trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Brassband
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2007 13:50 

diederik schreef:
diederik schreef:
Het blijkt, helaas, maar al te waar te zijn:
http://www.thebrassherald.com/news0533.htm

Ik heb gehoord dat hij waarschijnlijk nooit meer zal kunnen spelen, of toch zeker niet meer op het niveau van vroeger.
Een paar jaar geleden heb ik hem aan het werk gezien toen hij samen met Brass Band Willebroek een concert speelde in Brussel. Ik herinner mij vooral nog de erg mooie en zuivere toon (zoals ook op de CD...). Hij speelde enkel een aantal "trage" solos (typisch voor brass band muziek). Ik had hem graag ook eens gehoord in een iets technischer stuk...

Wat het oorsponkelijke onderwerp betreft: Ik zou wel eens in een brass band willen spelen, maar hier in de streek zijn er maar een paar, en die zijn bovendien niet op zoek naar cornetisten (of toch niet van mijn niveau...).

Dus houd ik het maar bij de fanfare. Op zich zijn de partijen die we daar spelen ook best wel uitdagend, maar het is toch anders: meestal is er veel meer rust (door de afwisseling bugels/trompetten/ saxen). en door de grotere bezetting kan je je ook gemakkelijker wegsteken ("de buurman/-vrouw zal dat wel spelen...")

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2007 14:00 
Moderator

Ik durf openlijk te betwijfelen of je beter wordt van het spelen in een brassband. Als je de aanleg hebt tot technische riedels, zal het makkelijker zijn om je erin aan te passen en mee te komen. Techniek is trainbaar, muziek moet je voelen.

Ik vind de uitdaging groter als je in een orkest moet zien te mengen met alle soorten instrumenten. Als je verschil moet maken tussen een Debussy en een Bruckner. Je geluid aanpassen aan de violen, en meteen erna aan het hout. Dat vind ik toch wel magie.

Maar goed ook dat is allemaal persoonlijk. Het blijft toch wel studeren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 19 dec 2007 19:51 

marnix schreef:
Techniek is trainbaar, muziek moet je voelen.

Als dat zo zou zijn dan zou je als kleuter al even muzikaal ontwikkeld zijn als op latere leeftijd als prof. muzikant. Zo is het dus niet. Muziek kun je leren, of beter gezegd, muzikaliteit kun je ontwikkelen. ieder op zijn eigen nivo. Ik begrijp nu heel wat meer van muziek dan 10 jaar geleden en hopelijk zal ik over 10 jaar nog weer meer muziek begrijpen en hopelijk ook kunnen spelen.

Je wordt overal beter zolang je in een stimulerende omgeving zit die ervoor zorgt dat je goede voorbeelden hoort, meer gaat studeren en je oren open zet om samen te spelen. Het maakt volgens mij niet uit of dat in een brassband is of in een popbandje of weet ik wat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 01:31 
Moderator

Desalniettemin zie ik je niet ontkrachten dat muziek iets is dat je moet voelen. ( Uiteraard heb je op latere leeftijd meer te vertellen, dan als broekje van 18 die nog niks heeft meegemaakt).

Techniek is iets dat ( gechargeerd ) een aap leren kan, muziek heb je in je.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 06:31 

De één heeft meer talent/gevoel voor muziek, de ander is goed in wiskunde. Dat wil niet zeggen dat iedereen op zijn nivo zich kan verbeteren op elk gebied. Ik ben erg slecht in talen, toch spreek ik nu redelijk vloeiend Duits omdat ik de helft van het jaar in Duitsland ben.

Ik neem niet aan dat jij je erbij neerlegt dat bijv. de trompettisten van het KOC op een hoger muzikaal en technisch nivo zitten dan jij. Je bent er dagelijks mee bezig om ook op dat nivo te komen door veel studie en veel luisteren. Of vindt je dat je al op hetzelfde muzikale nivo zit? Zo ja, zit je dan ook al op hetzelfde muzikale nivo als Maurice André?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 07:26 
Moderator

erikveldkamp schreef:
marnix schreef:
Techniek is trainbaar, muziek moet je voelen.

Als dat zo zou zijn dan zou je als kleuter al even muzikaal ontwikkeld zijn als op latere leeftijd als prof. muzikant. Zo is het dus niet. Muziek kun je leren, of beter gezegd, muzikaliteit kun je ontwikkelen. ieder op zijn eigen nivo. Ik begrijp nu heel wat meer van muziek dan 10 jaar geleden en hopelijk zal ik over 10 jaar nog weer meer muziek begrijpen en hopelijk ook kunnen spelen.

Je wordt overal beter zolang je in een stimulerende omgeving zit die ervoor zorgt dat je goede voorbeelden hoort, meer gaat studeren en je oren open zet om samen te spelen. Het maakt volgens mij niet uit of dat in een brassband is of in een popbandje of weet ik wat.

Bij een discussie is het handig als je de context niet vergeet, dus ik quote mezelf even:

Citaat:
Het blijft toch wel studeren
[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 07:49 

Ik was de context niet vergeten, jij zei dat muziek je muziek moet voelen. Daarmee suggereer je dat je de muzikaliteit niet verbeteren kan. Daar ben ik dus niet mee eens.

Citaat:
Ik durf openlijk te betwijfelen of je beter wordt van het spelen in een brassband. Als je de aanleg hebt tot technische riedels, zal het makkelijker zijn om je erin aan te passen en mee te komen. Techniek is trainbaar, muziek moet je voelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 10:03 

Is het niet zo dat je ook je gevoel in muziek verder kan ontwikkelen?

Als knulletje van 8 maakte het mij niet uit of ik noten in een koraal speelde of in een technisch ding, het waren gewoon zwarte bolletjes. Nu probeer je zinnen te spelen waarin je een gevoel wil leggen. Ik denk dat het in leren leggen van dit gevoel zeer zeker trainbaar is. Maar je moet het wel voelen, anders mist er een belangrijke basis.

En vaak is het bij brassband muziek (m.n. snelle technische passages) erg moeilijk om iets van gevoel erbij te leggen. Ik ben meestal toch te druk bezig met op het juiste moment het juiste knopje in te drukken. Maar als ik het wat langer doe, lukt dat misschien ook wel over een tijdje. En dan zou ik inderdaad merkbaar wat geleerd hebben van spelen in een brassband :D

Ik begin in januari weer, zal jullie op de hoogte houden ;)

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur