trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 10:01

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 18:12 

Dat hoeft volgens mij niet. Want ik zie nu bij mezelf ook niets staan. Raar!......
Gister nog wel.... humm.... ik heb geen myspace ofzo...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 jan 2008 18:48 

bezig met een myspace. (morgen ofzo wel af)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 11:57 

Om even terug te komen op de stelling :D

Is het niet zo dat je trompet spelen moet leren zoals elke andere "gewoonte"? Dus volgens de vier stappen. (Even kort door de bocht toelichting)

Onbewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd, maar weet niet wat en hoe. Laat staan waar de oplossing zou liggen
Bewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd en je kan vertellen wat je verkeerd doet, maar hebt het nog probleem nog niet verholpen
Bewust Bekwaam
Je hebt het probleem verholpen en kan, door je erop te concentreren hetgeen je eerst verkeerd deed nu, consequent, goed doen.
ONbewust bekwaam
Je doet het goed, maar hoeft er niet meer over na te denken, het is een automatisme in je systeem geworden.

Ik bedoel dus (lang verhaal kort) dat ik denk dat iedereen door een periode van bewust spelen (of bewust bepaalde technieken toepassen) heen zal moeten voordat je je het goed eigen maakt.
En de details waarin een leerling verschilt van zijn leraar moet een leraar niet opdringen omdat elke persoon anders is. Ik ga een kind in groep 7 ook niet meer aanleren zijn pen anders vast te houden, omdat dat volgens mij beter is. Als hij maar netjes schrijft.[/i]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 12:53 

Gonzo schreef:
Is het niet zo dat je trompet spelen moet leren zoals elke andere "gewoonte"?

Ik weet niet precies wat jij onder "gewoonte" verstaat. Iedere handeling die je kunt doen
zal na veel herhaling uiteindelijk "een gewoonte" worden. Als een vaardigheid een gewoonte is geworden wil dat nog niet zeggen dat je het ook op de goede manier
uitvoert. Als je je verbaast over een persoon die een handeling op een vreemde of niet
logische manier uitvoert, en je vraagt waarom hij/zij dat zo doet zal het antwoord vaak zijn; "zo heb ik het altijd al gedaan" waarmee gesuggereerd wordt dat die manier dús
goed is. Mensen kunnen daar heel star in zijn.
Citaat:
Dus volgens de vier stappen. (Even kort door de bocht toelichting)
Onbewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd, maar weet niet wat en hoe. Laat staan waar de oplossing zou liggen
Bewust onbekwaam
Je doet iets verkeerd en je kan vertellen wat je verkeerd doet, maar hebt het nog probleem nog niet verholpen
Bewust Bekwaam
Je hebt het probleem verholpen en kan, door je erop te concentreren hetgeen je eerst verkeerd deed nu, consequent, goed doen.
ONbewust bekwaam
Je doet het goed, maar hoeft er niet meer over na te denken, het is een automatisme in je systeem geworden.

Dit is nou precies de (of één van de) gedachtengang(en) die je m.i. zou moeten vermijden. Je maakt het nodeloos ingewikkeld. Je kunt van ieder proces een analyse
maken en het is best interressant om daar af en toe eens iets over te lezen of op
t.v. te zien, maar voor een (beginnend) trompettist die als doel heeft het instrument beter en beter te leren bespelen is dit alleen maar overtollige ballast dat over het algemeen
alleen maar bijdraagt aan verwarring over wat nu eigenlijk van belang is om goed trompet
te leren spelen.
Citaat:
Ik bedoel dus (lang verhaal kort) dat ik denk dat iedereen door een periode van bewust spelen (of bewust bepaalde technieken toepassen) heen zal moeten voordat je je het goed eigen maakt.

Ik denk dat je in een gevorderd stadium niet ontkomt aan heel bewust bepaalde, aan je spel gerelateerde, onderwerpen uit te pluizen. Voor de beginner, of gevorderde met
problemen, is dit een ramp. Ik heb aardig wat getalenteerde trompettisten "ten onder"
zien gaan aan te veel zelfreflectie en en het zoeken naar allerlei (niet ter zake doende)
methodes om beter trompet te spelen.
Ik gaf eerder een voorbeeld over zwemmen. Iemand als Pieter van de Hogenband is,
naast kilometers maken, veel bezig met dit soort details. Voor hem maakt een miniscule
verbetering eventueel honderdsten van secondes uit waardoor hij net kampioen of net
niet kan worden. Als je nog moet leren zwemmen zijn deze analyses helemaal niet goed
voor je, je moet alleen maar veel km's maken en je (hopelijk goede) docent is ervoor om
je waar nodig te corrigeren en te motiveren.
[/quote]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:02 

Ik heb tot een paar jaar geleden nergens over nagedacht bij het spelen behalve over het muzikale aspect. Omdat ik op een gegeven moment de behoefte had om te kijken of ik nog efficiënter kon gaan spelen heb ik me er heel erg in verdiept. Nu denk ik dat ik behoorlijk op de hoogte ben van verschillende ademtechnieken, embouchures, methodes en noem maar op maar in wezen speel ik nog precies hetzelfde als voorheen. Het enige wat ik nu soms wat meer varieer is de ademhaling. Maar mijn embouchure is niet beter of anders dan 10 jaar geleden.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:03 

Trompetspelen zal best simpel zijn, maar dan kan je je toch serieus afvragen waarom het overgrote gedeelte van alle trompettisten, talentvol of niet, verkeerde automatismen aanleren.

Als een goede trompettist als Erik zegt dat het dan eigenlijk heel simpel is, dan zal het best kloppen...

Ik denk het met trompetspelen (aangezien het m.i. ook geen natuurlijke bezigheid is) staat of valt met hoe het van jongs af aan wordt aangeleerd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:04 

Erik,

Ik heb het filmpje is bekeken en begrijp waar jij en deze heer naar toe willen, focus op het belangrijkste de muzikaliteit van het spelen op een ontspannen manier.

Alleen voor beginners is dit begrip niet altijd even duidelijk.
Maar is het niet zo dat je eerst de "juiste" techniek moet beheersen waarna je je op de muzikalitiet kan richten.

Ikzelf probeer nu een "juiste" manier van spelen aan te leren omdat ik merk dat ik anders niet vooruit kom en daarom wel erg moet focussen op ook andere dingen.

Groet,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 14:09 

Om mijn standpunt want beter uit te leggen zal ik even ondergetekende als voorbeeld gebruiken.

1 Ik kan een geinig nootje spelen, maar speel heel erg op kracht en duw en druk veel, maar ik red het er (net) mee. Doordat ik een stoel opschuif moet ik ineens een niveau hoger spelen en met mijn techniek red ik het niet. Ik doe iets niet goed, maar kan niet goed de vinger leggen op wat en ga wat rondneuzen. (waaronder hier op de site)

2. Ik merk dat ik veel druk en besluit les te nemen omdat ik deze "gewoonte" wil afleren, ik denk nl. dat het mij erg belemmerd in mn trompetspel. Mijn leraar is het helemaal met me eens. We pakken een stapel etudes die nu nog op een vrij simpel niveau liggen maar ik let erg op mn ademsteun en druk veel minder. Ik merk als ik op deze manier speel dat mn klank veel beter is en ik ook veel melodischer ga spelen. (minder nootjes hakken)

3. Ik let erg op mn adem en gaandeweg zal ik de techniek me eigen maken.

4. langzaamaan hoef ik me niet meer te concentreren op hoe ik ademhaal en mn ademsteun gebruik, het wordt een (betere) gewoonte dan de oude.

(voor iedereen die het nog niet duidelijk was, ik zit nu ergens tussen fase 2 en 3, die
grens is niet zo duidelijk)

Had ik geen les genomen, of had ik niet voor mezelf geconstateerd dat ik iets verkeerd deed, dan was ik in fase 1 blijven hangen en wast nooit beter geworden. Maar juist die bewustwording is volgens mij heel belangrijk oom vooruit te komen.

Overigens is dit niet hoe mijn docent mij dit uitlegt, maar meer hoe ik dit zie, volgens de modellen die mij ooit op de PABO zijn geleerd :)

Ik denk daarom dat trompet spelen niet per definitie simpel is, maar dat als je je alle technieken eigen hebt gemaakt je veel minder hoeft na te denken en het daarom als simpel kan ervaren. En je daarom ook niet aan teveel technieken tegelijk moet werken, omdat je dan teveel tegelijk moet nadenken en je dan inderdaad jezelf blokkeerd.

just my 2 cents :D

Ben

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur