trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Trompet spelen is simpel...
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 11:38

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 18  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 20:25 

Lees even op deze site (onder interviews) het gesprek met Rik Mol. Rik zegt hier dat trompetspelen fysiek veel zwaarder is dan saxofoonspelen. Het kost zoveel meer tijd voor je een trompet onder de knie hebt.
Hij haalt daarin een interview aan tussen hem en Ben van den Dungen met Hans Dijkstal. Daarin zegt Ben van den Dungen dat je een sax maar in de wind hoeft te houden en er komt geluid uit. Hij zegt ook dat je grachten kunt dempen met goeie saxofonisten, maar dat er maar zo weinig toppers tussen de trompettisten zitten (hij doelt daarmee op jonge talenten).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 20:36 

Trompet spelen is fysiek waarschijnlijk wel zwaarder dan het bespelen van een alt sax. Maar ik zou niet graag met een bariton saxofonist willen ruilen. Daarentegen probeert een alt saxofonist ook niet de hele tijd flagioletten te spelen. Trompettisten proberen steeds maar die hoge Q te kicksen, net zo lang tot ze er duizelig van worden....:wink:

Het klopt dat er relatief veel goeie jazzsaxofonisten zijn zoals Ben, maar ik ken er maar weinig die goed (stemmend) saxofoon kunnen spelen in een sectie. Daar zou ik Ben ook niet als eerste voor bellen. Daar lopen dan weer veel meer trompettisten van rond.

Maar afgezien van dit alles heeft het niet zoveel met de stelling te maken. Een zak cement optillen is ook fysiek zwaar, maar het is wel een simpele handeling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 20:49 

Het duurt meestal wel een tijdje voor je een aanvaardbaar geluid kunt voortbrengen op een trompet maar dat geldt ook voor de trombone. Ik denk dat dat komt omdat deze instrumenten verschrikkelijk kunnen klinken in ongeoefende handen. Hoeveel van die schettertrompettisten en - trombonisten lopen er niet rond? Hoewel ik nu bedenk dat een beginnend violist nu ook niet echt fijn is voor je oren.... :x

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 jan 2008 21:25 

Karel schreef:
Lees even op deze site (onder interviews) het gesprek met Rik Mol. Rik zegt hier dat trompetspelen fysiek veel zwaarder is dan saxofoonspelen. Het kost zoveel meer tijd voor je een trompet onder de knie hebt.

dat is toch precies wat ik hierboven beweerde...Je kunt nu eenmaal sneller een melodie
spelen op een piano of sax of gitaar. Mijn bewering gaat over dat ELK instrument jaren
van intensieve studie vereist om er goed in te worden, en ieder instrument heeft zijn
specifieke moeilijkheden. Rik vind ik een ontzettend groot trompettalent, net als Martijn de
Laat. Eigenlijk zeg ik het niet goed... Rik en Martijn zijn beiden bijzonder getalenteerd, mááár.... ze hebben samen vanaf pakweg hun 12e zich hééélemaal suf gestudeerd
op die trompet, én (net als bij Rob van Bavel en Benjamin Herman) NOG STEEDS!!!
Overigens kan ik me goed voorstellen dat Rik dit zegt, want als er iemand een lastige
start heeft gehad (en nog steeds) is het Rik wel. Hij heeft tientallen malen in het ziekenhuis gelegen voor zeer ernstige aandoeningen. Alleen de laatste jaren al heeft
hij menig maal op de intensive care gelegen. Daarbij komt dat ik mij afvraag of hij wel op
de juiste wijze heeft les gekregen. Hij werd een aantal jaren geleden vastgelegd door
een t.v. programma dat opnames maakte van de Haagse HAVO voor muziek en dans
waar Rik (en ik dacht Martijn ook) toen op zaten. Er werden o.a. opnames gemaakt van
een trompetles die Rik kreeg. Zonder zijn docent zwart te willen maken, maar de goede
man sloeg de plank wat mij betreft volkomen mis. Het is aan Rik's eigenzinnigheid en wilskracht te danken dat hij zich tot zo'n fabelachtige trompettist heeft ontwikkeld.
Citaat:
Hij haalt daarin een interview aan tussen hem en Ben van den Dungen met Hans Dijkstal. Daarin zegt Ben van den Dungen dat je een sax maar in de wind hoeft te houden en er komt geluid uit.

Zelf heb ik deze uitspraak ook vaak gebruikt... ter vermaak... maar het is natuurlijk nonsens! Je dacht toch niet dat Ben hierbij serieus was? Ik ken Ben heel goed, hij heeft
misschien nóg meer gestudeerd dan de musici die ik al noemde.
Overigens was het Ben die ooit tegen mij zei; Als ik een paar uur heb gestudeerd en ik stap het hok uit met het gevoel dat ik er eigenlijk NIETS van kan... weet ik dat ik goed heb
gestudeerd en niet DIE dingen heb herhaald die ik al lang kan spelen, maar wel nieuwe
en lastige uitdagingen heb gestudeerd.
Citaat:
Hij zegt ook dat je grachten kunt dempen met goeie saxofonisten, maar dat er maar zo weinig toppers tussen de trompettisten zitten (hij doelt daarmee op jonge talenten).

Ook dat is gechargeerd. Je kunt grachten dempen met saxofonisten, maar niet met
goede saxofonisten. Ben van Gelder, Joris Roelofs en wellicht nog een paar jonge
jongens en meisjes die ik (nog) niet ken zijn toppers. Benjamin Herman, Simon Rigter,
Sjoerd Dijkhuizen, Mette Erker, Bart Wirtz, Tineke Postma, Miguel Martinez, etc...
Dát zijn geweldige saxofonisten, maar toch geen jonge talenten meer?
Ik ben wel met je eens dat er relatief minder koperblazers doordringen aan de top als
saxofonisten. Maar dan kom ik weer terug op de stelling.... Veel koperblazers haken
eerder af omdat ze eerder gedesïllusioneerd raken van hun instrument... mijns inziens
omdat ze er niet goed les in hebben gekregen. Ik hoor je dan al zeggen; zijn saxofoondocenten dan beter dan trompetdocenten? Vast niet, maar ik denk dat je bij
een beginnend saxofonist minder schade aanricht als je hem of haar fout les geeft.
Eventuele embouchureproblemen zijn makkelijker te herstellen dan bij trompet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 14:39 

Voor het slagen als instrumentalist zijn twee dingen nodig:

1. Talent
2. Hard werken

Ik ken Rik al heel lang. Hij kwam als veertienjarige in de Projekt 1 Big Band spelen, waar ik op dat moment ook in speelde. Hij had op dat moment les van één van onze trompettisten die leraar was aan de muziekschool. Ik had hem natuurlijk al eens eerder gehoord. Hij stak als leerling al boven de rest uit. Rik was vanaf het begin 24 per dag bezig met muziek spelen/ luisteren er over lezen enz. Hij studeerde ook heel veel op de trompet. Ik geloof dat hij één jaar in de bigband heeft gespeeld en je hoorde hem met de week beter worden.

Je hebt dus gelijk wat betreft het hard werken. Als je daarbij veel talent en aanleg hebt kan je ver komen. Ik ben ook blij om te horen dat je na jaren van zgn. ploeteren zover als jij kan komen. Daar zal je ook hard voor hebben moeten werken. Dat gaat trouwens ook op voor Jerry Hey en Randy Brecker. Dat waren in het begin middelmatige trompettisten. Randy werd zelfs als leerling geweigerd door Bill Adam. Door hard te werken (en natuurlijk een fantastische leraar) zijn ze aan de absolute top in de muziekwereld beland. Dat zegt dus genoeg.

Kortom, waar is m'n Arban.......... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 14:56 

Ik denk dat de titel van dit topic in principe verkeerd is..
Het is namelijk niet zo dat trompetspelen simpel is, maar dat je het simpel moet houden.

Kleine nuance, groot verschil denk ik zo..

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 15:05 

Als je het simpel moet houden begin je ook simpel. Als je moeilijk begint kun je het niet simpel houden... :wink:

Ik blijf dus maar gewoon bij mijn stelling.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 jan 2008 15:36 

Citaat:
erikveldkamp schreef:
Als je het simpel moet houden begin je ook simpel. Als je moeilijk begint kun je het niet simpel houden... :wink:

Ik blijf dus maar gewoon bij mijn stelling.

En ik blijf het er dan maar mee eens.
Ik kan het tenslotte ook niet helpen dat jij het zovaak bij het rechte eind hebt. :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 141 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12 ... 18  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur