trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:45

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 10:43 

erikveldkamp schreef:

Citaat:
Natuurlijk is het belangrijk WAT je studeert en HOE je studeert.

Gelukkig, we zijn het eens. Maar vergis je niet, ik denk dat er heel wat mensen het advies krijgen om 'veel te oefenen', en als het niet goed gaat te horen krijgen 'dat ze wel niet genoeg geoefend hebben'. Dat is best vaak een oorzaak van een matige embouchure, maar het is dan toch wel erg belangrijk dat een leraar erbij vertelt wát er dan precies geoefend moet worden om het beter te krijgen. Daarom heb ik er nog even de nadruk op gelegd.

Citaat:
Maar als ik een goed klassiek uithoudingsvermogen wil hebben oefen ik VEEL klassiek en als ik een goed lead embouchure wil hebben studeer (en speel) ik VEEL lead (hoge register). Dat bedoel ik dus met kilometers maken.

Dit is volgens mij heel interessant. Ik ben vooral solist, en kan met een kleine bezetting vaak het best uit de voeten. Ook als ik solo's speel in een bigband of popzetting, kom ik goed uit met m'n chops. Als ik echter een tijdje geen sectie heb gespeeld, dan moet ik daar echt aan wennen en blijken er dingen te zijn die toch wezenlijk anders zijn dan bij het combo-en solospel. Zo was ik vroeger een hele goeie klassieke speler, maar de eerste keer in de bigband van het conservatorium zal ik niet licht vergeten, na een halfuurtje was ik op. Je moet dus echt rekening houden met wat je voornaamste werk is in de tijd dat je voorbereidt. Alleen al voor je chops( en ook omdat het leuk is en werk is) is het goed om zoveel mogelijk verschillende dingen te doen, je ontwikkelt dan niet specifieke chops, maar een soort allround embouchure, met het risico dat als je een keer in een leadsituatie of een klassieke setting komt, het niet helemaal perfect gaat, maar ja, wat is perfectie?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 10:49 

Ik heb van nog geen leraar gehoord dat de non pressure techniek werkt. Sterker nog, degenen die ik gesproken heb hierover en dit ooit onderricht hebben gekregen of geprobeerd hebben vinden het onzin. Ik geloof er ook niet in. Ik ervaar het heel erg zoals erik stelde:

Citaat:
De druk neemt af naarmate je meer uithoudingsvermogen opbouwt en het bereik vergroot. Maar je blijft altijd met wat druk spelen omdat je zonder druk geen trompet kunt spelen. Je moet natuurlijk niet constant aan het forceren zijn, dat is weer het andere uiterste.

Hoe meer mijn bereik groeit, deste minder forceer ik in de grens van mijn oude bereik. Je traint je lippen/embouchure en waarschijnlijk ook tussen je oren om de noten zonder forceren te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:01 

RiXeL schreef:
http://www.brassimport.nl/produkten/accessoires/tilz.htm

Ik weet dat ik af en toe wat allerter moet zijn op de druk die ik uitoefen bij het blazen.
Maar dit? Mij niet gezien... :lol:

Liever zelf bewust zijn van wanneer je met meer of minder druk wilt spelen, dan weet je zeker dat je niet terugvalt als dit apparaat van je toeter af is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:11 

Er is trouwens nog iets te zeggen over deze topic. Een van de aannames is tot nu toe geweest dat verzuring komt door teveel mondstukdruk, maar da's natuurlijk maar de helft. Als je het hebt over verzuring van mondspieren dan komen mondhoeken en wangen natuurlijk ook al gauw in de picture, en daar heeft mondstukdruk niets mee te maken.

Sinds ik beter weet hoe een embouchure werkt en mijn mondhoeken niet meer overmatig aanspan, heb ik veel minder last van verzurende mondhoeken en wangen. Ik speel met een veel voorwaartser en naar het centrum gerichte embouchure en dat scheelt me enorm in uithoudingsvermogen. Ik weet niet of het wetenschappelijk zo is, maar het lijkt alsof de spieren die ik nu gebruik gewoon minder snel verzuren. Daarnaast speel ik nu op een kussentje van spieren terwijl ik eerst op behoorlijk platte lippen speelde en zo gauw het bloed uit mijn lippen drukte waardoor ik er snel doorheen zat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:18 

Iedereen bedankt voor de reacties en tips.
ik ben naast BE beter gaan letten op wat ik nu eigenlijk doe..(door de diverse tips).in eerste instantie was/is de plaatsing van het mondstuk niet goed. dankzij BE al een stuk beter. dus concentreer je je veel op je mond en lippen....

voor een amateur oefen ik 2 keer 0,5 uur per dag. meer lukt niet ivm werk en gezin.
wat ik tijdens de repetitie en het studeren gemerkt heb, is dat ik te hoog adem...
het buikgedeelte onder de navel wordt niet gebruikt. ik heb er nu al veel over gelezen en ik ben met oefeningen begonnen. (nu 2 dagen)

op de site van erik heb ik een en ander gevonden mbt ademsteun.

nu wordt er veel over geschreven over diverse oefeningen...die allemaal wel iets bijdragen. maar ik kan nergens iets vinden over hoe vaak je die oefeningen moet doen.
ik ben zoals velen vrij ongeduldig en ik wil door mijn fanatisme niet overdrijven en daardoor overbelasten met alle gevolgen van dien.

kortom, hoe kan ik snel..maar veilig, de techniek onder de knie krijgen??

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:28 

HJ schreef:
Sinds ik beter weet hoe een embouchure werkt en mijn mondhoeken niet meer overmatig aanspan, heb ik veel minder last van verzurende mondhoeken en wangen. Ik speel met een veel voorwaartser en naar het centrum gerichte embouchure en dat scheelt me enorm in uithoudingsvermogen.

Dat is wel grappig: ik doe momenteel precies het tegenovergestelde, en dat werkt ook: ik train juist wel op een constant aanwezige mondhoekspanning, die er, samen met een goede lage ademsteun, voor zorgt dat ik minder snel moe word. Juist de aandacht van de "chops" afhalen heeft mij veel ontspanning en een beter geluid gebracht.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 11:45 

Yamahaddatdangezegd schreef:
ik train juist wel op een constant aanwezige mondhoekspanning, die er, samen met een goede lage ademsteun, voor zorgt dat ik minder snel moe word.

Ik heb sinds enkele maanden les van Frank vd Poel en daar leer ik het ook zoals Yamahaddatdangezegd zegt.
Vroeger zat mijn ademhaling veel te hoog en gaf te veel lucht waardoor mijn noten gingen dalen in "pitch".
Door oefeningen leer ik nu minder lucht te geven en deze constant te houden, samen met een lage ademsteun.
Tevens een constante aanwezige mondhoekspanning zorgt ervoor dat ik minder snel moe word en efficiënter speel.

Chip, misschien om te beginnen een aantal lessen nemen? Een goede leraar kan je goed op weg helpen. Bij zelfstudie moet je maar hopen dat je goed bezig bent.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 feb 2008 12:19 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Dat is wel grappig: ik doe momenteel precies het tegenovergestelde, en dat werkt ook: ik train juist wel op een constant aanwezige mondhoekspanning, die er, samen met een goede lage ademsteun, voor zorgt dat ik minder snel moe word. Juist de aandacht van de "chops" afhalen heeft mij veel ontspanning en een beter geluid gebracht.

Als ik dat zo lees heb je niet de aandacht van de chops afgehaald, maar dat maakt niet uit.

Ademsteun is uiteraard belangrijk.

Mondhoeken zijn altijd een beetje een controversieel onderwerp, misschien als ik het anders uitleg, dat het duidelijker is wat ik doe.

In de eerste plaats lijkt het me duidelijk dat je je mondhoeken moet aanspannen want anders komt er simpelweg lucht uit. Dat wil geen enkele trompettist. Belangrijk is echter HOE je de mondhoeken aanspant. Stel je voor dat je in een mondhoek je duim doet en in de andere mondhoek je wijsvinger. Druk dan beide vingers naar buiten toe maar hou dit tegen met je mondhoeken. Dit is het aanspannen zoals ik het doe en dat geeft me veel minder gauw verzuurde spieren.
De andere manier is als volgt: blaas je wangen op en probeer dmv het aanspannen de lucht eruit te krijgen en je wangen strak te trekken. Dit is een andere manier van mondhoeken spannen die m.i. veel meer spanning geeft en niet tot het gewenste resultaat leidt. Dan hebben we het nog niet over een 'smile' embouchure, waarbij de mondhoeken weg worden getrokken van het centrum. Hier zijn we allemaal wel een beetje uit, dunkt me.

Kortom, ademsteun vanuit de buikspieren: moeten we het daar nog over hebben?, mondhoeken aanspannen, ja , logisch, maar dan wel op de goeie manier.

Ik hoop dat dit duidelijker is.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur