trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Cadens
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Een cadens kun je het beste
zelf schrijven. 65%  65%  [ 11 ]
ter plekke improviseren. 29%  29%  [ 5 ]
van een grote solist naspelen. 6%  6%  [ 1 ]
Totaal aantal stemmen : 17
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 08:46 

Yamahaddatdangezegd schreef:
Rik, hoe kan het dan dat improvisatie nog maar zo weinig voorkomt in klassieke muziek?

.......

Ik heb er geen studie van gemaakt, maar ik denk dat een groot aantal muzikanten die hier aanleg voor hebben, vandaag de dag lichte muziek spelen...... 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 09:39 

zou dat niet per persoon verschillend zijn?

sommige mensen kunnen erg goed in improviseren en andere minder.

de mensen die er niet erg goed in zijn, horen van bijv. van grote solisten hoe het zou kunnen, en maken zo hun cadens door dingen na te spelen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 12:13 

Maurice André en Dokshitzer konden ook niet improviseren. Dat heeft ook weinig met het bedenken en spelen van een goede cadens te maken. Het helpt wel als je aanleg voor compositie hebt. Wat dat betreft heeft Wynton Marsalis alles in huis. Hij schrijft composities, improviseert fantastisch, speelt jazz en klassiek.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 16:48 
Moderator

Yamahaddatdangezegd schreef:
Rik, hoe kan het dan dat improvisatie nog maar zo weinig voorkomt in klassieke muziek?

Marnix, in welk opzicht verschilt klassieke (barok) improvisatie van jazzimprovisatie? Ik ben beroepsmatig heel veel bezig met jazzimprovisatie, en heb me nog niet beziggehouden met barokimprovisatie. Blijkbaar weet jij genoeg van beide disciplines om mij het verschil goed te kunnen uitleggen.

\

Improvisatie zoals jij het kent, was uberhaupt nooit aan de orde.
Er zit een groot verschil in. In de tijd van de renaissance en barok waren musici aan veel strengere regels gebonden. De accoorden waar jij als jazzmusicus gebruik van maakt, kenden ze toen vaak niet eens, en als ze ze al kenden, was het vaak not-done om zeg maar, een bluesschema te spelen.
Daarnaast kenden ze ook de timing zoals die in jazz voorkomt niet. Alles werd gewoon recht gespeeld.

Daarnaast moet je je voor de geest halen dat instrumenten als de trompet en de sax en de basgitaren als zodanig niet bestonden. Dus vaak kon je met een natuurtrompet geen uitstapjes maken naar andere toonsoorten, zonder van boog te wisselen. En met een Zinc kon je wel improviseren, maar ook binnen bepaalde marges van tonen.

Dus er is wel vergelijk, maar absoluut niet meer dan een zijdelings vergelijk.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 03 apr 2008 22:37 

Zou het bij een Cadens dan zo kunnen zijn dat iemand die dusdanig veel klassiek gestudeerd heeft maar ook het jazzvocabulaire beheerst een solo kan spelen die als een 'klassieke cadenza' klinkt?
(een goed voorbeeld hiervan vind ik Harmen Fraanje, pianist van Eric Vloeimans' trio die Bach klinkende piano interludes improviseerd)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 05 apr 2008 17:12 

cees schreef:
Zou het bij een Cadens dan zo kunnen zijn dat iemand die dusdanig veel klassiek gestudeerd heeft maar ook het jazzvocabulaire beheerst een solo kan spelen die als een 'klassieke cadenza' klinkt?
(een goed voorbeeld hiervan vind ik Harmen Fraanje, pianist van Eric Vloeimans' trio die Bach klinkende piano interludes improviseerd)

Dit lijkt me zeker een optie. Toch blijft het waar dat Arutiunian een verhaal apart is qua cadens.. de cadens in geschreven door Dokshitzer, degene waarvoor het stuk ook bedoeld is, en zoals eerder vermeld is het eigenlijk bij het stuk gaan horen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 apr 2008 14:19 

Ik heb net de cadens van Peter Masseurs gehoord (ik bleek de cd zelf al lang te hebben :oops: ) en deze is ook voor hem uitgeschreven, door Theo Verbey.
Persoonlijk vind ik dat ie het niet haalt bij die van Dokschitzer, maar het is wel een hele mooie cadens en super uitgevoerd!

Maar ook in dit geval is er dus voor gekozen een van tevoren uitgeschreven cadens te spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 apr 2008 09:25 
Moderator

Dehaanmuziek schreef:

Maar ook in dit geval is er dus voor gekozen een van tevoren uitgeschreven cadens te spelen.

Ik moet eerlijk zeggen, dat ik maar weinig trompettisten ken, die zelf een cadens voor dat stuk schrijven.

En ik ken ook maar heel weinig trompettisten die ter plekke gaan improviseren. Dat is namelijk binnen de opleiding klassieke trompet geen aandachtspunt. Wel word je theoretisch opgeleid zodat je een cadens zelf kan schrijven. En dat doet een aantal dan wel weer, bijv bij Haydn Hummel Mozart ea.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 16 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2

Alle tijden zijn GMT + 1 uur