Drukken?
Ik had wel een licht anders antwoord verwacht dan dat.
Vanaf een conter C, dus C3 is het normaal gezien eerder een back off met de mpc pressure, om de lipjes niet geheel te laten sluiten. De aperture is dan al zo klein voor die hoge noten dat je eerder met druk moet werken, dus lip lichtjes krullen enzo. Meer pressure vanuit laag buikcentrum (tandpasta tube uitduwen).
Of misschien zelfs u buik onder u ribbenkas persen om zo de druk te verhogen/ snelheid van lucht te verhogen.
Het is niet dat ik niet weet wat trompet spelen is, ik leid ook wat trompetters op.
En weet dat oefenen (cat anderson book, of veldkamp oefeningen) een sneller resultaat zal brengen dan wachten. Feit is dat ondanks het niet studeren, nu al 8 jaar, maar wel veel orkesten en bands de doen per week, en dus wel speel; dat er steeds meer range en power komt, en hoe meer ik stil lig, hoe sneller dat komt
Het was meer een vraag uit wetenschappelijk standpunt, waarom de C4 er niet op ligt, niet kan 'slotten, fitten', terwijl halve toon erboven veel beter lukt. Als ik C4 spelen wil eindig ik met ofwel een B ofwel hoger dan C.
De bedoeling is uiteindelijk het register boven de A3 als een speelregister te kunnen benutten, en niet een hit maar raak register.
Het kon zijn dat iemand vond dat het aan de trompet lag, want sommigen kunnen daarboven veel beter slotten dan anderen.
We zijn dan wel trompettisten maar ik laat me niet verleiden om aan muzikaliteit te boeten, waarmee ik zeggen wil dat sommigen zeggen C3 in pp?? Dat gaat niet, dit is een trompet, geen klarinet. Wel daar ben ik niet mee eens, ik vind dat je gerust een G3 en verder in piano moet kunnen beheersen, het is misschien moeilijker, maar het maakt je wel meer muzikant en minder holbewoner, no offense.
Ik wil hiermee niemand beledigen, ik wou gewoon een standpunt innemen. (voor er hier iets losbarst)