erikveldkamp schreef:
In principe helpt het niet als je vermoeid bent, maar als je ondanks je vermoeidheid een inspirerend concert hebt, dus door een geweldig publiek of door een swingende band dan zet je je daar wel overheen.
Ik had laatst een erg vermoeide trip naar Kiev met het Glenn Miller Orkest, vroeg op, geen tijd om te eten e.d. maar toen die 3500 man begon te joelen was dat allemaal vergeten. de volgende dag was ik natuurlijk wel erg brak.
Ik merk wel als ik weinig slaap, dat mijn lippen ook slechter herstellen.
Dit herken ik heel erg.
En als het publiek na afloop enthousiast is, en eventueel naar je toekomt, dan valt die vermoeidheid ook wel een beetje van je af. Want uiteindelijk is dat toch waar het om gaat.
Wat er voor mij aan vooraf gaat is de vermoeidheid die bijna niet te kloppen lijkt. Soms speel je zulke gave muziek, dat je daar energie van krijgt, soms is het ook gewoon routine matig wat dingen wegspelen, en daar krijg je dan geen energie van.
Wat mij altijd heel erg helpt om me over die vermoeidheid heen te zetten: een middagdutje doen, tussen repetitie en concert. Of gewoon naar de sportschool gaan. Zo gezond mogelijk eten. Want zeker in de winter teer je toch sneller in op je reserves.
Bovendien: ik plan altijd eerste kerstdag vrij. En dan nog een lange ruk naar de zomer.
Denken in termijnen, helpt ook.