Citaat:
Dat eerste heb ik al uitgelegd en ben ik dus met je eens. Dat laatste heeft dus met de kwaliteit van de trompettisten te maken. Blijkbaar speel jij op een ander nivo dan ik.
En je weet zelf net zo goed dat dit er niks mee te maken hebt. Hoogste tijd om je ego z'n wel verdiende streel te geven
"natuurlijk wel edelgleerde heer trompetgod Erik Veldkamp U bent mijlen ver beter en wijzer als welke zondige sterveling dan ook op deze aardkloot".
Corrigeren = naast de kern spelen.
Natuurlijk stuur je wel bij, bij mij is het na 13 jaar ook echt wel voorgeprogrammeerd dat een D2 te laag is. Heb ik als ik aan het spelen ben door dat ik aan het corrigeren ben? Nee, ik doe een poging lekker te klinken en veel te laag zijn hoort daar niet bij. (kom maar op met opmerkingen over de suprioriteit van een bepaald merk)
Citaat:
Ik hoef als lead niet bij te sturen, mijn stemming is de leidraad voor de rest van de sectie. Zelfs al zou ik vals spelen. Dat is een ongeschreven wet in prof. bigbands.
Als je alleen maar naar je zelf luisterd tijdens t spelen dan corrigeer je al continu. Het is dan niet super bewust maar je doet het weldegenlijk. Het wel of niet corrigeren als lead staat hier dus los van.
Citaat:
Ieder instrument stemt helemaal niet anders. Hoe kom je daarbij? De meeste instrumenten worden gebouwd met als basisstemming A=440. En mocht dat wat afwijken doordat iedereen een ander embouchure heeft, dan wordt schuif je je stembuis iets uit of in. Dan is voor iedereen de basis stemming gelijk.
Dus je speelt nooit hoger of lager als je afstem noot? Het instrument dat over het hele bereik exact stemt moet nog uitgevonden worden laat staan 2 instrumenten die dat doen. Of wel er zal toch op z'n minst 1 iemend vrijwel continu aan het bij sturen zijn (of dit bewust of onbewust gebeurt laat ik in het midden)