trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:57

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Geen Super C op mijn lipjes?
BerichtGeplaatst: 23 jul 2008 17:03 

Ik heb al op elk mondstuk en trompet ter mijner beschikking moeten vaststellen dat qua register telkens dezelfde zaken kunnen en dezelfde niet 'qua register dan'. Logisch natuurlijk, je speelt altijd met dezelfde lipjes, maar hoe kan het dat ik wel conter B, Super C# en Super D kan 'spelen' (eerder Half piepen half spelen) maar geen Super C (is dat wat ook C4 genoemd word?).

Welk materiaal hoor ik jullie misschien al vragen.
Wel voor de trompetjes; Bach strad 37, Calichio 1s2, Schilke 1B en Huub Van Laar 2B
Mondstukjes; voornamelijk 15c4 (yamaha) voor legit, curry 30s voor Big band lead en pop. Heb nog van curry de 00s, 10s, 20s en 40s liggen, ook de 8.5xs, van stork twee modellen 10ls ofzo, een allen vizutti en tal van plastieke kelly mondstukjes.

Heb ook al wat liggen proberen met tal van vingerzettingen maar het blijft me een raadsel waarom er een sprong is van B naar C#.

Het kan natuurlijk altijd zijn omdat ik nog niet genoeg ervaring, kracht heb dat het me niet lukt.
Dan zal het gewoon een kwestie van wat tijd zijn zeker, of van oefenen want eigenlijk doe ik dat nooit? Nu is er al een lead F#, G en vaker A, de rest naar boven is veel minder toon en kracht.

Moest iemand er toch een verklaring voor hebben, shoot!

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2008 18:00 
Moderator

nou, wat dacht je van oefenen?

zet m op

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2008 18:18 

Je moet je pijngrens leren verleggen, dus gewoon harder drukken dan lukt die C4 wel. De meeste trompettisten doen het op die manier.

Of veel en gericht oefenen, dat kan natuurlijk ook, maar dat duurt veel langer... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jul 2008 19:09 
Moderator

erikveldkamp schreef:
Je moet je pijngrens leren verleggen, dus gewoon harder drukken dan lukt die C4 wel. De meeste trompettisten doen het op die manier.

Of veel en gericht oefenen, dat kan natuurlijk ook, maar dat duurt veel langer... :wink:

Dit doet mij denken aan wat mijn leraar vroeger zei: lachen, schudden en drukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2008 10:02 

Drukken?

Ik had wel een licht anders antwoord verwacht dan dat.
Vanaf een conter C, dus C3 is het normaal gezien eerder een back off met de mpc pressure, om de lipjes niet geheel te laten sluiten. De aperture is dan al zo klein voor die hoge noten dat je eerder met druk moet werken, dus lip lichtjes krullen enzo. Meer pressure vanuit laag buikcentrum (tandpasta tube uitduwen).
Of misschien zelfs u buik onder u ribbenkas persen om zo de druk te verhogen/ snelheid van lucht te verhogen.

Het is niet dat ik niet weet wat trompet spelen is, ik leid ook wat trompetters op.
En weet dat oefenen (cat anderson book, of veldkamp oefeningen) een sneller resultaat zal brengen dan wachten. Feit is dat ondanks het niet studeren, nu al 8 jaar, maar wel veel orkesten en bands de doen per week, en dus wel speel; dat er steeds meer range en power komt, en hoe meer ik stil lig, hoe sneller dat komt ;-)

Het was meer een vraag uit wetenschappelijk standpunt, waarom de C4 er niet op ligt, niet kan 'slotten, fitten', terwijl halve toon erboven veel beter lukt. Als ik C4 spelen wil eindig ik met ofwel een B ofwel hoger dan C.
De bedoeling is uiteindelijk het register boven de A3 als een speelregister te kunnen benutten, en niet een hit maar raak register.
Het kon zijn dat iemand vond dat het aan de trompet lag, want sommigen kunnen daarboven veel beter slotten dan anderen.

We zijn dan wel trompettisten maar ik laat me niet verleiden om aan muzikaliteit te boeten, waarmee ik zeggen wil dat sommigen zeggen C3 in pp?? Dat gaat niet, dit is een trompet, geen klarinet. Wel daar ben ik niet mee eens, ik vind dat je gerust een G3 en verder in piano moet kunnen beheersen, het is misschien moeilijker, maar het maakt je wel meer muzikant en minder holbewoner, no offense.

Ik wil hiermee niemand beledigen, ik wou gewoon een standpunt innemen. (voor er hier iets losbarst)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2008 11:06 

Erg moeilijk te zeggen vanachter de pc.
Kun je niet eens wat opnames plaatsen van je B3 en C#4, dat schept misschien wat meer duidelijkheid.

Als kanttekening moet ik je zeggen dat je niet de eerste bent die op deze pagina's beweert een hoge noten kanon te zijn. Als ik het forum moet geloven speelt 50% de trompettisten een G3 en hoger. Vreemd genoeg kom ik al die screamers nooit tegen op straat. Het zou nochtans kunnen dat jij de uitzondering bent, maar gezien de aard van je probleem vermoed ik dat je die hoge noten niet spelen kan, maar slechts eruit knijpt. Dat zou in ieder geval verklaren waarom je de C4 niet eruitgesqueezed krijgt, en de omringende noten wel. Als je echt in de kern zou spelen, krijg je ook die C4 gespeeld. Zo niet zou ik je willen adviseren eerst aan een goed geluid in de hoogte te werken.

De belangrijkste tip: neem les!

www.aachen-bigband.de
trompet: Van Laar B7 - Kanstul M-B5/B5L
bugel: Van Laar Oiram - Denis Wick RW4FL

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2008 11:53 

ik zie veel trompetisten c4 venteielen 2 en 3 indrukken bij die noot.
Ik kna hem zelf ook piepen. Maar just for fun.

Als ie niet mooi is , die c4 moet je m niet spelen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 24 jul 2008 13:32 

Trompettor schreef:
ik zie veel trompetisten c4 venteielen 2 en 3 indrukken bij die noot.

Ik niet, want ik zie niet veel trompettisten die een C4 proberen te spelen... :wink:

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina 1, 2, 3, 4, 5 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur