erikveldkamp schreef:
@ Bert
Als je niet meer kunt herinneren wat je zelf geschreven hebt dan quote ik je maar even:
Ik was vooral te lui om het even op te zoeken, omdat ik een beetje hgenoeg begon te krijgen van deze thread, maar ik laat me helaas toch weer en beetje uitlokken, ik heb even nog geen zin om gelijk weer nuttig te gaan oefenen.
Citaat:
HJ schreef:
Tot mijn 18e was ik een supertrompettist met makkelijke chops, goed geluid, geweldige techniek. Mijn uithoudingsvermogen liet te wensen over en daarom werd er voorgesteld mijn mondstuk hoger te zetten.
Hier begrijp ik dus helemaal niets van, tenzij je dit niet serieus bedoelde.
Ehm, ik begrijp eigenlijk niet wat je niet begrijpt. Ik speelde heel goed, hield het alleen niet heel erg lang vol. mijn toenmalige leraar vond dat dit te wijten was aan het feit dat mijn mondstuk te laag op mijn bovenlip stond. Het moge duidelijk zijn dat ik dat met wat ik nu weet, met terugwerkende kracht niet met hem eens ben.
Citaat:
Nu zeg je weer dat je aan de ademsteun begon na de embouchure verandering.
Toen ik goed speelde heb ik weinig over ademsteun gehoord. Ik speelde gewoon makkelijk. Toen ik mijn mondstuk hoger moest zetten had ik een heel slecht geluid en nul cointrole. Als oorzaak daarvan werd een gebrek aan ademtechniek gegeven. Ook dit is met terugwerkende kracht niet mijn visie. Het mondstuk stond gewoon te hoog. Simpel embouchureprobleem.
Citaat:
Als ik dat allemaal bij elkaar optel dan was jouw uithoudingsvermogen tijdens jouw "superchopsperiode" een stuk beter geweest als je De Ronde Van en mijn ademsteunlobby trouw gevolgd had....

Dat zou best kunnen. Het is zelfs zo dat met een goeie ademtechniek mijn ergste periode overwonnen is, anders was het helemaal niet meer goedgekomen. een goeie ademtechniek is van levensbelang, dat wet ik ook wel. Alleen bleef ik een tobber (het zal het karakter zijn

) totdat ik ook mijn lippen aan de gang kreeg via BE. ik ben nooit meer de onbezorgde trompettist geworden die ik op mijn 16e was, maar ik speel nu redelijk betrouwbaar, met een goed bereik en goed geluid. Voorheen was ik behoorlijk instabiel, met teveel slechte dagen. Die zijn nu een stuk schaarser. En dat dank ik dus niet aan mijn ademtechniek, want dat had ik al voor elkaar, maar aan mijn embouchuretechniek. Het is net alsof die hele ademtechniek nu pas aanslaat, nu mijn lippen er ook wat mee kunnen.