trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 17 apr 2026 21:20

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2008 10:22 

Karel schreef:
Belangrijk is wat je prefereert. Een trompet met weerstand, dus iets om tegen aan te blazen of een meer vrijer blazende trompet. De Z-serie speelt meer open dan b..v. een Bach. Het vergt dus meer controle en precisie om de noten goed te raken.

Nou heb ik hier toevallig ook nog een Vincent Bach 37 (ml) rondslingeren, een zgn. Goede Stradivarius.
Ik weet niet zo goed wat je met bovenstaande bedoelt, want het is niet echt duidelijk wat je opschrijft, maar de 6310 Z spreekt èn makkelijker aan èn spreekt ook preciezer aan als de Bach. Hierdoor is er meer controle en daardoor speelt de 6310 Z makkelijker omdat het raken der noten een fluitje van een cent is.
Dat heeft niet zo veel met de weerstand van het instrument te maken want die B&S van me spreekt ook veel beter aan als de Vincent Bach. Wellicht zijn het gewoon beter gebouwde instrumenten want Van Laars schijnen ook beter aan te spreken dan de toeters waarop ze geinspireerd zijn.

Dus graag een wat duidelijker standpunt Karel.

Qua klank weet ik niet wie hier de winnaar is Erik; wellicht kan een doorgewinterde professional meer uit de Vincent Bach halen, een amateur als ik is al blij als de noten uberhaubt komen :D.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: is dat zo?
BerichtGeplaatst: 15 sep 2008 10:37 

Theo van Kampen schreef:
Qua klank weet ik niet wie hier de winnaar is Erik; wellicht kan een doorgewinterde professional meer uit de Vincent Bach halen, een amateur als ik is al blij als de noten uberhaubt komen :D.

Je moet een 6310Z ook niet met een Bach ML37 vergelijken qua klank. Andere modellen van Yamaha lijken meer op de Bach ML37, zoals de Xeno 8335 of de 9335.

Maar als je een fantastische lichtgewicht toeter wilt hebben kan een van Laar B1 of Chuck Findley model aanraden. Ik speel er nu zo'n 6 weken op ben er erg blij mee. In vergelijk met andere lichtgewicht toeters heeft de CF veel meer klank en feedback en dat is wel erg handig als je een heftig tutti moet spelen in een bigband. Maar ook als je klassiek wilt spelen is het erg prettig om een instrument te hebben dat zeer goed aanspreekt, licht speelt en desondanks een mooie volle klank heeft.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2008 09:47 

Theo van Kampen schreef:
Karel schreef:
Belangrijk is wat je prefereert. Een trompet met weerstand, dus iets om tegen aan te blazen of een meer vrijer blazende trompet. De Z-serie speelt meer open dan b..v. een Bach. Het vergt dus meer controle en precisie om de noten goed te raken.

Nou heb ik hier toevallig ook nog een Vincent Bach 37 (ml) rondslingeren, een zgn. Goede Stradivarius.
Ik weet niet zo goed wat je met bovenstaande bedoelt, want het is niet echt duidelijk wat je opschrijft, maar de 6310 Z spreekt èn makkelijker aan èn spreekt ook preciezer aan als de Bach. Hierdoor is er meer controle en daardoor speelt de 6310 Z makkelijker omdat het raken der noten een fluitje van een cent is.
Dat heeft niet zo veel met de weerstand van het instrument te maken want die B&S van me spreekt ook veel beter aan als de Vincent Bach. Wellicht zijn het gewoon beter gebouwde instrumenten want Van Laars schijnen ook beter aan te spreken dan de toeters waarop ze geinspireerd zijn.

Dus graag een wat duidelijker standpunt Karel.

Ik heb zowel een 6310Z als een Bach 37ML gehad en mijn ervaring is dat een Bach beter in de noten "klikt". Speelt meer compact dan een 6310Z. De Z speelt heel vrij en open waardoor je in het begin echt moet wennen waar een noot zit. Dat geldt trouwens voor de meeste lichtgewicht trompetten. Hoe zwaarder, hoe makkelijker een noot goed in de kern te spelen. Ik vind ook dat een Bach meer weerstand heeft dan een Yamaha. Het is maar waar je van houdt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2008 15:03 

en als hij dan naar een paar jaar gaat roesten, krijg ik dan een nieuw ventiel of
stembuis?

en brengt dat dan ook een nieuw soort geluid met zich mee?

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2008 22:45 

alle veranderingen aan een trompet zorgen voor een andere klank.
de grote van de verandering en de plek op het instrument bepalen hoeveel klankverschil er uiteindelijk is.

Ventiel huizen vervangen lijkt me een lastige optie.
en vooral ook prijzig. ik kan me zo voorstellen dat een nieuwe trompet dan zinniger is, omdat je dan van te voren weet welke klank je koopt.

stembuizen is wat betreft geluid het zelfde verhaal,
al lijkt het me een wat minder tijdrovend klusje.

de heren profs kunnen je hier waarschijnlijk meer en meer gedetaileerd over vertellen,
persoonlijk zou ik bij een trompet die een nieuw ventielhuis of stempomp nodig heeft,
ook even nadenken over de alternatieven.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 16 sep 2008 23:09 

pim schreef:
alle veranderingen aan een trompet zorgen voor een andere klank.
de grote van de verandering en de plek op het instrument bepalen hoeveel klankverschil er uiteindelijk is.

Ventiel huizen vervangen lijkt me een lastige optie.
en vooral ook prijzig. ik kan me zo voorstellen dat een nieuwe trompet dan zinniger is, omdat je dan van te voren weet welke klank je koopt.

stembuizen is wat betreft geluid het zelfde verhaal,
al lijkt het me een wat minder tijdrovend klusje.

de heren profs kunnen je hier waarschijnlijk meer en meer gedetaileerd over vertellen,
persoonlijk zou ik bij een trompet die een nieuw ventielhuis of stempomp nodig heeft,
ook even nadenken over de alternatieven.
als zo een ding na 2 jaar begint te rotten neem ik aan dat je je gewoon op wettelijke garantie kunt beroepen?

Profiel  

BerichtGeplaatst: 16 sep 2008 23:18 

Karel schreef:
. Ik vind ook dat een Bach meer weerstand heeft dan een Yamaha. Het is maar waar je van houdt.

Mooi, dan zijn we 't daar over eens als je tenminste 't hebt over een Bach 37 en een Yamaha 6310 Z. Maar dat de hoeveelheid weerstand in de trompet een direct verband zou hebben met 't al dan niet makkelijk aanspreken van het instrument dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb 't idee dat het meer te maken heeft met de respons van het totale instrument; het rendement van de energie die je nodig hebt om het betreffende instrument die klank te laten maken die jij wilt horen.
Bijvoorbeeld een Holton MF Horn met een boring van wat heb ik jouw daar kan voor de een best makkelijk spelen terwijl een ander er in no time op leegloopt. Een beter voorbeeld is wellicht de roemruchte Connstellation: Chet Baker klaagde altijd dat die dingen zo zwaar spelen -hij kon beter uit de voeten met een 'gewoon' instrument als een Getzen Capri of een Bach Stradivarius ML- terwijl de Conn toch ook bekend staat als lead trompet....

Als jij problemen hebt met overschakelen van een Bach naar een 6310 Z zegt dat meer over jezelf dan over de instrumenten waar je 't over hebt.
Geen probleem hoor, daarom maken zoveel instrument bouwers zoveel verschillende types.

Nog even iets over klank verschillen bij trompetten na ingrepen zoals patches en vervangende buizen:
Ik zou er niet van wakker liggen. Ik heb destijds mijn Bach moeten laten patchen omdat er centimeter grote gaten in waren gevallen. Niet door red rot maar gewoon door mechanische slijtage. Ik speelde destijds in een musicall orkest in de Stads Schouwburg te Amsterdam en had als nood al een tijdje de gaten afgedekt met duck tape. Op zich prima maar van de lijm die toch na verloop van tijd begon los te laten kreeg ik zulke vieze jatten...
Nooit enig verschil in klank of speel eigenschappen gemerkt.
Voor de volledigheid: twee patches in de beker, eén grote patch op de leadpipe.

De trompet waar Herb Alpert zijn grootste successen op had was ook aan alle kanten opgelapt.
Herb Alpert, toch niet de minste....

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 sep 2008 08:38 

Er zijn 2 dingen die weerstand kunnen veroorzaken: Gewicht van het instrument en de bouw/taper van het instrument.
De weerstand van een standaard Bach met een 6310 vergelijken is als appels en peren. Een standaard gewicht Bach krijgt zijn weerstand vooral door het gewicht (speelt zwaarder) maar is wel “opener”/”blaast makkelijker door” dan een 6310. De 6310 spreekt weer heel makkelijk aan (response) maar blaast weer minder goed door. Twee dingen die je niet moet verwarren. Het is maar waar je voorkeur ligt.

Zelf ervaar ik het als “bergop fietsen” vs “om de berg heen fietsen met tegenwind”, beide zwaar maar je moet een van beide kiezen als je iets wilt bereiken.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 30 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur