trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe hoog kunnen jullie spelen en hoe lang spelen jullie al?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 03 feb 2026 17:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 67  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: mondstukken
BerichtGeplaatst: 27 jun 2003 07:10 

Waarom is de mondstuk altijd een "hot-item" van gesprek bij trompetspelers?
Overal waar ik kom wordt altijd de mondstuk ter sprake gebracht.

Ik speel zelf op een Schilke 15B en merk geen verschil in de hoogte, alleen in de toon. Volgens mijn leraar paste dit mondstuk beter bij het spelen in de harmonie en bij de big band.

Momenteel is de hoogte voor mij taboe, maar ik haalde de "d" boven de balk. Is dat een d3 of d2. Ik weet het niet.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2003 09:07 

Dat is d3.....

Het mondstuk is het meest magische aan een trompet (de rest is maar een buis met een beker aan het eind :mrgreen: ), waarschijnlijk omdat dat het gedeelte is waar men denkt dat het gebeurt: de overgang van mens naar apparaat.
Die overgang lijkt het meest gevoelig voor verandering, en kan dus ook het meest de schuld krijgen als iets niet lukt......
Er zijn mensen die al jaren zweren bij hetzelfde mondstuk, en er zijn mensen die elke week op wat anders spelen (of nog vaker, zie Jan v.R. :wink: ) Wie heeft er gelijk?
Ook zijn maten van een mondstuk zeer subjectief en onderling lastig te vergelijken(cupvorm, backbore, etc): dit maakt mondstukkeuze ook een dankbaar onderwerp van discussie, want je komt er nooit echt uit, ook al niet omdat wat voor de eén geldt, niet voor een ander hoeft te gelden.
Bij de laatste lessen die ik gehad heb, werd veel nadruk gelegd om "op de beker te letten, en niet op het mondstuk", m.a.w. dat je je trompet (incl. mondstuk dus) en jezelf als geheel moet beschouwen, en alle aandacht richting beker (=geluid) moet richten. Dat vond ik een zeer nuttige aanwijzing, en heeft me minder materiaalafhankelijk gemaakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2003 09:28 

Rik Baars schreef:
Bij de laatste lessen die ik gehad heb, werd veel nadruk gelegd om "op de beker te letten, en niet op het mondstuk", m.a.w. dat je je trompet (incl. mondstuk dus) en jezelf als geheel moet beschouwen, en alle aandacht richting beker (=geluid) moet richten. Dat vond ik een zeer nuttige aanwijzing, en heeft me minder materiaalafhankelijk gemaakt.

Dat vind ik nou nuttig informatie en ben ik stellig mee eens. De trompet en speler moeten een geheel vormen om een mooi geluid te produceren

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 27 jun 2003 09:42 
Moderator

Tja, dankbaar onderwerp voor discussie, maar eigenlijk moet je gewoon lekker spelen ongeacht materiaal. Als je docent ( of jezelf ) vind dat het materiaal tegen je begint te werken, ga dan eens naar een goeie zaak, neem de twee beste mondstukken mee om verder uit te proberen, en koop de beste, en blijf hier dan op spelen tot je er bent uitgegroeid. ( Of voor de rest van je leven ). De schuld bij het materiaal leggen is natuurlijk erg makkelijk, maar vaker is het een kwestie van een basis probleem bij jezelf. Helaas gaan veel mensen dan toch op zoek naar wat " beters", en er dan aan voorbijgaand dat het probleem niet is opgelost. :roll:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 07 jul 2003 20:15 

Op cornet is mijn top een F5 met Yamaha 16E mondstuk

Op mijn trompet is dat een F5 met een schilke 15B mondstuk

Voor bewijzen kom je gewoon even langs.................... PC en mic kunnen dat niet aan.........

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2003 13:07 

Ik heb nooit echt geoefend op hoge noten. Maar gewoon na jaren komen ze er bij mij steeds makkelijker uit en gaan ook beter klinken. Het zal wel door de ervaring komen zeker ?

Een C3 haal ik zonder moeite en klinkt ook vol. Een D3 begint ook al aardig te vlotten. Een E3 enkel als ik goede vorm ben. Maar klinkt nog niet zoals ik wil. Maar dat zal wel komen na een tijd denk ik. Een 2-tal jaar geleden klonk mijn D3 zoals mijn E3 nu. En ik vind zo een hoge noot moet je blazen, niet piepen.

Ik denk ook dat het er aan ligt waarom je zo hoog wil spelen. In harmoniemuziek is hoger dan een D3 toch een zeldzaamheid hoor.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2003 13:26 

Wodkajunkie ,

Je hebt helemaal gelijk dat het bijn nooit voorkomt in hafabra muziek. Ik zal eerlijk zeggen dat ik aboluut geen F5 kan blazen. D4 is mijn absolute top. Ik heb het niet nodig. Mijn hoogste noot op trompet live was een C4 voor 2 maten 4/4, niet omdat het in de muziek stond, maar omdat het grappig was om te doen als solist. :wink:

In een brassband kom je er tegenwoordig niet meer zo makkelijk alleen met een c3 vanaf. Daar wordt nu al regelmatig minimaal een D3 gevraagd.

gr,

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jul 2003 19:13 

:lol:

Toch... als je comfortabel een F3 kan blazen, is het wel fijn, je hebt dan altijd wat over voor het hoge werk.

Je komt de laatste tijd ook wel wat BigBand bewerkingen tegen in de Hafabra en daar moet je er soms ook over schreeuwen..

Dan heb je natuurlijk nog de extreme stukken (bijv. Noche de Abril :arrow: een A3 maar dan wel tussen haakjes)...

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 532 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 67  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur