Gonzo schreef:
Is het niet zo dat je trompet spelen moet leren zoals elke andere "gewoonte"?
Ik weet niet precies wat jij onder "gewoonte" verstaat. Iedere handeling die je kunt doen
zal na veel herhaling uiteindelijk "een gewoonte" worden. Als een vaardigheid een gewoonte is geworden wil dat nog niet zeggen dat je het ook op de goede manier
uitvoert. Als je je verbaast over een persoon die een handeling op een vreemde of niet
logische manier uitvoert, en je vraagt waarom hij/zij dat zo doet zal het antwoord vaak zijn; "zo heb ik het altijd al gedaan" waarmee gesuggereerd wordt dat die manier dús
goed is. Mensen kunnen daar heel star in zijn.
Citaat:
Dus volgens de vier stappen. (Even kort door de bocht toelichting)
Onbewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd, maar weet niet wat en hoe. Laat staan waar de oplossing zou liggen
Bewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd en je kan vertellen wat je verkeerd doet, maar hebt het nog probleem nog niet verholpen
Bewust Bekwaam
Je hebt het probleem verholpen en kan, door je erop te concentreren hetgeen je eerst verkeerd deed nu, consequent, goed doen.
ONbewust bekwaam
Je doet het goed, maar hoeft er niet meer over na te denken, het is een automatisme in je systeem geworden.
Dit is nou precies de (of één van de) gedachtengang(en) die je m.i. zou moeten vermijden. Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Je kunt van ieder proces een analyse
maken en het is best interressant om daar af en toe eens iets over te lezen of op
t.v. te zien, maar voor een (beginnend) trompettist die als doel heeft het instrument beter en beter te leren bespelen is dit alleen maar overtollige ballast dat over het algemeen
alleen maar bijdraagt aan verwarring over wat nu eigenlijk van belang is om goed trompet
te leren spelen.
Citaat:
Ik bedoel dus (lang verhaal kort) dat ik denk dat iedereen door een periode van bewust spelen (of bewust bepaalde technieken toepassen) heen zal moeten voordat je je het goed eigen maakt.
Ik denk dat je in een gevorderd stadium niet ontkomt aan heel bewust bepaalde, aan je spel gerelateerde, onderwerpen uit te pluizen. Voor de beginner, of gevorderde met
problemen, is dit een ramp. Ik heb aardig wat getalenteerde trompettisten "ten onder"
zien gaan aan te veel zelfreflectie en en het zoeken naar allerlei (niet ter zake doende)
methodes om beter trompet te spelen.
Ik gaf eerder een voorbeeld over zwemmen. Iemand als Pieter van de Hogenband is,
naast kilometers maken, veel bezig met dit soort details. Voor hem maakt een miniscule
verbetering eventueel honderdsten van secondes uit waardoor hij net kampioen of net
niet kan worden. Als je nog moet leren zwemmen zijn deze analyses helemaal niet goed
voor je, je moet alleen maar veel km's maken en je (hopelijk goede) docent is ervoor om
je waar nodig te corrigeren en te motiveren.
[/quote]