trompet.nl > forum > Toon onderwerp - wie is volgens jullie de beste jazztrompet solist?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 09:13

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 00:08 

erikveldkamp schreef:
@ harpje Dat noem ik geen interactie, interactie betekent volgens mij dat je actief iets onderneemt met een ander. Wat jij opnoemt is gewoon genieten wat volgens mij vooral een passieve aangelegenheid is.

In ieder geval heb ik al die facetten die jij opnoemt rijkelijk aanwezig bij Wynton. Ik kan daar intens van genieten. Hetzelfde geldt natuurlijk voor een mooi concert van het Concertgebouworkest.

In ieder geval heb ik volgens jouw opvatting van interactie goed werk afgeleverd vanavond. De zaal in Hamburg stond op zijn kop...

Dat is in ieder geval goed om te horen maar als de interactie goed is dan voelt zo'n muzikant ook weer energie terug komen uit het publiek al zou het publiek niet veel lawaai maken. Je voelt of je contact hebt met het publiek. Dan komt dat "extra" naar boven. De chemie. Zo kan het gewoon minuten lang stil zijn van spanning na een wonderschoon gespeeld stuk en hoeft er eigenlijk daarna niets meer hoeft te komen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 09:54 

erikveldkamp schreef:
Ik ben niet zo'n Kenny Wheeler fan maar de dingen die ik van hem ken zou ik ook niet als free jazz willen kwalificeren.

Dan ken je er niet zoveel van. Hij heeft een vrije periode met Azimuth gehad en er zijn diverse CD's met allerlei bezettingen, die echt wel vrij zijn. Overigens is dat ook niet mijn persoonlijke voorkeur waar het hem betreft. Ik hou meer van zijn lyrische werk met o.a. Abercrombie en John Taylor.

In ieder geval speelt hij geen standards maar eigen liedjes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 10:28 

Dat klopt dat ik er niet zo veel van ken. Ik heb 1 of 2 live concerten van hem op video.

Afgezien dat ik er niet zo van houd ben ik er natuurlijk wel van overtuigd dat ie zijn eigen ding goed kan. En dat er ook een sterke basis onderzit qua harmoniën e.d. Die basis mis ik nog wel eens en ben het dus wel eens met Marcel zijn betoog.

@ harpje Het is op zich natuurlijk erg prettig als het publiek geniet van de muziek, maar voor ik maak in 1e instantie muziek voor mezelf, daarna voor de muzikanten waar ik mee speel en daarna pas voor het publiek. Bij commerciële muziek is die volgorde precies andersom...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 11:17 

erikveldkamp schreef:
Dat rijtje van je gaat nergens over dus daar ga ik maar niet op in.

Dus,
gevoel uiten word makkelijker naarmaten men meer technische en theoretische vaardigheden heeft
dit is een belachelijke stelling? Juist deze zin komt voor mij dichter bij de kern van waar deze hele discussie rond zweeft dan al het andere wat hier is gezegt. Is techniek en kennis perse nodig om een goeie muziekant te zijn? Of kun je zelfs minder muzikaal worden naarmate je meer weet?
Wat is een goeie jazz solist? Is hij (of zij) technisch goed? Is het soul? Mag het wel de ene zijn en niet de andere? Moeten het perse II-V7jes met tritone-shit en Coltrane changes zijn die ie speelt?

Citaat:
ik maak in 1e instantie muziek voor mezelf, daarna voor de muzikanten waar ik mee speel en daarna pas voor het publiek. Bij commerciële muziek is die volgorde precies andersom...

Speel je niet altijd voor iedereen? Als je in een club met een quintet staat en je speelt de meest freaky standards in 11/8 en niemand zit er op te wachten maar jij bent helemaal blij dat je het kunt... speel je dan niet liever een knetter goeie blues, zodat de mensen die komen ook nog iets mee kunnen nemen naar huis? En bij commercieel speel je toch ook voor jezelf? Alles super strak, goeie sound, geen enkel vautje...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 13 feb 2008 11:31 

cees schreef:
gevoel uiten word makkelijker naarmaten men meer technische en theoretische vaardigheden heeft
dit is een belachelijke stelling? Juist deze zin komt voor mij dichter bij de kern van waar deze hele discussie rond zweeft dan al het andere wat hier is gezegt.

Afgezien van het feit dat je het enigszins ongemakkelijk uitdrukt, heeft niemand hier volgens mij gezegd het daar niet mee eens te zijn. Alleen jijzelf ontkracht je rijtje door te zeggen dat je het er niet per se mee eens bent. Da's niet handig van je. Moet je niet boos zijn dat mensen je niet begrijpen.

Citaat:
Speel je niet altijd voor iedereen?

Ik weet dat de vraag voor Erik bedoeld is, maar ik vind het eigenlijk best een interessante vraag. Zou een mooie topic kunnen zijn.
Ik speel geloof ik toch ook in eerste instantie voor mezelf. Of laat ik het anders zeggen. Als ik slecht speel en het publiek is laaiend enthousiast, dan is dat een gelukje, maar wordt ik daar zelf niet echt vrolijk van. Als ik lekker heb gespeeld en het publiek vind het niks, dan interesseert me dat niet, dan heb ik er een heel goed gevoel over. Het mooiste is natuurlijk als je goed speelt en het publiek is enthousiast. helemaal te gek.
Daarnaast zal ik ook niet ontkennen dat een leuk publiek een hoop kan goedmaken en je over een dood punt kan helpen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2008 16:20 

erikveldkamp schreef:
In ieder geval heb ik volgens jouw opvatting van interactie goed werk afgeleverd vanavond. De zaal in Hamburg stond op zijn kop...
:?:
Herstel,
Hebben WIJ goed werk afgeleverd... :x

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2008 16:21 

Als ik erg goed speel dan heeft het grote gros van het publiek dat meestal niet door, als ik slecht speel heeft het publiek dat meestal ook niet door. Tenzij het publiek bestaat uit mensen die een geoefend gehoor hebben. Maar dat komt maar sporadisch voor. Ik heb een keer met de Dutch Jazz Orchestra op een Ellington-Strayhorn conventie gespeeld in Pitssburg met 300 kenners/musicologen en de Ellington/Strayhorn familie op de eerste rij. De zaal stond op zijn kop, mede doordat we goed speelden, Jerry van Rooijen goed contact had met het publiek, het licht uitviel en we gewoon door bleven spelen en werken van Strayhorn speelden die nog nooit iemand had uitgevoerd.

Dan valt alles op zijn plek.

Afgelopen jaar hebben we 4 nieuwe cds opgenomen met de DJO met Rob Madna muziek. De band swingde als nooit tevoren (mede door een nieuwe drummer) en de arrangementen waren fantastisch. Dus geen interactie met publiek maar voor mij wel 1 van de beste ervaringen qua muziek maken. Daar is dus geen publiek voor nodig.

Ik schrijf ook heel veel composities waarvoor ik niet de behoefte heb om ze live te spelen. Mijn voldoening ligt in het feit van het componeren op zich. Als ik maar tevreden ben met mijn compositie.

Maar alleen maar voor jezelf musiceren is ook niets, vandaar dat ik ook zo'n 160-180 concerten per jaar doe. Maar meestal zijn die commerciëel van inslag. Dan speel ik meer voor het publiek en het geld, dan voor mezelf. Dat wil niet zeggen dat ik niet probeer om me 100% te geven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 feb 2008 16:25 

Vooruit ik ga op je rijtje in omdat ik tijd over heb...

cees schreef:
1. voor een 'goeie' jazz solo heb je theoretische kennis nodig
2. gevoel uiten word makkelijker naarmaten men meer technische en theoretische vaardigheden heeft
3. soul is relatief
4. studeren is voor de talentlozen
5. douchen is voor vieze mensen

1. nee
2. ja
3. ?
4. nee
5. nee

Meer tijd ga ik er niet aan besteden.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 165 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 14, 15, 16, 17, 18, 19, 20, 21  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur