trompet.nl > forum > Toon onderwerp - mondspieren verzuren
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 09:39

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2008 17:56 

Ik denk dat klankvoorstelling nr. 1 is.
Embouchure is volgens mij het gevolg van een goede uitademing (dus goede admensteuntechniek).
Klopt de ademsteun niet dan is het gevolg, de embouchure, ook niet goed.

Natuurlijk moeten de mondspieren in vorm zijn om een goed uithoudingsvermogen te hebben, maar dat kun je alleen goed programmeren en trainen bij jezelf als de ademsteun goed voor mekaar is.

Ik concentreer me altijd op de adem en nooit op de embouchure. Als dit laatste niet goed voelt dan is dat bij mij altijd het gevolg van een gespannen of slecht ademsteun.
Aldus mijn ervaring.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 maart 2008 20:37 

erikveldkamp schreef:
@ Bert

Als je niet meer kunt herinneren wat je zelf geschreven hebt dan quote ik je maar even:

Ik was vooral te lui om het even op te zoeken, omdat ik een beetje hgenoeg begon te krijgen van deze thread, maar ik laat me helaas toch weer en beetje uitlokken, ik heb even nog geen zin om gelijk weer nuttig te gaan oefenen.

Citaat:
HJ schreef:
Tot mijn 18e was ik een supertrompettist met makkelijke chops, goed geluid, geweldige techniek. Mijn uithoudingsvermogen liet te wensen over en daarom werd er voorgesteld mijn mondstuk hoger te zetten.

Hier begrijp ik dus helemaal niets van, tenzij je dit niet serieus bedoelde.

Ehm, ik begrijp eigenlijk niet wat je niet begrijpt. Ik speelde heel goed, hield het alleen niet heel erg lang vol. mijn toenmalige leraar vond dat dit te wijten was aan het feit dat mijn mondstuk te laag op mijn bovenlip stond. Het moge duidelijk zijn dat ik dat met wat ik nu weet, met terugwerkende kracht niet met hem eens ben.

Citaat:
Nu zeg je weer dat je aan de ademsteun begon na de embouchure verandering.

Toen ik goed speelde heb ik weinig over ademsteun gehoord. Ik speelde gewoon makkelijk. Toen ik mijn mondstuk hoger moest zetten had ik een heel slecht geluid en nul cointrole. Als oorzaak daarvan werd een gebrek aan ademtechniek gegeven. Ook dit is met terugwerkende kracht niet mijn visie. Het mondstuk stond gewoon te hoog. Simpel embouchureprobleem.

Citaat:
Als ik dat allemaal bij elkaar optel dan was jouw uithoudingsvermogen tijdens jouw "superchopsperiode" een stuk beter geweest als je De Ronde Van en mijn ademsteunlobby trouw gevolgd had.... :wink:

Dat zou best kunnen. Het is zelfs zo dat met een goeie ademtechniek mijn ergste periode overwonnen is, anders was het helemaal niet meer goedgekomen. een goeie ademtechniek is van levensbelang, dat wet ik ook wel. Alleen bleef ik een tobber (het zal het karakter zijn :wink: ) totdat ik ook mijn lippen aan de gang kreeg via BE. ik ben nooit meer de onbezorgde trompettist geworden die ik op mijn 16e was, maar ik speel nu redelijk betrouwbaar, met een goed bereik en goed geluid. Voorheen was ik behoorlijk instabiel, met teveel slechte dagen. Die zijn nu een stuk schaarser. En dat dank ik dus niet aan mijn ademtechniek, want dat had ik al voor elkaar, maar aan mijn embouchuretechniek. Het is net alsof die hele ademtechniek nu pas aanslaat, nu mijn lippen er ook wat mee kunnen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2008 12:21 

Ademtechniek, ademsteun en hoe het allemaal genoemd wordt is leuk, maar als je embouchure en aperture niet goed functioneren heb je er weinig aan.
Je verspilt dan zoveel lucht dat je ademtechniek daar nooit tegenop kan en ademsteun (wat dat ook mogel zijn) heeft weinig effect omdat je door een zwak embouchure niet genoeg druk kunt opbouwen. Als de straal van je aperture twee keer zo groot wordt raak je ineens pi x r^2= vier keer zoveel lucht kwijt. Als je weet dat om een octaaf hoger te spelen ongeveer twee keer zoveel intra-orale druk zult moeten ontwikkelen, zal dit probleem je bereik erg beperken. Maar ook projectie en aanzet zijn problematisch.
Ik ben het dan ook helemaal met Bert eens dat veel problemen op ademtechniek geschoven worden (en ademtechniek is al zo'n vaag onderwerp), en er dan jammergenoeg te weinig naar het embouchure/de aperture gekeken worden. Je ademtechniek kan nog zo goed zijn, als embouchure/aperture niet goed functioneren kan ademtechniek hier nooit voor compenseren.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2008 15:40 

L J schreef:
Ademtechniek, ademsteun en hoe het allemaal genoemd wordt is leuk, maar als je embouchure en aperture niet goed functioneren heb je er weinig aan.

Goh, er is eens iemand het zomaar met me eens. Bedankt.
Wat je hier beschrijft is exact wat ik de laatste jaren ervaren heb. Heel simpel: mijn klankvoorstelling is niet beter geworden (nou, laat ik eerlijk zijn, omdat ik makkelijer begon te spelen zag ik opeens perspectief om ooit eens lead te kunnen spelen, en toen ben ik veel meer naar leads gaan luisteren om me er iets bij voor te kunnen stellen. Dat heeft zeker gescheeld), ik heb niet meer aan verbetering van mijn ademsteun gewerkt, en toch ben ik beter gaan spelen, m.i. omdat mijn lippen beter functioneren.

Nu alleen nog een Van Laar en ik heb er een forumvriend bij, of ben ik nu wel heel optimistisch :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 04 maart 2008 19:18 

Ademsteun is helemaal geen vaag begrip alleen weinig mensen weten blijkbaar wat ademsteun precies inhoudt en wat je eraan hebt. Het is veel makkelijker om een goede ademtechniek te gebruiken omdat je dat van nature al in huis hebt. en het alleen maar op de juiste manier moet toepassen. Veel mensen komen echter alleen in de problemen omdat ze de verkeerde ademtechniek toepassen en dan problemen krijgen met een dichte keel of een niet functionerend embouchure.

Sorry, ik ben op tour dus heb even geen tijd om dieper op de materie in te gaan... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 maart 2008 12:24 

erikveldkamp schreef:
Ademsteun is helemaal geen vaag begrip alleen weinig mensen weten blijkbaar wat ademsteun precies inhoudt en wat je eraan hebt. Het is veel makkelijker om een goede ademtechniek te gebruiken omdat je dat van nature al in huis hebt. en het alleen maar op de juiste manier moet toepassen. Veel mensen komen echter alleen in de problemen omdat ze de verkeerde ademtechniek toepassen en dan problemen krijgen met een dichte keel of een niet functionerend embouchure.

Sorry, ik ben op tour dus heb even geen tijd om dieper op de materie in te gaan... :wink:

Als mensen er meer over willen lezen kunnen ze je "trompet workshop" boekje bestellen toch :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2008 09:23 

Barts schreef:
Als mensen er meer over willen lezen kunnen ze je "trompet workshop" boekje bestellen toch :wink:

Die is uitverkocht maar alles staat ook wel op mijn site in mijn artikels.

Ik heb me de laatste jaren veel bezig gehouden met diverse manieren van ademhalen en kan nu makkelijk van de laag naar midden en naar de Wedge overschakelen. Dat is erg behulpzaam bij het creeëren van diverse klanken. Zo kun je met laag ademhalen een mooi vol klassiek geluid produceren. Ik zet de adem hoger (flankademhaling) als ik in het hogere register tutti's moet spelen en als het echt moet uitpakken rond de F3-G3 speel ik met de Wedge wat veel luchtdruk en daardoor veel projectie oplevert. Hierdoor ontzie ik mijn embouchure veel meer zonder dat ik dit doe, en het klinkt veel beter.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 maart 2008 20:17 

Hallo allen,

ik vind het toch wel verwonderlijk, zo plaats je als amateurtje een berichtje, dan heb je even geen tijd om op trompet.nl te kijken en dan zij er ineens 8 pagina's met reacties, van volgens mij allemaal profs met allemaal evenveel meningen. dat verklaard mijns inziens dat het verdomd lastig blijft om een deuntje uit dat stuk metaal te krijgen.

of je nu net begint, of al jaren speelt...enkel het bereik waarop de problemen aanwezig zijn, verschilt.

ook mijn problemen zijn volgens mij gekomen door een slechte ademsteun, simpelweg omdat dit mij nooit geleerd is. maar dat is mijn eigen schuld, had ik maar les moeten nemen nadat mijn leraar was gestopt in de beginfase van mijn trompet hobby.

gevolg, mondstuk in het rood van de bovenlip en jaren ploeteren. mbv de adviezen van Bert en BE staat het mondstuk nu al een stuk beter, en met de oefeningen voor een goede ademsteun lijkt het nu ineens in een stroomversnelling te komen.
ik merk wel dat als ik 2 dagen rust neem, de volgende dag de oefeningen e.d. nog beter gaan.

in ieder geval eenieder bedankt voor de adviezen en af en toe ook wat gekissebis onderling.....
maar als je goed tussen de regeltjes doorleest dan hebben we het toch allemaal wel over ongeveer dezelfde ideeen. alleen ieder hanteert het naar eigen inzicht..

en er is volgens mij ook een verschil of iemand diepe dalen heeft gezien en anderen nooit of nauwelijks problemen hebben.

ik ben electro monteur in een fabriek met heel veel losse machines, als ze storing hebben weet iedereen wat eraan mankeert en wanneer ze allemaal draaien weet niemand waarom

mvg Chip

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 69 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur