Karel schreef:
Lees even op deze site (onder interviews) het gesprek met Rik Mol. Rik zegt hier dat trompetspelen fysiek veel zwaarder is dan saxofoonspelen. Het kost zoveel meer tijd voor je een trompet onder de knie hebt.
dat is toch precies wat ik hierboven beweerde...Je kunt nu eenmaal sneller een melodie
spelen op een piano of sax of gitaar. Mijn bewering gaat over dat ELK instrument jaren
van intensieve studie vereist om er goed in te worden, en ieder instrument heeft zijn
specifieke moeilijkheden. Rik vind ik een ontzettend groot trompettalent, net als Martijn de
Laat. Eigenlijk zeg ik het niet goed... Rik en Martijn zijn beiden bijzonder getalenteerd, mááár.... ze hebben samen vanaf pakweg hun 12e zich hééélemaal suf gestudeerd
op die trompet, én (net als bij Rob van Bavel en Benjamin Herman) NOG STEEDS!!!
Overigens kan ik me goed voorstellen dat Rik dit zegt, want als er iemand een lastige
start heeft gehad (en nog steeds) is het Rik wel. Hij heeft tientallen malen in het ziekenhuis gelegen voor zeer ernstige aandoeningen. Alleen de laatste jaren al heeft
hij menig maal op de intensive care gelegen. Daarbij komt dat ik mij afvraag of hij wel op
de juiste wijze heeft les gekregen. Hij werd een aantal jaren geleden vastgelegd door
een t.v. programma dat opnames maakte van de Haagse HAVO voor muziek en dans
waar Rik (en ik dacht Martijn ook) toen op zaten. Er werden o.a. opnames gemaakt van
een trompetles die Rik kreeg. Zonder zijn docent zwart te willen maken, maar de goede
man sloeg de plank wat mij betreft volkomen mis. Het is aan Rik's eigenzinnigheid en wilskracht te danken dat hij zich tot zo'n fabelachtige trompettist heeft ontwikkeld.
Citaat:
Hij haalt daarin een interview aan tussen hem en Ben van den Dungen met Hans Dijkstal. Daarin zegt Ben van den Dungen dat je een sax maar in de wind hoeft te houden en er komt geluid uit.
Zelf heb ik deze uitspraak ook vaak gebruikt... ter vermaak... maar het is natuurlijk nonsens! Je dacht toch niet dat Ben hierbij serieus was? Ik ken Ben heel goed, hij heeft
misschien nóg meer gestudeerd dan de musici die ik al noemde.
Overigens was het Ben die ooit tegen mij zei; Als ik een paar uur heb gestudeerd en ik stap het hok uit met het gevoel dat ik er eigenlijk NIETS van kan... weet ik dat ik goed heb
gestudeerd en niet DIE dingen heb herhaald die ik al lang kan spelen, maar wel nieuwe
en lastige uitdagingen heb gestudeerd.
Citaat:
Hij zegt ook dat je grachten kunt dempen met goeie saxofonisten, maar dat er maar zo weinig toppers tussen de trompettisten zitten (hij doelt daarmee op jonge talenten).
Ook dat is gechargeerd. Je kunt grachten dempen met saxofonisten, maar niet met
goede saxofonisten. Ben van Gelder, Joris Roelofs en wellicht nog een paar jonge
jongens en meisjes die ik (nog) niet ken zijn toppers. Benjamin Herman, Simon Rigter,
Sjoerd Dijkhuizen, Mette Erker, Bart Wirtz, Tineke Postma, Miguel Martinez, etc...
Dát zijn geweldige saxofonisten, maar toch geen jonge talenten meer?
Ik ben wel met je eens dat er relatief minder koperblazers doordringen aan de top als
saxofonisten. Maar dan kom ik weer terug op de stelling.... Veel koperblazers haken
eerder af omdat ze eerder gedesïllusioneerd raken van hun instrument... mijns inziens
omdat ze er niet goed les in hebben gekregen. Ik hoor je dan al zeggen; zijn saxofoondocenten dan beter dan trompetdocenten? Vast niet, maar ik denk dat je bij
een beginnend saxofonist minder schade aanricht als je hem of haar fout les geeft.
Eventuele embouchureproblemen zijn makkelijker te herstellen dan bij trompet.