trompet.nl > forum > Toon onderwerp - conservatoria
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 08:59

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: conservatoria
BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 19:40 

hallo,

ik denk er over om over 2 jaar ( wanneer ik klaar ben met mijn huidige opleiding) naar het conservatorium te gaan. stel dat ik naar het conservatorium wil, dan kan ik kiezen uit zwolle (wonen meeste vrienden van mij) of utrecht ( woon ik nu).

Zit er verschil in conservatoria? en zo ja, wat kunnen jullie mij aanraden?

alvast bedankt.

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 26 feb 2008 20:36 
Misschien dat dit wat zegt.

Ik denk dat het ook wel dat het voor een groot deel (weet wel zeker) aan jezelf doet hoe goed je je best doet. De docenten kunnen nog wel zo goed zin, maar als jij er met de pet naar gooit...

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 11:24 

Als je alleen naar trompetdocenten kijkt, zou ik gaan voor Zwolle. Ik heb veel positieve dingen gehoord over Jos Verspagen (tptdocent Zwolle). Over Arto Hoornweg (Utrecht) ben ik wat minder te spreken. Ik heb een keer een masterclass van hem gehad en, met alle respect, dat was niet veel. Ik ga niet in op details, dit forum is niet bedoelt om mensen af te zeiken. Misschien werkt het voor andere mensen wel wat hij te vertellen heeft.

Mijn punt is eigenlijk: ga gewoon lekker een keer op open dagen kijken, probeer desnoods proeflessen af te spreken met de docenten. En als ik jou was zou ik ook op andere conservatoria gaan kijken. Het is leuk dat je vrienden in Zwolle wonen, maar als je echt de muziek in wil later moet je je daar niet door laten leiden.

Succes met je zoektocht!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 12:37 

Kijk voor dat je naar een open dag gaat wel eerst of de docenten er wel zijn.
Ik ben dit jaar naar een open dag in enschede en zwolle geweest en op beide conservatoria waren de docenten voor klassiek trompet er niet, dus moest ik noodgedwongen naar de pop afdeling waar ik trouwens helemaal alleen was (prive les)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 00:01 

Dag Bonny,

Ik studeer zelf trombone in Utrecht. Geen trompet dus, maar dat heb ik wel even gestudeerd voordat ik op trombone overstapte (was trouwens in Amsterdam bij Frits Damrow).

Wat ik kan vertellen over het Utrechts Conservatorium is dat het een hele gezellige school is, midden in het centrum van Utrecht, met veel ruimte voor eigen initiatief en met interessante, soms wat alternatief aandoende projecten die overigens uitstekend georganiseerd worden. Er heerst een informele sfeer tussen de studenten onderling en met de docenten. Qua beleid en organisatie (roosters, vakken e.d.) wil het overigens nog wel eens rammelen...

Op dit moment heeft Utrecht een leuke en actieve trompetklas met Arto Hoornweg, waarover ik overigens niks negatiefs te melden heb, als docent. Ik kan begrijpen dat zo'n masterclass voor de NJFO-bugelisten en -trompettisten niet zo'n daverend succes was (zie PaulvanGils), maar moet daar bij vermelden dat trompettisten vaak de neiging hebben om bij zo'n masterclass te gaan zitten met een houding van: "kom maar op en vertel ons maar eventjes hoe je trompet moet spelen". Als student is het heel belangrijk om aan te voelen wat je nodig hebt qua docent. Arto Hoornweg is, voor zover ik hem ken, vooral een hele directe docent van het type 'niet lullen maar poetsen'. Ik kan begrijpen dat sommige studenten daar niet tegen kunnen en dat deze manier niet altijd aanslaat tijdens een masterclass.

Belangrijk is overigens, kan ik uit ervaring vertellen, om bij welke docent dan ook zoveel mogelijk je eigen plan te trekken. Als je te veel beperkt wordt door je docent tot het volgen van bijvoorbeeld een bepaalde methode waar hij bij zweert en hij tegelijkertijd niet heel veel interesse in jou toont, is er denk ik iets mis...

Ik zou zeggen, kom eens een kijkje nemen, bijvoorbeeld komende zaterdag om 17.00 (Arto is er dan overigens niet). Dan kun je eens kijkje nemen in de school en ook nog eens Brassband de Hoekpunten aan het werk zien. Ik zou zeggen, wat wil je nog meer...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 10:46 

bedankt voor alle reacties, ik zal zeker eens komen kijken op open dagen e.d.

jammer genoeg kan ik zaterdag niet, dan heb ik een optreden met mijn muziekvereniging.

Profiel  

Berichttitel: Re: conservatoria
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:12 

bonny schreef:
hallo,
Zit er verschil in conservatoria? en zo ja, wat kunnen jullie mij aanraden?

Vanzelfsprekend zit er een verschil tussen de diverse conservatoria, alleen al vanwege
het feit dat er andere docenten lesgeven (hoewel er ook docenten zijn die op meerdere
cons. lesgeven), maar het kan ook gaan om een ander beleid dat er wordt gevoerd.
Veel studenten in spé doen toelating op meerdere cons. zodat ze, als ze worden aangenomen, zelf een keus kunnen maken. Die keus heeft net zoals bij jou te maken
met waar je woont of wilt gaan wonen maar m.i. zou die keus toch eigenlijk meer moeten
worden bepaald door welke school, en vooral van welke hoofdvakdocent(en) je graag
les zou willen krijgen. Wij kunnen je hier van alles aanraden maar vooralsnog weten we
nog niet eens welke kant je überhaupt op wil? Klassiek, jazz, pop, wereldmuziek?
De cons. in de grote steden staan over het algemeen goed bekend maar dat wil niet zeggen dat je op de cons. in de provincie geen goed onderwijs zou kunnen krijgen.
De cons. in de grote steden hebben vaak wel een enorme aantrekkingskracht op buitenlandse studenten en m.i. is de concurentie sowiso groter op deze cons.
De "betere" leerling komt daar meestal toch vroeg of laat op terecht. Ik denk dat dit over het algemeen goed is voor een leerling. Als je de beste bent op een kleiner cons. dan kan
je middelmatig zijn op een groter cons. en dat gegeven kan motiverend zijn.
Bedenk je overigens dat je een diploma nodig hebt om tzt les te kunnen geven maar als
uitvoerend musicus is een diploma nauwelijks van belang. Een professioneel gezelschap
wil de beste musici en niet die hoeven niet altijd afgestudeerd te zijn... sterker nog...
ik ken een aantal docenten die zelf niet, of een blauwe maandag op het cons. hebben
gezeten. Mijn tip; vraag gewoon info aan van de cons. die wat jou betreft in aanmerking
komen en lees dat eens op je gemak. Succes!

Profiel  

Berichttitel: Re: conservatoria
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:39 

De Ronde Van schreef:
Wij kunnen je hier van alles aanraden maar vooralsnog weten we
nog niet eens welke kant je überhaupt op wil? Klassiek, jazz, pop, wereldmuziek?

Ik weet het zelf ook nog niet. ik doe momenteel een leraren opleiding (natuurkunde). Dus zit er aan te denken om school muziek te doen, en dan trompet erbij. maar het kan ook zijn dat ik klassiek ga doen, en omdat ik dan toch al leraar ben, gewoon muziek ga geven. daar ben ik nog niet over uit.
Ik ga iig zo snel mogelijk informatie van verschillende conservatoria vragen

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur