trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 17:41 

broek76 schreef:
ik ben soms na 10 minuten al kapot,dan kan ik stoppen of een tijdje wat rustig aan doen en in beide gevallen herstel ik dan weer.

Als ik maar genoeg in 10 minuten buiten m'n bereik probeer te forceren ben ik ook kapot. Dus niet "brute forcen" en proberen zonder dat je je trompet probeert recht te blazen en zonder veel mondstuk druk of lipcompressie studeren en repeteren.

grandioso schreef:
Serieus inspelen en opbouwen helpt natuurlijk ook om het langer vol te houden.
Als je meteen zonder in te spelen, en fatsoenlijk op te bouwen vol gas geeft, en probeert om constant c3's te toeteren, zal de koek wat eerder op zijn.

Voor mij werkt het beter als ik tijdens repetities wat rustig aan doe in het begin. Dan heb ik na 2 uur spelen soms nog wat over, en kun je proberen om er een octaafje boven op te doen. (lukt overigens niet altijd hoor!!)

Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met BE, en ik merkte dat ik na een maandje of 2 oefenen wat resultaat begon te krijgen. Met de carnaval heb ik vol gas gegeven, (dan kan het gewoon niet anders) en was het ook wat sneller afgelopen met de pret. Sinds een weekje ben ik weer begonnen, maar voor mij begint het langzaam aan te werken.
Ook houd ik het op die manier wat langer vol, puur omdat ik op die manier veel minder mijn mondstuk tegen mijn mond duw.

Zonder lang in te spelen heb ik eigenlijk m'n hele bereik en power al bruikbaar. Ik merk alleen dat ik niet de hele avond op 100% moet willen spelen, op 90% is het ook overtuigend zat, is het makkelijker te controleren, is m'n klank beter en is het eind van de avond een stuk makkelijker te halen. Full power bewaar ik dan wel voor een hoge slotnoot :lol:

Je hebt met carnaval dus gewoon lopen forceren, je moet er voor oppassen dat je je dit niet te veel gaan aanwennen. Wat ik ook wel eens heb gehoord als oefening om niet te hard te drukken is je trompet met 1 touw aan een deurpost hangen op lip hoogte en dan zonder handen proberen te spelen. (slotjes dragen werkt trouwens ook :wink: , alleen jammer dat ik daarna een paar jaar heel weinig gespeld heb :oops: )

Zelf ben ik o.a. bezig met ademhalingsoefeningen voor meer ademsteun in de hoop de 2 nootjes naar de F3 er bij te krijgen in een paar maanden tijd. En voor de rest zorg ik er voor dat ik voldoende ontspanne hoog speel dus niet perse de C's en D's proberen te forseren meer vooral de A's en B's lang, breed, beschaaft MF en zo rond mogenlijk van klank (het liefst in een lange melodie lijn). Ik merk dat wanneer ik er zonder power een nootje er bij heb dat ik met een beetje power meestal ook weer een nootje er bij heb.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 17:57 

martijn85 schreef:
[wat ik ook wel eens heb gehoord als oefening om niet te hard te drukken is je trompet met 1 touw aan een deurpost hangen op lip hoogte en dan zonder handen proberen te spelen.

Dit is 1 van de domste oefeningen die ooit voor trompet bedacht is. Als je minder hard wilt leren drukken is er maar 1 manier en dat is meer studeren. Kilometers maken. De druk neemt af naarmate je meer uithoudingsvermogen opbouwt en het bereik vergroot. Maar je blijft altijd met wat druk spelen omdat je zonder druk geen trompet kunt spelen. Je moet natuurlijk niet constant aan het forceren zijn, dat is weer het andere uiterste.

Iedereen speelt met wat druk als dat nodig is, op elk nivo. Soms zelfs korte passages met veel druk. Dat is niet zo erg, een topsporter gaat meestal ook tot het uiterste maar zorgt ervoor dat ie genoeg rust krijgt zodat de spieren weer herstellen. Als je de volgende dag last hebt van vermoeide lippen kun je ervan uitgaan dat je de dag ervoor teveel gedrukt hebt... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 19:23 

erikveldkamp schreef:
Als je niet vermoeid bent hoef je ook niet te stoppen. Maar ik kan je garanderen dat als je hetzelfde studeert wat ik zo studeer jij de trompet ook wel na 10 minuten aan de kant zet.

Misschien studeer je te makkelijke stukken in een te laag (of beperkt) register voor jouw nivo.

De orkeststukken zijn idd beetje beperkt qua register (2e/3e).
De stukken van die ik van mijn leraar krijg hebben toch wel een degelijk niveau (D), voor mij zeker een uitdaging. Het zal best niet zijn wat jij zoal speelt, maar dat doet er ook niet toe. Ik zet hier alleen maar mijn ervaring(en) neer, misschien is mijn manier niet helemaal zoals het "hoort", maar toch, het resultaat mag er best zijn (al zeg ik het zelf :lol: ).

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 19:43 

Je begrijpt me geloof ik niet goed. Mijn punt was dat als je geen last van verzuring hebt (wat jij beweerde) je ook niet het uiterste van jouw kunnen op zoekt of op hoeft te zoeken. Dat is geen verwijt, maar lijkt me logisch.

Als ik elke dag een uur ga wandelen verzuur ik niet. Als ik elke dag een uur ga/wil rennen verzuur ik wel, zeker met mijn huidige conditie... :lol:

Daarmee wil ik niet zeggen dat je geen goed uithoudingsvermogen hebt. Ik heb denk ik een behoorlijk uithoudingsvermogen en toch verzuur ik bij elk concert omdat ik meestal erg zware programma's moet spelen als 1e trompettist.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 feb 2008 20:06 

Ik snap wel wat je zegt...
Natuurlijk verzuurt het bij mij ook wel een keer, maar dat is dus eigenlijk niet zo vaak.
Voor het niveau wat ik speel is het goed genoeg en kan ik het perfect volhouden. Soms krijg ik dus idd wel last, dan neem ik een korte pauze (ongeveer 10 minuten zoals ik al eerder zei)..Ik probeer de pauzes zo kort mogelijk te houden..

Maar goed, daar zullen ook best wat mensen commentaar op hebben. Voor mij werkt dat iig prima...(het verschilt ook van persoon tot persoon denk ik...).

[edit]
Misschien moet jij met iets andere maatstaven gaan werken. Jij meet alles met het niveau van een prof (als het ff kan, de prof Erik Veldkamp himself).
Iedere trompettist (muzikant in het algemeen) heeft een eigen niveau waar hij/zij heel druk mee is. Opmerkingen als "als jij zou spelen wat ik zo speel" kunnen nog wel eens verkeerd vallen, misschien dat je het niet door hebt, maar zoiets kan heel neerbuigend overkomen.
Je adviezen kan ik vaak wel wat mee hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar soms komt het over alsof je het een beetje hoog in je bol hebt.

[edit 2]
sorry, dat was off topic, laten we het maar weer over de verzuring hebben

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 09:52 

toet'n!! schreef:
De orkeststukken zijn idd beetje beperkt qua register (2e/3e).
De stukken van die ik van mijn leraar krijg hebben toch wel een degelijk niveau (D), voor mij zeker een uitdaging.

Is het niet mogenlijk om binnen je orkest af te wisselen? Dat is een investering in de breedte van de sectie waar de hele sectie profijt van kan hebben (en niet alleen als er zieken zijn maar ook doordat in de breedte het nivo omhoog gaat en te zware stukken verdeelt kunnen worden)

Ik merk van het laatste half jaar dan m'n uithuidings vermogen flink is verbeterd omdat ik door omstandigheden ineens bij 2 orkesten eerste speel, in plaats van af en toe eens eerste partij. Maar niet te min kan ik me zelf nog steeds aardig slopen in 10-20 minuten. Dus t ligt misschien ook wel aan de intenstieit van studeren (concentratie is daarbij ook heel belangrijk)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 10:00 

@ toet'n

Het is niet zo moeilijk om goedbedoeld advies negatief op te vatten. Ik houd het er maar op dat je nog steeds niet begrijpt waar ik het over had.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 feb 2008 10:25 

Citaat:
toet'n!! schreef:
Ik snap wel wat je zegt...
Natuurlijk verzuurt het bij mij ook wel een keer, maar dat is dus eigenlijk niet zo vaak.
Voor het niveau wat ik speel is het goed genoeg en kan ik het perfect volhouden. Soms krijg ik dus idd wel last, dan neem ik een korte pauze (ongeveer 10 minuten zoals ik al eerder zei)..Ik probeer de pauzes zo kort mogelijk te houden..

Dan begrijp je dus niet wat hij zegt....Wat hij bedoelt is dat je dingen speelt die je nog niet kan spelen, dus die een uitdaging voor je niveau zijn, dat je DAN sneller pauzes nodig zult hebben. Ik zou trouwens de posts van Erik proberen wat positiever te beanderen, hij bedoelt het niet vanuit een hooghartige insteek. Misschien dat dat je kijk op zaken enigszins verandert, of misschiend dat je je dan wat minder aangevallen voelt.

Citaat:
Maar goed, daar zullen ook best wat mensen commentaar op hebben. Voor mij werkt dat iig prima...(het verschilt ook van persoon tot persoon denk ik...).

Dat weet je niet, want zoals je zelf zegt studeer jij je dingetje voor het niveau wat je speelt.

[
Citaat:
edit]
Misschien moet jij met iets andere maatstaven gaan werken. Jij meet alles met het niveau van een prof (als het ff kan, de prof Erik Veldkamp himself).
Iedere trompettist (muzikant in het algemeen) heeft een eigen niveau waar hij/zij heel druk mee is. Opmerkingen als "als jij zou spelen wat ik zo speel" kunnen nog wel eens verkeerd vallen, misschien dat je het niet door hebt, maar zoiets kan heel neerbuigend overkomen.
Je adviezen kan ik vaak wel wat mee hoor, begrijp me niet verkeerd. Maar soms komt het over alsof je het een beetje hoog in je bol hebt.

Zie boven, je zou kunnen proberen het zelf anders op te vatten. Hij zegt sommige dingen, omdat hij het weet. Zelfde als dat je een arts om advies vraagt over een infecte, of noem maar op, als die advies geeft is dat toch ook niet hoog in je bol?

Bovendien, Erik is niet de enige prof die dit meldde, Bert (toevallig ook een prof) zei dit ook, lees maar eens terug. Het maakt mij niet uit dat je als amateur ook je ervaring wilt delen, maar de mening van een prof neem ik ter harte of denk erover na. Als jij dat niet vindt, lees dan in ieder geval goed wat er geschreven wordt.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6 ... 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur