trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Stemmen als lead
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 21 apr 2026 04:05

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 15:17 

Citaat:
Dat eerste heb ik al uitgelegd en ben ik dus met je eens. Dat laatste heeft dus met de kwaliteit van de trompettisten te maken. Blijkbaar speel jij op een ander nivo dan ik.

En je weet zelf net zo goed dat dit er niks mee te maken hebt. Hoogste tijd om je ego z'n wel verdiende streel te geven "natuurlijk wel edelgleerde heer trompetgod Erik Veldkamp U bent mijlen ver beter en wijzer als welke zondige sterveling dan ook op deze aardkloot". :lol:

Corrigeren = naast de kern spelen.

Natuurlijk stuur je wel bij, bij mij is het na 13 jaar ook echt wel voorgeprogrammeerd dat een D2 te laag is. Heb ik als ik aan het spelen ben door dat ik aan het corrigeren ben? Nee, ik doe een poging lekker te klinken en veel te laag zijn hoort daar niet bij. (kom maar op met opmerkingen over de suprioriteit van een bepaald merk)

Citaat:
Ik hoef als lead niet bij te sturen, mijn stemming is de leidraad voor de rest van de sectie. Zelfs al zou ik vals spelen. Dat is een ongeschreven wet in prof. bigbands.
Als je alleen maar naar je zelf luisterd tijdens t spelen dan corrigeer je al continu. Het is dan niet super bewust maar je doet het weldegenlijk. Het wel of niet corrigeren als lead staat hier dus los van.

Citaat:
Ieder instrument stemt helemaal niet anders. Hoe kom je daarbij? De meeste instrumenten worden gebouwd met als basisstemming A=440. En mocht dat wat afwijken doordat iedereen een ander embouchure heeft, dan wordt schuif je je stembuis iets uit of in. Dan is voor iedereen de basis stemming gelijk.

Dus je speelt nooit hoger of lager als je afstem noot? Het instrument dat over het hele bereik exact stemt moet nog uitgevonden worden laat staan 2 instrumenten die dat doen. Of wel er zal toch op z'n minst 1 iemend vrijwel continu aan het bij sturen zijn (of dit bewust of onbewust gebeurt laat ik in het midden)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 15:18 

Heerlijk, zo'n discussie. Het duurde even voordat iedereen los kwam, maar dan heb je ook wat. :D

Ben overigens eens met Erik:

- de lead is leidend, ook qua stemming;
- sommige leads vinden het lekkerder klinken als ze net even iets hoger of lager zijn dan de rest.
- goeie (sectie)trompettisten spelen in tune én in de kern; dat dat zaken zijn die je aan elkaar moet opofferen is absoluut onjuist.

Mijn conclusie is wel dat het blijkbaar juist de kleine verschillen in de sectie zijn waardoor het echt lekker gaat klinken, of dat nu komt door net iets onzuiver afstemmen of op grond van je persoonlijke smaak net ietsje naast de kern spelen. Onderling net niet helemaal zuiver stemmen geeft een vetter totaalgeluid door interferentie ('zingen'), net iets anders intoneren geeft een net iets ander timbre (minder kern, minder sizzle) waardoor de sectie misschien ook nog wel avontuurlijker gaat klinken, maar als je daarin te ver gaat zullen de stemmen minder goed mengen en klinkt het weer k*t.

O j

met amateuristische groeten,

Luuk 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 15:20 

erikveldkamp schreef:
Gonzo schreef:
We hebben 1595 geregistreerde gebruikers. Das dus iets meer dan anderhalf geregistreerd lid.

Dan heb ik dat dus redelijk goed in geschat...

Citaat:
Maar men moet de ervaringen als amateur trompettist niet 1 op 1 stellen met de ervaringen van een prof. trompettist. Die werkelijkheden liggen behoorlijk ver uit elkaar.

GET A LIFE!!! :?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 15:23 

Hans schreef:
GET A LIFE!!! :?

Dank voor het advies.

Voor de rest laat ik het onderwerp maar voor wat het is. Ik heb er niets aan toe te voegen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 15:31 

Jongens, jongens toch. 8O

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 16:10 

Luuk schreef:
- sommige leads vinden het lekkerder klinken als ze net even iets hoger of lager zijn dan de rest.

Huh? Dit vind ik raar. De lead bepaald de stemming en gaat vervolgens iets hoger of lager spelen? Je zult toch in ieder geval ook met de ritmesectie moeten stemmen.

Ik denk dat ik de meeste noten zowel zuiver als in de kern speel. Ik ben er ook van overtuigd dat de discussie tussen Erik en Martijn85 een discussie over definities is. Jullie zijn het niet eens over wat in de kern spelen inhoudt. Word het daarover eens en ik denk dat blijkt dat jullie eigenlijk hetzelfde bedoelen.

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 16:53 

Ik denk dat er bij de "profs" maar 1 weg is, die naar Rome leid(t) :wink:

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jun 2008 17:50 

Citaat:

Citaat:
Huh? Dit vind ik raar. De lead bepaald de stemming en gaat vervolgens iets hoger of lager spelen? Je zult toch in ieder geval ook met de ritmesectie moeten stemmen.

Ik bedoelde eigenlijk wat Erik al zei:

Citaat:
Ik hoef als lead niet bij te sturen, mijn stemming is de leidraad voor de rest van de sectie. Zelfs al zou ik vals spelen. Dat is een ongeschreven wet in prof. bigbands.

Natuurlijk moet je ook met de piano stemmen (dus 440, als ie gestemd is). Maar als de lead in een dolle bui eens wat te hoog of laag speelt, dan doe je er als onderstem goed aan hem te volgen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 45 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur