trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 12:48 

Lichaam en geest kun je niet scheiden en de 1 heeft invloed op de ander.
Pas als beide met elkaar in harmonie zijn zul je voor jezelf optimaal kunnen presteren.
Dat wil niet zeggen als de harmonie er niet is je ook niet kunt spelen maar het gaat dan te vaak op de automatische piloot met iid concentratie problemen.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 13:13 
Moderator

erikveldkamp schreef:
In principe helpt het niet als je vermoeid bent, maar als je ondanks je vermoeidheid een inspirerend concert hebt, dus door een geweldig publiek of door een swingende band dan zet je je daar wel overheen.

Ik had laatst een erg vermoeide trip naar Kiev met het Glenn Miller Orkest, vroeg op, geen tijd om te eten e.d. maar toen die 3500 man begon te joelen was dat allemaal vergeten. de volgende dag was ik natuurlijk wel erg brak.

Ik merk wel als ik weinig slaap, dat mijn lippen ook slechter herstellen.

Dit herken ik heel erg.
En als het publiek na afloop enthousiast is, en eventueel naar je toekomt, dan valt die vermoeidheid ook wel een beetje van je af. Want uiteindelijk is dat toch waar het om gaat.

Wat er voor mij aan vooraf gaat is de vermoeidheid die bijna niet te kloppen lijkt. Soms speel je zulke gave muziek, dat je daar energie van krijgt, soms is het ook gewoon routine matig wat dingen wegspelen, en daar krijg je dan geen energie van.

Wat mij altijd heel erg helpt om me over die vermoeidheid heen te zetten: een middagdutje doen, tussen repetitie en concert. Of gewoon naar de sportschool gaan. Zo gezond mogelijk eten. Want zeker in de winter teer je toch sneller in op je reserves.

Bovendien: ik plan altijd eerste kerstdag vrij. En dan nog een lange ruk naar de zomer.

Denken in termijnen, helpt ook.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:02 

In het laatste ITG-Journal staat een interview met Adolfo Acosta en Mike Bogert van Tower of Power. Die hebben soms een tour van 3 maanden dwars door de States. Na een optreden gaan ze vaak de bus in, slapen in de bus, en arriveren de andere dag in de volgende plaats. Daar begint het hele circus weer opnieuw, soundchecken, door het stadje slenteren, eten, op je hotelkamer liggen enz. Na het optreden weer verder met de bus of soms eerst een hotelovernachting. Zo beschrijven ze ook een tourtje door Europa. Optreden in Denemarken, daarna 16 uur in de bus naar Wenen, eten en een paar uurtjes slaap. Vervolgens om 5 uur 's-morgens weer vertrokken naar Graz (8 uur in de bus). Dan 3 uur na aankomst soundchecken en 's-avonds weer optreden. Die gasten zijn ook gebaat bij zoveel mogelijk slaap mee zien te pakken en toch proberen wat gezond te eten.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:09 

Wanneer ik lichamelijk moe ben moet ik vlak voor een optreden of repetitie geen rust meer nemen maar eerder een koffie of red bull (heel soms neem ik zelfs wel eens een paracetamolletje :oops: ). Als ik toch een “rust uurtje” neem, is het voor mij lastig om nog activiteit in mijn donder te krijgen en dat belemmert het spelen bij --> mijn adem is toch al te passief.

Wanneer mijn geest moe of gestrest is neem ik soms 1 glaasje bier en ga ff lekker zitten. Dan ben ik er meestal zo vanaf en heb er tijdens het spelen geen last meer van.

En te weinig slaap werkt heeft bij mij dezelfde uitwerking als te weinig drinken: Dikke lippen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:17 
Jaws schreef:
Wanneer ik lichamelijk moe ben moet ik vlak voor een optreden of repetitie geen rust meer nemen maar eerder een koffie of red bull (heel soms neem ik zelfs wel eens een paracetamolletje :oops: ). Als ik toch een “rust uurtje” neem, is het voor mij lastig om nog activiteit in mijn donder te krijgen en dat belemmert het spelen bij --> mijn adem is toch al te passief.

Wanneer mijn geest moe of gestrest is neem ik soms 1 glaasje bier en ga ff lekker zitten. Dan ben ik er meestal zo vanaf en heb er tijdens het spelen geen last meer van.

En te weinig slaap werkt heeft bij mij dezelfde uitwerking als te weinig drinken: Dikke lippen.

Is Red Bull niet voor een groot deel psychologisch? Zo van, ik heb energy drink op dus ben niet moe.

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 14:33 

Citaat:
Is Red Bull niet voor een groot deel psychologisch? Zo van, ik heb energy drink op dus ben niet moe.

In elk blikje Red Bull zit cafeine gelijk aan ongeveer 4 koppen koffie, dusssuuuh.. Nee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 15:21 

het werk inderdaad wel

alleen, als je er beetje gevoelig voor bent ( :lol: )...slaat het snel door naar de verkeerde kant ( :lol: ). Voor mij is dat dus niet echt een oplossing, ik hou het gewoon bij op zijn tijd de klok rond slapen, werkt voor mij toch het beste.
Als ik moe ben, kan ik het beste maar gewoon doorgaan, zodra ik ga zitten, voer ik de hele dag geen f*ck meer uit.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 17:10 

Erik v/d Heijden schreef:
Jaws schreef:

Voor mij werkt het ook.
En of het nou echt aan de red bull ligt of aan het feit dat ik denk dat het werkt maakt mij niet zo veel uit!
Het werkt!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 27 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur