bonny schreef:
hallo,
Zit er verschil in conservatoria? en zo ja, wat kunnen jullie mij aanraden?
Vanzelfsprekend zit er een verschil tussen de diverse conservatoria, alleen al vanwege
het feit dat er andere docenten lesgeven (hoewel er ook docenten zijn die op meerdere
cons. lesgeven), maar het kan ook gaan om een ander beleid dat er wordt gevoerd.
Veel studenten in spé doen toelating op meerdere cons. zodat ze, als ze worden aangenomen, zelf een keus kunnen maken. Die keus heeft net zoals bij jou te maken
met waar je woont of wilt gaan wonen maar m.i. zou die keus toch eigenlijk meer moeten
worden bepaald door welke school, en vooral van welke hoofdvakdocent(en) je graag
les zou willen krijgen. Wij kunnen je hier van alles aanraden maar vooralsnog weten we
nog niet eens welke kant je überhaupt op wil? Klassiek, jazz, pop, wereldmuziek?
De cons. in de grote steden staan over het algemeen goed bekend maar dat wil niet zeggen dat je op de cons. in de provincie geen goed onderwijs zou kunnen krijgen.
De cons. in de grote steden hebben vaak wel een enorme aantrekkingskracht op buitenlandse studenten en m.i. is de concurentie sowiso groter op deze cons.
De "betere" leerling komt daar meestal toch vroeg of laat op terecht. Ik denk dat dit over het algemeen goed is voor een leerling. Als je de beste bent op een kleiner cons. dan kan
je middelmatig zijn op een groter cons. en dat gegeven kan motiverend zijn.
Bedenk je overigens dat je een diploma nodig hebt om tzt les te kunnen geven maar als
uitvoerend musicus is een diploma nauwelijks van belang. Een professioneel gezelschap
wil de beste musici en niet die hoeven niet altijd afgestudeerd te zijn... sterker nog...
ik ken een aantal docenten die zelf niet, of een blauwe maandag op het cons. hebben
gezeten. Mijn tip; vraag gewoon info aan van de cons. die wat jou betreft in aanmerking
komen en lees dat eens op je gemak. Succes!