Gonzo schreef:
En vaak is het bij brassband muziek (m.n. snelle technische passages) erg moeilijk om iets van gevoel erbij te leggen. Ik ben meestal toch te druk bezig met op het juiste moment het juiste knopje in te drukken. Maar als ik het wat langer doe, lukt dat misschien ook wel over een tijdje. En dan zou ik inderdaad merkbaar wat geleerd hebben van spelen in een brassband

Gelukkig worden er in brassbands ook veel koralen en dergelijke gespeeld, en zijn er vele wedstrijdwerken die erg mooie, stille passages bevatten (ik denk dan o.a. aan de middendelen van Year of the Dragon, Harrison's Dream, ...). het is erg belangrijk dat de dirigent ook daar de nodige aandacht aan besteed...
Ik denk dat "muzikaliteit" wel iets is dat je enkel kan leren aanvoelen door in groep te musiceren. Techniek kan je altijd nog wel op je eentje oefenen.
Het voordeel van spelen in een orkest van hoog niveau (of het nu ha, fa, bra of iets anders is), vind ik dat je tijdens de repeties veel bijleert qua interpretatie en muzikaliteit, en dat je daarnaast extra gemotiveerd wordt om buiten de repetities aan je techniek te werken.