trompet.nl > forum > Toon onderwerp - keelgeluid
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 19:54

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 
Auteur Bericht
 Berichttitel: keelgeluid
BerichtGeplaatst: 21 aug 2008 11:11 

Als ik moe ben of het een dag niet wil dan hoor ik bij mezelf vaak keelgeluiden tijdens het spelen. Alsof ik mijn keel dicht knijp. Volgens mij heb ik ergens wel eens gelezen dat dit wel vaker gebeurd, maar waarom doe ik dit en vooral hoe voorkom ik dit?

Het gekke is dat als het goed gaat en ik lekker aan het blazen ben ik er helemaal geen last van heb.

Je hebt er iig niks aan en krijgt er alleen maar een zere strot van :(

Heeft iemand toevallig tips voor?

Share on Facebook Share on Twitter Share on MySpace Share on Delicious
 Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2008 13:05 

meer lucht gebruiken, als je meer lucht uitblaast tijdens het spelen dan moet het een heel eind minder worden... Het is namelijk zo dat je veel druk zet en weinig lucht uitblaast als je je keer voelt... dus probeer dat op zo'n moment meer lucht in je toon te plaatsen...

Buzzen is ook een ding wat je kan helpen... als je namelijk bij buzzen weinig, tot geen lucht uitblaast komt er ook geen toon... dus dat is misschien wel een bruikbare tip voor je...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2008 13:05 

heey,
ik denk, ik heb je niet horen spelen dus pin me er niet op vast,
maar dat het een spierkwestie is.

er zit in je keel een spier die voorkomt dat je tijdens het trompet spelen lucht laat ontsnappen naar je neusholte.

ik merk zelf dat als ik te veel wil in een periode van weinig spelen, dat ik er ook last van krijg, daarom denk ik dat we het over het zelfde hebben.

wat je er aan kan doen? noujah, het zelfde als bij andere spierpijnen,
nu even rustig aan doen, 1 of 2 dagen niet te veel spelen, niet de grens opzoeken,
en dan rustig opbouwen. als mijn verhaal klopt is het een spier,
en die moet rustig aan sterker worden.

waarom het dan de ene dag wel gaat en de andere dag niet?
noujah, waarom loop je op sommige dagen verder dan op andere?
en waarom gaan dingen soms nu een maal makkelijker,
je algehele conditie, vermoeidheid in het algemeen, en je gevoel hebben hier altijd invloed op.
succes ermee, en onthoud vooral dat je de grens wel mag opzoeken, maar er niet overheen moet gaan, als je dingen moet gaan forceren is dat nooit goed.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2008 13:31 

pim schreef:
heey,
ik denk, ik heb je niet horen spelen dus pin me er niet op vast,
maar dat het een spierkwestie is.

er zit in je keel een spier die voorkomt dat je tijdens het trompet spelen lucht laat ontsnappen naar je neusholte.

ik merk zelf dat als ik te veel wil in een periode van weinig spelen, dat ik er ook last van krijg, daarom denk ik dat we het over het zelfde hebben.

wat je er aan kan doen? noujah, het zelfde als bij andere spierpijnen,
nu even rustig aan doen, 1 of 2 dagen niet te veel spelen, niet de grens opzoeken,
en dan rustig opbouwen. als mijn verhaal klopt is het een spier,
en die moet rustig aan sterker worden.

waarom het dan de ene dag wel gaat en de andere dag niet?
noujah, waarom loop je op sommige dagen verder dan op andere?
en waarom gaan dingen soms nu een maal makkelijker,
je algehele conditie, vermoeidheid in het algemeen, en je gevoel hebben hier altijd invloed op.
succes ermee, en onthoud vooral dat je de grens wel mag opzoeken, maar er niet overheen moet gaan, als je dingen moet gaan forceren is dat nooit goed.

Dat klinkt wel erg logisch...

Ik ben ook iemand die graag mijn grenzen op zoekt en vaak iets te veel wil. Tis dus ook wel een hele moeilijke tip die je me geeft..haha

Mijn docente vertelde me dan ook altijd dat ik een korte tijd veel bereikt heb en dat er genoeg mindere muzikanten zijn , maar ik hoor dan iemand spelen en dan heb ik zoiets van dat wil ik ook! Maar ja dat gaat natuurlijk niet met 3 jaar ervaring...

Mijn algehele conditie is de laatste tijd erg achteruit gegaan, dus daar zal het ook wel aan liggen. Een half jaar niks aan sport gedaan vanwege mijn afstuderen, maar daar ga ik komende tijd weer hard aan werken, wie weet komt het mijn spel ten goede...

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 aug 2008 13:40 

succes er mee,
maar goed zoals ik al aangaf, ik kan je beter helpen als ik het echt gehoord heb,
dus vraag ook trompetisten bij jou in de buurt om raad, en het liefst ook op les een keertje aankaarten.

met algehele conditie bedoelde ik trouwens meer dan sportconditie.
je kan je beenspieren trainen, maar daar word dat spiertje in je keel niet beter van,
maar genoeg slaap, beetje gezond leven en vooral weten wanneer je rust moet nemen is belangrijk.

Profiel  

Berichttitel: Re: keelgeluid
BerichtGeplaatst: 22 aug 2008 09:55 

saniejjj schreef:
Als ik moe ben of het een dag niet wil dan hoor ik bij mezelf vaak keelgeluiden tijdens het spelen. Alsof ik mijn keel dicht knijp. Volgens mij heb ik ergens wel eens gelezen dat dit wel vaker gebeurd, maar waarom doe ik dit en vooral hoe voorkom ik dit?

Waarschijnlijk doe je dit om -onbewust- de lucht wat meer compressie te geven om bijvoorbeeld "lipbindingen" makkelijker uit te kunnen voeren. Compressie opbouwen met je keel is veel makkelijker dan compressie op bouwen met je lippen en de voorkant van je tong.
Alleen werkt het contraproductief, want als je compressie met je keel opbouwd dan krijg je een drukval in je mondholte. Aldus neemt de luchtsnelheid daar weer af en zal je andere middelen moeten aanwenden om toch sound te kunnen maken: de StrongArm methode oftewel harder met je mondstuk op je lippen duwen.
Dan zit je in een visieuse cirkel.
Om die te doorbreken is vrij eenvoudig: Bedenk altijd dat de enige plek in je embouchure waar je weerstand mag voelen je lippen zijn.
Dus als je een toon speelt mag je allen daar weerstand voelen.
Het zal in het begin lastiger zijn om omhoog te gaan, maar uiteindeijk wordt je beloond met meer uithoudingsvermogen en vooral een veel betere sound over je gehele bereik omdat je lippen met warme gecomprimeerde lucht gevoed worden i.p.v. futloze lauwe klets.

Een simpel oefeningetje is toonladders spelen van laag naar hoog en terug met alléén lucht aanzetten dus "ha ha ha" en niet "da da da" of iets dergelijks.
Niet stiekum met je linkerhand gaan duwen bij omhoog gaan en niet extra hard blazen. Gewoon mf blijven spelen. Vooral niet te zacht! Dat kan je altijd nog oefenen als je techniek verbeterd is.
En denk maar even na over het zinnetje dat hieronder staat:

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 6 berichten ] 

Alle tijden zijn GMT + 1 uur