L J schreef:
Ik denk niet dat je goed bezig bent. Je moet wel een beetje 'naar je lichaam luisteren'.
Ik ken de oefeningen niet, maar als je de symptomen hebt die je beschrijft moet je niet gewoon doorgaan onder het mom 'volhouden het wordt vanzelf beter'.
Iets kan toevallig ineens beter worden, maar nooit vanzelf. Denk dus na wat je fout doet.
Als ik je verhaal lees denk ik dat je reflexmatig de Valsalva manoeuvre doet.
Hierbij sluit je (gedeeltelijk) je stembanden, waardoor je intra-abdominale druk oploopt.
Uit wetenschappelijk onderzoek blijkt dat deze druk ver boven je systolische bloeddruk kan stijgen. Gevolg is dan dat het bloed 'uit je hoofd en hersenen' niet meer terug kan stromen (met als symptomen als hoofdpijn, duizeligheid, rood hoofd, dikke bloedvaten etc.).
Enige speeldruk zal er altijd zijn, door de weerstand van instrument, mondstuk, lippen etc.
Zoals al eerder gezegd, is remedie rustig beginnen, met 'meer lucht' spelen (pedaal tonen helpen bij mij om meer lucht te gebruiken).
Soms wil het verkleinen van je aperture (voor zover dit mogelijk is) helpen, zodat dit meer tegendruk geeft, en je geen extra druk 'hoeft' op te bouwen door de Valsalva.
Succes.
LJ,
Als je drie termen verklaart (Jip en Janneke taal?

), zal jou stukje voor een niet-medicus ook leesbaar worden:
intra-abdominale druk
systolische bloeddruk
aperture
Het lijkt me wel de moeite waard dat anderen dit ook snappen.......