Karel schreef:
. Ik vind ook dat een Bach meer weerstand heeft dan een Yamaha. Het is maar waar je van houdt.
Mooi, dan zijn we 't daar over eens als je tenminste 't hebt over een Bach 37 en een Yamaha 6310 Z. Maar dat de hoeveelheid weerstand in de trompet een direct verband zou hebben met 't al dan niet makkelijk aanspreken van het instrument dat gaat er bij mij niet in.
Ik heb 't idee dat het meer te maken heeft met de respons van het totale instrument; het rendement van de energie die je nodig hebt om het betreffende instrument die klank te laten maken die jij wilt horen.
Bijvoorbeeld een Holton MF Horn met een boring van wat heb ik jouw daar kan voor de een best makkelijk spelen terwijl een ander er in no time op leegloopt. Een beter voorbeeld is wellicht de roemruchte Connstellation: Chet Baker klaagde altijd dat die dingen zo zwaar spelen -hij kon beter uit de voeten met een 'gewoon' instrument als een Getzen Capri of een Bach Stradivarius ML- terwijl de Conn toch ook bekend staat als lead trompet....
Als jij problemen hebt met overschakelen van een Bach naar een 6310 Z zegt dat meer over jezelf dan over de instrumenten waar je 't over hebt.
Geen probleem hoor, daarom maken zoveel instrument bouwers zoveel verschillende types.
Nog even iets over klank verschillen bij trompetten na ingrepen zoals patches en vervangende buizen:
Ik zou er niet van wakker liggen. Ik heb destijds mijn Bach moeten laten patchen omdat er centimeter grote gaten in waren gevallen. Niet door red rot maar gewoon door mechanische slijtage. Ik speelde destijds in een musicall orkest in de Stads Schouwburg te Amsterdam en had als nood al een tijdje de gaten afgedekt met duck tape. Op zich prima maar van de lijm die toch na verloop van tijd begon los te laten kreeg ik zulke vieze jatten...
Nooit enig verschil in klank of speel eigenschappen gemerkt.
Voor de volledigheid: twee patches in de beker, eén grote patch op de leadpipe.
De trompet waar Herb Alpert zijn grootste successen op had was ook aan alle kanten opgelapt.
Herb Alpert, toch niet de minste....