trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Constant Pitch Center
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 21:55

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 10:22 

Hans schreef:
Het is een kulverhaal. Punt.

Ik heb naar aanleiding van dit topic een test gedaan, met een Korg TM-40 digitale tuner, chromatisch, ingesteld op 441Hz.

Hoi Hans,
We praten een beetje langs elkaar heen. Iedereen, mits ie oren heeft, kan stemmend spelen, op elk instrument. Zelfs op een Chinees ding uit India. :wink: Het kost alleen erg veel moeite. Dat is het probleem niet, oftewel D.I.H.P.N. De inspanning die nodig is om op zo'n instrument in tune te spelen kan je voelen aan je embouchure. De noten zitten niet op de plek waar jij ze zou verwachten. Zo is het ook op de mondstukken die jij gebruikt hebt in jouw test. Jij hebt altijd op dit soort instrumenten gespeeld(ga ik gemakshalve van uit, G.I.G.V.U.) En jij merkt, net als het gros van de trompettisten, niet meer dat je extra spanning in je lichaam gebruikt om de noten in de kern te spelen.
Het is als Yoga, een kleine verandering in je houding kan een wereld van verschil voor iemand zijn. In de loop van de jaren sluipt er een bepaalde spanning in je lichaam die je eigenlijk niet nodig hebt, sterker nog, je bent beter af als je dat niet meer zou doen. Alexandertechniek doet daar ook iets mee... ook speciaal voor muzikanten en andere artiesten. M. zegt overigens dat je ook beter kan presteren met Hatha Yoga of Martial Arts.

In het filmpje doet een man een test met zijn stembuis uit... die test staat omschreven op de site van M. Ik weet uit eigen ervaring dat niet iedereen de moeite neemt het verhaal te lezen en TE DOEN(T.D.) Als je niet echt geintresseerd bent in M. dan is dat logisch, ben je op zoek naar iets wat je wel interresseert dan neem je die moeite.

Al ben ik me ervan bewust dat je nu niet meer kan zeggen dat M. ook voor jou werkt... de vooroordelen zijn reeds gespuid. :cry:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 11:10 

Ruli schreef:
In het filmpje doet een man een test met zijn stembuis uit... die test staat omschreven op de site van M. Ik weet uit eigen ervaring dat niet iedereen de moeite neemt het verhaal te lezen en TE DOEN(T.D.) Als je niet echt geintresseerd bent in M. dan is dat logisch, ben je op zoek naar iets wat je wel interresseert dan neem je die moeite.
Al ben ik me ervan bewust dat je nu niet meer kan zeggen dat M. ook voor jou werkt... de vooroordelen zijn reeds gespuid. :cry:

Een andere mogelijkheid is dat wij het verhaal wél hebben gelezen,
en het er simpelweg niet mee eens zijn.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 11:22 

De Ronde Van schreef:
Een andere mogelijkheid is dat wij het verhaal wél hebben gelezen,
en het er simpelweg niet mee eens zijn.

Ik ben wel met zijn verhaal eens dat je met Monette materiaal goed in de kern kan spelen. Ik ben niet met het verhaal eens als hij zich afzet tegen andere merken, dus alsof andere merken niet in staat zijn om dat zelfde resultaat te behalen.

Hub test zijn prototypes incl. de verschillende gangbare mondstukken op stemming voordat ze in de verkoop gaan. Je kunt dan ook precies hetzelfde trappetje zien als bij Monette in grafieken die het BIAS programma uitspuit. Dus zonder dat daar de trompettist bij nodig is.

Dus er komt geen compensatie of extra spanning van de trompettist bij kijken. Alleen maar een computergestuurd apparaat die de stemming per noot prima opmeet.

Het enige verschil is dat Hub (en anderen) dat verhaal niet op hun website zetten, of YouTube filmpjes maken.

Oh ja, Marcel en ik spelen al jaren m.b.v. yoga ademhaling. En als ik moet compenseren, dan moet ik compenseren om beter samen te kunnen spelen met anderen. Maar dat heet dan weer mengen, niet compenseren... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 11:36 

Hi Ruli,

Mijn vorige post was wellicht wat ironisch van toon, maar ik word altijd een beetje moe van dat gezwam over niks, enkel om daarmee een slecht gemaakt mondstuk voor atronomische bedragen te kunnen verkopen.
De stelling van M is net zoiets als die van Adriaan Kragten hier op het forum. Dus: strikt hypothetisch, theoretisch wellicht correct, maar niet praktisch uitvoerbaar. Neem alleen al het feit dat je je hebt te houden aan de wetten van de natuurkunde, dus de trillingsfrequentie van de noten. Een oktaaf is nooit precies een oktaaf. Dus wat je volgens het filmpje met je embourchure doet (de low pitch - high pitch) is feitelijk niks anders dan wat een pianostemmer doet om een vleugel 'stemmend' te krijgen: manipuleren. En dan maakt het inderdaad geen drol uit of je je stembuis uittrekt of niet, het gaat om de relatieve verhouding c1 - c2 - c3.
De 'body tensions' waar hij het over heeft is geen ongewenst bijprodukt maar heet in gewoon Nederlands ervaring, of muzikaliteit en is een noodzakelijke reflex.
Dat een Monette mondstuk je het hierbij wat makkelijker kan maken zal best waar zijn, maar dan ben je op een algmene mondstukdiscussie uitgekomen.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 11:53 

Hans schreef:
Hi Ruli,
Mijn vorige post was wellicht wat ironisch van toon, maar ik word altijd een beetje moe van dat gezwam over niks, enkel om daarmee een slecht gemaakt mondstuk voor atronomische bedragen te kunnen verkopen.
De stelling van M is net zoiets als die van Adriaan Kragten hier op het forum. Dus: strikt hypothetisch, theoretisch wellicht correct, maar niet praktisch uitvoerbaar. Neem alleen al het feit dat je je hebt te houden aan de wetten van de natuurkunde, dus de trillingsfrequentie van de noten. Een oktaaf is nooit precies een oktaaf. Dus wat je volgens het filmpje met je embourchure doet (de low pitch - high pitch) is feitelijk niks anders dan wat een pianostemmer doet om een vleugel 'stemmend' te krijgen: manipuleren. En dan maakt het inderdaad geen drol uit of je je stembuis uittrekt of niet, het gaat om de relatieve verhouding c1 - c2 - c3.
De 'body tensions' waar hij het over heeft is geen ongewenst bijprodukt maar heet in gewoon Nederlands ervaring, of muzikaliteit en is een noodzakelijke reflex.
Dat een Monette mondstuk je het hierbij wat makkelijker kan maken zal best waar zijn, maar dan ben je op een algmene mondstukdiscussie uitgekomen.

Hans, dit is precies wat ik ook vind.
Het is geen kwestie dat ik het er niet of wel mee eens ben,
maar hoe interressant de materie op zich ook is,
het is niet de manier waarop ik muziek maak, en tegen muziek en trompetspelen aankijk,
en sterker nog, ik denk dat je het überhaupt niet op die wijze zou moeten benaderen,
althans, in ieder geval niet om een muzikaal probleem, zoals stemming, op te lossen.
Hetzelfde geldt wat mij betreft voor die dat oeverloze gezwam over afwijkingen van 0,03 % van de lage C...
Leuke artikels voor in "Science", maar ga niet vanuit deze wijsheid trompet studeren,
dat leidt alleen maar af van waar het wél om gaat, en die theorie is simpel en voor iedereen te begrijpen.

Laatst bijgewerkt door De Ronde Van op 06 dec 2008 12:03, in totaal 1 keer bewerkt.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 12:03 

Precies.
Waar in het filmpje bv ook niet over gesproken wordt is de schijnbare zuiverheid. Je ervaart een C anders als je van een Cis afkomt dan van een B of Gis. En waar hij het ook niet over heeft is het verschil in toonhoogte als je na 2 tellen rust een noot inzet of na 8 maten rust. Doorbloeding speelt hier ook een rol in, niet slechts de lengte van de backbore.
Kortom, "wow Jim, what an amazing discovery, and that for only $ 400,-" :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 12:28 

Hans schreef:
....De stelling van M is net zoiets als die van Adriaan Kragten hier op het forum. Dus: strikt hypothetisch, theoretisch wellicht correct, maar niet praktisch uitvoerbaar.

Maar hoe verklaar je dan dat ik, en een hoop andere M-gebruikers het wel ervaren? Praktischer kan je het toch niet krijgen. Wat ik eerder schreef over die acclimatiseringsperiode... dat heb ik ook aan den lijve ondervonden. Hogere noten waren in die periode bij mij veel te hoog. In die tijd veel contact gehad met M. en hij heeft mij een mondstuk gestuurd dat met meer spanning bespeeld kon worden. Als ik daaraan gewend was kon ik weer terug naar het huidige mondstuk. Het ging om een PRANA-mondstuk. Lees de forums er maar op na, niet iedereen kan er lekker op spelen. Men denkt dat ze op een "conventionele manier" ook heus wel werken, maar dat is in de praktijk toch anders.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 06 dec 2008 12:33 

erikveldkamp schreef:
Bij Manny Laureano werkte het in zijn nadeel. Hij mocht van zijn dirigent niet meer op zijn Ajna spelen. Niet alleen omdat ie er anders uitzag, maar vooral omdat ie te veel afweek van het klankideaal van de dirigent.

...even voor de volledigheid, Manny Laureano speelt in het betreffende orkest nu op zijn Monette P1.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 114 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11 ... 15  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur