broek76 schreef:
ik ben soms na 10 minuten al kapot,dan kan ik stoppen of een tijdje wat rustig aan doen en in beide gevallen herstel ik dan weer.
Als ik maar genoeg in 10 minuten buiten m'n bereik probeer te forceren ben ik ook kapot. Dus niet "brute forcen" en proberen zonder dat je je trompet probeert recht te blazen en zonder veel mondstuk druk of lipcompressie studeren en repeteren.
grandioso schreef:
Serieus inspelen en opbouwen helpt natuurlijk ook om het langer vol te houden.
Als je meteen zonder in te spelen, en fatsoenlijk op te bouwen vol gas geeft, en probeert om constant c3's te toeteren, zal de koek wat eerder op zijn.
Voor mij werkt het beter als ik tijdens repetities wat rustig aan doe in het begin. Dan heb ik na 2 uur spelen soms nog wat over, en kun je proberen om er een octaafje boven op te doen. (lukt overigens niet altijd hoor!!)
Ik ben een tijdje geleden ook begonnen met BE, en ik merkte dat ik na een maandje of 2 oefenen wat resultaat begon te krijgen. Met de carnaval heb ik vol gas gegeven, (dan kan het gewoon niet anders) en was het ook wat sneller afgelopen met de pret. Sinds een weekje ben ik weer begonnen, maar voor mij begint het langzaam aan te werken.
Ook houd ik het op die manier wat langer vol, puur omdat ik op die manier veel minder mijn mondstuk tegen mijn mond duw.
Zonder lang in te spelen heb ik eigenlijk m'n hele bereik en power al bruikbaar. Ik merk alleen dat ik niet de hele avond op 100% moet willen spelen, op 90% is het ook overtuigend zat, is het makkelijker te controleren, is m'n klank beter en is het eind van de avond een stuk makkelijker te halen. Full power bewaar ik dan wel voor een hoge slotnoot
Je hebt met carnaval dus gewoon lopen forceren, je moet er voor oppassen dat je je dit niet te veel gaan aanwennen. Wat ik ook wel eens heb gehoord als oefening om niet te hard te drukken is je trompet met 1 touw aan een deurpost hangen op lip hoogte en dan zonder handen proberen te spelen. (slotjes dragen werkt trouwens ook

, alleen jammer dat ik daarna een paar jaar heel weinig gespeld heb

)
Zelf ben ik o.a. bezig met ademhalingsoefeningen voor meer ademsteun in de hoop de 2 nootjes naar de F3 er bij te krijgen in een paar maanden tijd. En voor de rest zorg ik er voor dat ik voldoende ontspanne hoog speel dus niet perse de C's en D's proberen te forseren meer vooral de A's en B's lang, breed, beschaaft MF en zo rond mogenlijk van klank (het liefst in een lange melodie lijn). Ik merk dat wanneer ik er zonder power een nootje er bij heb dat ik met een beetje power meestal ook weer een nootje er bij heb.