Het komt er dus op neer dat ik me een aanstel.
Eigenlijk is dit gebeuren ook de druppel die de emmer doet overlopen; er zijn zoveel dingen aan de hand die zo niet kloppen in mijn ogen. En het er één repetitie niet zijn en dan de partij weggeven vind ik zo niet eerlijk, omdat ik ook een paar andere stukken weet te benoemen die zij niet kunnen spelen, terwijl wij als eerste rust hebben... En dan wordt er ook niet gezegd 'de beste' speelt. Zoals jullie dat benoemen.
En het klopt er wordt bij ons jacht gemaakt op de eerste partij. Het is lang niet altijd zo geweest dat de beste eerste speelt. Het is jarenlang geweest dat degene die het langst lid was de eerste speelde. Ik heb zelf heel lang voor die plek moeten vechten en misschien dat mijn reactie daardoor ook zo is. Maar hoe dan ook ik baal erg hiervan en de tweede trompettist met wie ik al heb gesproken ook... Maar ik heb hem ook al gezegd, zoals ik eerder schreef, dat het leuk voor hem is en dat hij zeker die solo gewoon moet doen. En dat, dat ook niet het punt is waarover wij vooral struikelen. Maar ik denk dat ik toch een gesprek hierover aanga, gewoon voor mijn eigen gevoel.
theo schreef:
Dan nog twee vragen:
hoe voelt het voor anderen als jullie telkens (onuitgesproken) de solo's voor je rekening nemen)?
en
hoe kan iets wat nog niet officieel jouw solo is, je afgepakt worden??
Op de eerste vraag ik weet heel goed hoe dat voelt. Want ik heb jarenlang in die positie gezeten... En nee dat is niet leuk. Nu moet ik zeggen dat solo's bij ons echt niet vaak voorkomen, maar de eerste partij wordt door dezelfden gespeeld. Ooit is er gekeken naar een roulatie systeem, ook geprobeerd, maar dat bleek niet handig. De dirigent wist niet meer wie wat speelden en 'stoelendans' was ook niet de oplossing. Ook voor jezelf is het niet prettig als de andere eerste trompettist drie a vier stoelen verder zit.
Tweede vraag, i.v.m. de cd opnamen zijn de solo's al gespeeld tijdens de repetities en de dirigent zou daar een keuze uit maken. Nu was het zo dat de andere eerste trompettist de solo niet wilde, dus zou die bij mij terecht komen. Nu nogmaals gun ik het die tweede trompettist echt wel, maar ik ga niet ontkennen dat ik het ook heel graag gedaan had, zeker als het gaat om een cd opname. Maargoed... Ik hoop niet dat dit uiteindelijk een lid gaat kosten. Dat is het gewoon niet waard, zelfs niet als dit de druppel is die de grote emmer doet overlopen, en dat bedoelde ik met 'een staartje krijgen' in mijn eerste bericht. Vandaar dat ik mij afvroeg hoe andere mensen zoiets zien. Zodat ik ook niet ondoordacht een standpunt inneem.