou je dat een avondje vol, dan kan je in elke (amateur) big band zo als lead aan de slag! Mits je natuurlijk een 'beetje' feeling voor lichte muziek hebt!
Alles daarboven is mooi megenomen, maar zeker niet noodzakelijk!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 13:42 

Dehaanmuziek schreef:
Jens schreef:

Niet alleen in een solo, maar in het algemeen genomen!
In veel solo's heb je die c3 niet eens nodig.
Als lead zeer zeker wel!
Maar een c4 eigenlijk nooit.
Het is al vaker gezegd, maar als je zo'n beetje tot f3/g3 comfortabel kan spelen (dus functioneel: niet piepen, op tijd en stemmend) en hou je dat een avondje vol, dan kan je in elke (amateur) big band zo als lead aan de slag! Mits je natuurlijk een 'beetje' feeling voor lichte muziek hebt!
Alles daarboven is mooi megenomen, maar zeker niet noodzakelijk!

Je hebt gelijk, een mooie C3 is uberhaupt relevanter, lead of solo.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 13:55 

Één van de mooiste concerten die ik ooit heb gezien was in Thelonious in Rotterdam
gegeven door Chet Baker en Philip Catherine en Heyn v.d. Gein.
Chet's topnoot was een Bes2 en zelfs deze noot speelde hij niet vaak.
De meest mooie solo's kwamen voorbij en omdat hij maar af en toe boven de G2
speelde klonken alle noten daarbóven als hoge noten...
Overigens zelden trompettisten gezien met zo'n geweldige techniek als Chet Baker,
Hij speelde veel in het laagste register en daar kom je dat derde knopje nogal 'ns tegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 nov 2007 18:32 

Had Chet nu wel of geen kennis van de akkoorden die hij speelde of speelde hij alles op zijn gehoor? Hij was een genie, dat is zeker.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 nov 2007 01:07 

Hij kon niet goed noten lezen een speelde vooral op zijn gehoor. Dat hoor je ook wel terug in de solo's.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 49, 50, 51, 52, 53, 54, 55 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur