trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Geen Super C op mijn lipjes?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 05:08

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 18:42 

Ik zeg ook niet dat ik de F3 altijd speel, maar als ik er naar toe speel in een bepaald loopje kan ik hem gewoon vol raken. (wij spelen natuurlijk niet avond aan avond) maar 1 maal per week...

De techniek zal wel niet goed zijn, want ik druk keihard en zie soms sterretjes voor mijn ogen, maar ik speel wel die F3 ook als ik al een heel optreden heb gedaan.

Toch weet ik zeker dat de noot zuiver is, want ik speel gewoon een octaaf boven de 1e of 2e trompet en als ik de opnames terug hoor is het echt wel zuiver. Ook op mijn stemapparaat is de noot bijna goed (iets te hoog)

Voordeel is dat wij max. 20-30 min spelen en daarna min.30 min pauze hebben. Ook is het zo dat ik voor de desbetreffende hoge noten de maten ervoor NIET mee speel en even de lippen ontspan.

Mijn bereik heeft altijd op een D3 gezeten tot ik mijn BR 43M heb gekocht, toen kwam het bereik constant tot de ES3 en sinds kort, met redelijke oefening en veel optredens is het bereik gegroeid tot F3. Daarboven word het piepen of met lipbindingen ernaar toe glijden.

mondstuk - Bobby Shew lead / JK 1.5D
Trombone - CONN Director, DW 11CS

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 18:59 

criminelis schreef:
De techniek zal wel niet goed zijn, want ik druk keihard en zie soms sterretjes voor mijn ogen, maar ik speel wel die F3 ook als ik al een heel optreden heb gedaan.

Dit is wel de techniek die vaak gebruikt wordt, zelfs door profs... :lol:

Ik had er vroeger ook wel eens last van, inmiddels is dat gelukkig voorbij omdat het uithoudingsvermogen op een veel hoger pijl zit. Dat is dan ook de beste manier, veel studeren/spelen zodat je niet zo hard hoeft te knijpen/drukken.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 21:43 

In mijn voorlaatste bijdrage aan dit onderwerp heb ik het over een artikel van iemand over de zeer hoge harmonischen waarvan ik niet meer wist waar ik het tegengekomen was. Ik heb het nu weer gevonden. Je komt er via: trompet.startpagina.nl - Algemeen - Hoe werkt het - Harmonics of the natural trumpet and horn - Weakness of high harmonics. Het fenomeen is toch iets anders als dat wat ik me herinnerde maar er wordt duidelijk aangetoond dat de de stabiliteit van zeer hoge harmonischen gering is. Het wordt ook gedemonstreerd in een opname.

Daardoor is het mogelijk dat je een Cis4 speelt met bijvoorbeeld de 16e harmonische en een B3 met de 15e harmonische en dat er bij de gebruikte embouchure dus helemaal geen natuurtoon C4 tussen beide harmonischen in zit. Nu maakt het in wezen niet uit welke harmonische gebruikt wordt om een C4 te spelen als de embouchure maar zo gekozen wordt dat de toon zuiver is. De vier tonen die liggen tussen de 12 harmonische G3 en de C4 moeten volgens mij dan gespeeld worden met dezelfde vingerzettingen als die welke ook gebruikt worden om de tonen tussen de 6e harmonische G2 en de 8e harmonische C3 te overbruggen. Je zou dan ook niet moeten proberen om een B3 als natuurtoon te spelen. Waarschijnlijk leidt bovengenoemd effect ook tot grote afwijkingen bij tonen die nog hoger liggen dan de C4 en is het hierdoor nodig om daarvoor ook van andere harmonischen gebruik te maken dan die uit de normale reeks.

Mijn veronderstelling van het effect dat de zeer hoge harmonischen de nijging hebben om te hoog te worden geldt ook voor de sopraan saxofoon. Ongeveer 35 jaar geleden is er een onderzoek gedaan naar de zuiverheid van sopraansaxofoons in het hoogste bereik. Bijna alle merken waren te hoog voor de hoogste tonen. De enige uitzondering was de Selmer. Ik heb o.a vanwege dit resultaat zelf een Selmer sopraan sax nieuw gekocht waar ik jaren op gespeeld heb. Bij dit instrument was de oktaafklep uitgevoerd als een dubbele klep. In het lage register was deze klep geheel dicht. In het deel van het hoge register vanaf de D tot en met de G staan beide kleppen open. Vanaf de Gis gaat de onderste klep dicht en staat alleen de bovenste klep nog open. Hierdoor wordt het te hoog zijn van de zeer hoge noten heel acceptabel gecompenseerd. Een ander verschil was dat de boring in het hoge deel niet geheel kegelvormig verliep maar dat er een plotselinge overgang in zat. Tegenwoordig zijn sopraan saxofoons van goede ander merken ook veel zuiverder in het hoge gebied maar ik weet niet zeker of men het probleem daar op vergelijkbare wijze heeft aangepakt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 22:35 

Adriaan Kragten schreef:
Ik wil nog even terugkeren naar de oorspronkelijke vraag waarom wel een B3 en een Cis4 gespeeld kan worden en niet de C4 die daar tussenin ligt. Enige tijd geleden toen het onderwerp van de super hoge tonen ook aan bod was heb ik een lijstje gegeven met de berekende afwijkingen voor de tonen vanaf de C3 tot de E4. Dit werd mij toen door sommigen van jullie niet in dank afgenomen. Toch zou dit lijstje enig licht in deze zaak kunnen geven. Uit mijn berekeningen volgt dat de B3 0,7 % te laag is, de C4 zuiver is en de Cis4 0,3 % te hoog is. Dit zijn maar kleine afwijkingen en het verklaart niet waarom een C4 niet zou wilen aanspreken.
Omdat het probleem op instrumenten van verschillend fabrikaat optreedt verwacht ik ook niet dat er ergens in de hoofdbuis een oneffenheid zit die een bepaalde frequentie blokkeert want dan zou deze oneffenheid bij alle instrumenten precies op dezelfde plaats moeten zitten of precies op een plaats moeten zitten waar bij de C4 een buik optreedt (wat natuurlijk toch niet geheel uitgesloten is omdat alle trompetten erg op elkaar lijken).
Bij mijn berekeningen heb ik echter alleen rekening gehouden met de onzuiverheid die optreedt als gevolg van de afwijking van de natuurtonen van de gelijkzwevende stemming en de gevolgen van combinatie van ventielen. Ik heb onlangs op internet een stukje gezien (dat ik zo gauw niet terug kan vinden) van een hoogleraar die beweert dat de frequentie van zeer hoge natuurtonen afwijkt van de natuurlijke reeks omdat de golf niet meer het hart van de buis volgt maar bij de beker de nijging heeft om vlak langs de beker te lopen. Voor de berekening van de frequentie van de lage tonen moet echter een theoretisch buislengte L gebruikt worden die aanzienlijk langer is dan de werkelijk buislengte en ook nog aanzienlijk langer dan de buislengte die gevonden wordt als de beker gevolgd wordt tot aan de rand. Hierdoor zou het zo kunnen zijn dat zeer hoge harmonischen de nijging hebben om te hoog te worden. Dit kan nog versterkt worden doordat men voor deze harmonischen de lippen zeer hard op elkaar moet knijpen.
De C4 is normaal de 16e harmonische. Door bovengenoemde effecten kan het zo zijn dat men een toon die klinkt als een C4 probeert te maken met gebruikmaking van de 15e harmonische maar als mijn bovenstaande redenering niet klopt misschien zelfs ook met gebruikmaking van de 17e harmonische. Ik kom zelf niet hoger dan de 10e harmonische E3 en ik kan dus niet controleren of er iets van deze redenering klopt maar degenen die wel zeer hoog kunnen blazen zouden moeten kunnen controleren of een C4 werkelijk met de 16e harmonische gespeeld wordt. Hiervoor zou je vanaf de 12e harmonische G3 tussen de C4 dus nog drie natuurtonen moeten vinden (waarvan de 13e As3 veel te hoog, de 14e Bes3 veel te laag is en de 15e B3 maar een beetje te laag is). Wanneer voor de zeer hoge tonen natuurtonen gebruikt worden die hoger of lager zijn dan de natuurtonen die je eigenlijk zou verwachten, liggen ook de afwijkingen geheel anders waardoor de ene toon veel gemakkelijker kan aanspreken dan de andere.

Wat een ongelofelijke onzin!
In het register van C4 maakt het echt geen donder meer uit met welk knopje je die speelt,
of beter, probeert te spelen, want dáár gaat het 99 van de 100 keer om.
Natuurlijk heeft iedere dorpsfanfare wel een bakkerszoon die hard in dat register kan spelen, en behalve dattie daarmee de held is bij de majorettes hebben we er verder niets aan,
tenzij hij op een goeie dag in staat blijkt te zijn ook alle noten dááronder met een goed geluid en time én met muzikaliteit én op ieder gevraagd moment, te spelen,
en laat er dáár nou maar een handjevol van rondlopen, dus tot die tijd gewoon lekker warme broodjes blijven verkopen...
Ik heb Jelle Schouten zo vaak naast me snoeiharde E3's met het 2e knopje naar beneden
of een Es3 zónder knopjes ingedrukt zien en horen spelen, de embouchure bepaalt de
toonhoogte, niet de knopjes, maar ik kan er natuurlijk ook 0,07% naastzitten hoor!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 28 jul 2008 22:37 

marnix schreef:
ik blijf me over deze discussie verbazen.
iedereen loopt maar te mauwen over de hoge noten die ze treffen. Of niet.
Wanneer begint men hier nu eens te praten over het maken van muziek?
Het publiek zit m.i. meer te wachten op mooie muziek, dan een aantal met barensweeen eruit geperste hoge nootjes. Een zo'n gepatste persnoot verpest meer aan het hele concert dan een kicks die gemaakt wordt omdat iemand het risico neemt om zo mooi mogelijk te spelen.

Ik krijg 't lastig mijn bek uit,
maar volledig mee eens!

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 07:38 

Je moet Marcel eens eens C3 horen spelen over 8 maten in zijn solo's. Het publiek staat boven op de stoelen, daar hoeft ie echt geen C4 voor te spelen... :wink:

Hij speelt die met 23 en shake als ik het goed heb... :lol:

Laatst bijgewerkt door erikveldkamp op 29 jul 2008 09:08, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 09:03 

Beste De Ronde Van
We zijn nu al aan de 7e pagina over dit onderwerp en 95 % van de reacties gaat erover of het al of niet nuttig of mooi is om hoge tonen te spelen. Deze discussie is al een paar maal eerder gevoerd en hierover zullen we het nooit eens worden. Ik ben één van de weinigen die ingegaan is op het gestelde probleem waarom door degene die het onderwerp heeft ingebracht wel de B3 en de Cis4 en niet de C4 daartussen gespeeld kan worden. U hoeft het met mijn redenering niet eens te zijn maar om het dan maar meteen als ongelofelijke onzin af te doen is wel erg gemakkelijk. In mij tweede bijdrage over dit onderwerp verwijs ik ook naar een artikel waar duidelijk uit blijkt dat de stabiliteit van de zeer hoge tonen erg gering is en dat het daarom onzeker is welke harmonische nu eigenlijk gebruikt wordt om de C4 te spelen. Het maakt dan inderdaad niet veel meer uit welke vingerzetting gebruikt wordt. Maar deze tweede bijdrage van mij en het artikel waar ik naar verwijs heeft u blijkbaar niet gelezen. Als mensen die serieus op een onderwerp ingaan meteen afgekat worden dan houden zij op den duur vanzelf hun mond.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 29 jul 2008 09:22 

Wat de Ronde Van waarschijnlijk ook bedoeld dat het theoretisch benaderen van deze kwesties allemaal leuk en aardig is, maar in de praktijk heb je er helemaal geen reet aan.

Het trompet spelen zelf is niet theoretisch dus wat heeft het voor een zin pagina's vol te orakelen over verschillende knopjes en 0.4% afwijkingen.

Die theorie moeten we vooral zien als 'nice to know,' maar zeker niet als 'need to know'.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 128 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10 ... 16  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur