trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Brassband
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 13:35 

Gonzo schreef:
En vaak is het bij brassband muziek (m.n. snelle technische passages) erg moeilijk om iets van gevoel erbij te leggen. Ik ben meestal toch te druk bezig met op het juiste moment het juiste knopje in te drukken. Maar als ik het wat langer doe, lukt dat misschien ook wel over een tijdje. En dan zou ik inderdaad merkbaar wat geleerd hebben van spelen in een brassband :D

Gelukkig worden er in brassbands ook veel koralen en dergelijke gespeeld, en zijn er vele wedstrijdwerken die erg mooie, stille passages bevatten (ik denk dan o.a. aan de middendelen van Year of the Dragon, Harrison's Dream, ...). het is erg belangrijk dat de dirigent ook daar de nodige aandacht aan besteed...

Ik denk dat "muzikaliteit" wel iets is dat je enkel kan leren aanvoelen door in groep te musiceren. Techniek kan je altijd nog wel op je eentje oefenen.

Het voordeel van spelen in een orkest van hoog niveau (of het nu ha, fa, bra of iets anders is), vind ik dat je tijdens de repeties veel bijleert qua interpretatie en muzikaliteit, en dat je daarnaast extra gemotiveerd wordt om buiten de repetities aan je techniek te werken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 15:32 

feit blijft dat als je (waargebeurd.....) fanfare en harmonie mensen bladmuziek van een brassband laat zien dat je ze soms ziet schrikken!
Enne marnix ik heb helemaal GEEN zin om me geluid aan te passen aan HOUT! Ga je schamen :lol: :wink: Violen........marnix, heb je tegenwoordig een vriendin die viool speelt??? :P
juist enorm moeilijk en 1 van de grotere uitdagingen in de brassband is om samen een te gekke sound te creëren!
Kortom je leert je snel ontwikkelen in een brassband, als ik zie wat er op een NBK voor muzikanten zitten te toeten in de kampioensdivisie, dan zit er menig amateur die beroepsblazer van t podium af vegen! Niet dat dat nou enorm belangrijk is, maar je ziet wel een partij techniek , beheersing etc.etc. waar wij toch elke dag hard voor studeren, of voor gestudeerd hebben op het conservatorium!
Nelis

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 17:00 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Ik was de context niet vergeten, jij zei dat muziek je muziek moet voelen. Daarmee suggereer je dat je de muzikaliteit niet verbeteren kan. Daar ben ik dus niet mee eens.

Citaat:
Ik durf openlijk te betwijfelen of je beter wordt van het spelen in een brassband. Als je de aanleg hebt tot technische riedels, zal het makkelijker zijn om je erin aan te passen en mee te komen. Techniek is trainbaar, muziek moet je voelen.

Dat suggereer ik helemaal niet, want: het blijft studeren, en studeren is ontwikkelen in alles.
Zoals is ook al eerder stelde.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 19:28 

Misschien kun je volgende keer dan wat duidelijker opschrijven wat je bedoelt zodat ik je ook kan begrijpen. Dan hoef ik niet met je in discussie te gaan als we uiteindelijk toch hetzelfde vinden...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 20 dec 2007 20:27 

nielsmarchal schreef:
als ik zie wat er op een NBK voor muzikanten zitten te toeten in de kampioensdivisie

Rarara hoe zou dat komen? Ik verwacht eigenlijk niks anders te zien bij HaFa in een kampioensdivisie.

Maar naar mijn mening zijn techtniek en bruut geweld idd puur trainen.

Muzikaliteit kan je ook heel serieus mee bezig zijn maar dat heeft naar mijn gevoel vaak ook een rijpings periode nodig. Je moet het verhaal ergens achter wel kennen en je er in inleven om het mooi te kunnen vertellen. Zoiets als dat je na een heel mooie uitvoering van een droevig gedragen stuk toch echt flink een knop moet om zetten om weer geconcentreerd verder te kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 10:48 

Bump!

Ik heb net mn solo cornet partij van The Year of the Dragon in mn brievenbus gevonden. Als ik die kan spelen kan ik zeggen dat ik al vooruit gegaan ben :D

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 15:06 

Lekker partijtje he ... helemaal leuk op bugel in het fanfare-arrangement (weet ik enigszins uit ervaring). Erg, erg mooi stuk om te doen!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2008 23:02 

Na al deze stimulerende reacties wil iedereen natuurlijk in een Brassband komen spelen. Wat wil het toeval, wij zoeken nog 2 goede cornettisten en/of es-cornet. De Besson sovereign's liggen met smart te wachten!

www.brassbandgelderland.nl

zo even schaamteloos reclame gemaakt. sorry, zal het nooit meer doen, maar vond dit wel een heel leuk topic.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 35 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur