Yamahaddatdangezegd schreef:
Rik, hoe kan het dan dat improvisatie nog maar zo weinig voorkomt in klassieke muziek?
Marnix, in welk opzicht verschilt klassieke (barok) improvisatie van jazzimprovisatie? Ik ben beroepsmatig heel veel bezig met jazzimprovisatie, en heb me nog niet beziggehouden met barokimprovisatie. Blijkbaar weet jij genoeg van beide disciplines om mij het verschil goed te kunnen uitleggen.
\
Improvisatie zoals jij het kent, was uberhaupt nooit aan de orde.
Er zit een groot verschil in. In de tijd van de renaissance en barok waren musici aan veel strengere regels gebonden. De accoorden waar jij als jazzmusicus gebruik van maakt, kenden ze toen vaak niet eens, en als ze ze al kenden, was het vaak not-done om zeg maar, een bluesschema te spelen.
Daarnaast kenden ze ook de timing zoals die in jazz voorkomt niet. Alles werd gewoon recht gespeeld.
Daarnaast moet je je voor de geest halen dat instrumenten als de trompet en de sax en de basgitaren als zodanig niet bestonden. Dus vaak kon je met een natuurtrompet geen uitstapjes maken naar andere toonsoorten, zonder van boog te wisselen. En met een Zinc kon je wel improviseren, maar ook binnen bepaalde marges van tonen.
Dus er is wel vergelijk, maar absoluut niet meer dan een zijdelings vergelijk.