trompet.nl > forum > Toon onderwerp - trompet leren spelen
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:22

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 12:33 

zeker wil ik eerst serieus leren spelen..

ik bedoel niet speciaal voor carnaval dat ik dat wil leren..

maar het is wel leuk als je 1x per jaar in zo'n optocht mee loopt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 13:20 

tja, zelf vraag ik me ook wel is af, heb ik de tijd er wel voor?
en uiteindelijk komt het altijd hier op neer, eigenlijk heb ik er de tijd niet voor,
maar ik vind het leuk, dus maak ik er tijd voor. ik laat bewust dingen lopen,
of zeg ze op, omdat ik muziek leuker en belangrijker vind.

zeker als je net begint vraagt het geen uren studie per dag, en 2x per dag 15 of 20 min is zo veel nog niet. als je thuis komt van school pak je dat ding even op, en speel je wat, en na t avond eten doe je het zelfde nog een keer.

en wat houd het precies in, jaah, je moet leren notenlezen,
maar het is niet moeilijk, je moet het systeem even doorhebben, en dan gewoon blijven oefenen om er sneller in te worden.

en verder natuurlijk het instrument leren beheersen,
het vergt studie, en je kunt jezelf tot in de eeuwigheid blijven verbeteren,
maar hierin is het vooral belangrijk dat je les hebt, zodat je goed geholpen word,
en het aller belangrijkste is dat je plezier hebt. alleen als je er plezier in hebt, kun je jezelf motiveren om te blijven studeren, en door te zetten als het lastig is.

een bandje, of fanfare/harmonie orkest kan helpen in dat speel plezier, omdat je samen speelt, en samen ergens naar toe werkt. het is leuk om samen muziek te maken, en je kunt veel van elkaar leren, zelfs als je niet hetzelfde instrument speelt.

dus ik hoop dat je er voor kiest om te gaan spelen, want het kan je veel plezier brengen,
in een orkest leer je een hoop mensen kennen, en trompetisten kunnen er nooit genoeg zijn. succes met je keuze, en hopelijk veel plezier als toekomstig collega muziekant en trompetist.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 14:31 

Als je er echt voor kiest om te leren spelen en dus les te gaan nemen, moet je echt zekker weten dat je het wil en er ook de tijd voor vrijmaakt, want niets is zo frustrerend voor een leraar als een leerling die thuis helemaal niets doet!
Dus als je nu al zegt dat je er geen tijd voor hebt raad ik je af om te beginnen met trompetspelen.

( :idea: Je zou natuurlijk ook andere dingen kunnen laten vallen, want trompetspelen is wel verschrikkelijk leuk!)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 14:49 

Wat tijd betreft, daar valt meestal wel iets op te vinden.
Ik ben zelf ook behoorlijk druk maar toch vind ik elke dag genoeg tijd om ff trompet te spelen. Het lukt me niet elke week even goed, maar dat maakt niet zo veel uit.

Het scheelt natuurlijk als je in orkesten/bandjes etc. speelt. Ongemerkt maak je dan toch heel wat kilometers. Dit helpt natuurlijk niet om de stukken van de muziekschool foutloos te spelen (nootjes studeren) maar toch zeker wel wat betreft klank/uithoudingsvermogen enzo. Het technische gebeuren studeer ik ongeveer een half uur per dag, dat is genoeg voor mij.
Een half uur per dag heeft iedereen wel over, lijkt mij.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 15:56 

ik zie nu dat ik als titel heb gezet: trompet leren spelen

maar eigenlijk ben ik helemaal nog niet uit welk blaas instrument!

ik ben eigenlijk beetje aan het twijfelen tussen saxofoon en trompet

iemand die me tips kan geven voor het maken van deze keuze?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 15:59 

Saxofoon is makkelijker, trompet is goedkoper... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 16:26 

Ik zou ze allebei eens proberen (of heb je dat al gedaan?)

Iedereen wil altijd saxofoon spelen. Zo ook ik, maar toen ik het ging proberen vond ik het 10x niks, wat een afknapper.
Stiekem zou ik nu toch wel weer heel graag een tenorsax tot mijn beschikking hebben 8) , maargoed.

Ik had me helemaal verspitst op een saxofoon, maar ben na die ervaring dus toch maar andere instrumenten gaan proberen.
Naar huis gegaan en later nog weer wezen kijken bij een "instrumenten-probeer-middag" waar de trompetten ff een geweldig stukje muziek (staand) speelden. Toen was het voor mij dus duidelijk, ik ga trompet spelen.
En geen moment spijt van gehad (terwijl hij in het begin ergens onderaan mijn lijstje stond).

Dus, het is gewoon een kwestie van proberen. Het ene kan heel leuk lijken, terwijl het andere meer je ding is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 feb 2008 17:40 

als je weinig tijd hebt en toch een blaasinstrument wilt bespelen zou ik voor de (alt)sax kiezen.

Je kunt dan met minimale instructies en met een hoop leuk lesmateriaal (meespelen met cd's en zo) al vrij snel leuke muziek maken. Zo gaat dat bij mijn dochter althans . . . .

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 29 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur