trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Hoe zinvol is een leraar?
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 04:25

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 12:21 

Selmer schreef:

Overigens denk ik dat het slim is om na een X aantal jaren te wisselen van leraar, ervan uitgaande dat je steeds weer een goede docent kunt vinden. Een andere leraar leert je weer andere dingen, en heeft weer andere handigheden en aandachtspunten.

En een goeie leraar zal, denk ik na verloop van tijd ( of wanneer dat nodig is ) je aanraden om een andere leraar te zoeken, omdat je bij hem "uitgeleerd" bent....

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 16:20 

Herken ik dit?

Ja ik heb ook trompet leren spelen van een plaatselijke held. Meerdere docenten vertelden mij dat ik een verkeerde mond/kaakstand en embouchure had.
Gaat nu ook beter.

Elk ander instruemnt dat ik ooit heb aangeraakt ( gitaar piano viool doedelzak etc :P )
Heb ik allemaal zelf geleerd op wat enkele tips na.
Maar ook op piano had ik verkeerde vinger stand, en gitaar forceerde ik teveel. Ik zong ook verkeerd.
Dus een leraar helpt wel, zelfs als je een leuk wijsje kan spelen op een klarinet kom je nog niet in een goede harmonie.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 17:18 

ik wilde na mijn D-examen verder gaan met trompetlessen in Utrecht. Dat kan nu helaas niet (arme student :lol: )....en dan merk je pas hoe k*t het is als je vanalles zelf uit moet zoeken. Ik wil namelijk wat meer lichte muziek gaan spelen....maarja, ik heb altijd klassiek les gehad. Erg lastig om je dat zelf aan te leren hoor.

Een leraar heeft dus zeker nut.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 18:12 

Naar mijn idee zijn leraren toch echt wel nuttig. Uiteraard moet je het treffen.
En iedere leraar heeft naar mijn idee ook zijn eigen dingen waar hij op let. Tsja ook leraren zijn mensen...

Ik ben begonnen bij een docente waar ik vooral heel veel lol heb leren maken op mijn trompet. Erg leuk en gezellig en motiverend om door te gaan.

In de tussentijd ben ik voor een half jaar naar Vught bij Den Bosch verhuist en heb daar gelest op de trompet. Weer een nieuwe frisse wind met aandacht voor een mooi vol geluid en nu weer verhuist, weer een nieuwe leraar die heel veel aandacht heeft voor techniek. Kwam er dus idd wel achter dat ik eigenlijk nooit goed de techniek heb aangeleerd :( maar aan de andere kant als ik in het begin niet die lol zou hebben gehad van de leuke stukken, was ik dan wel doorgegaan? Uitdaging dus nu die techniek.

Nu probeer ik een mix te vinden tussen leuk spelen, maar ook beter leren spelen en de juiste technieken aan te leren. Inmiddels is trompetspelen zo'n verslaving geworden dat ik niet meer zonder kan...

Voordeel bij mij is dat wanneer je naar les moet, je ook een stok achter de deur hebt daadwerkelijk je saaie oefeningetjes te doen :D En een vraagbaak hebt voor je vragen....(waar uiteraard zo'n forum als dit ook ideaal voor is :D )

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 20:14 

camel schreef:
Dat hele mondstukken verhaal van meneer Lindemann is natuurlijk helemaal geweldig. Maar: als docent moet je roeien met de riemen die je hebt. Een leerling komt naar je toe, met een trompet en een mondstuk. Via vereniging of muziekschool of zelf aangeschaft. Vaak is het dan gewoon een kwestie van een hele lange adem hebben voordat er eindelijk eens een fatsoenlijk mondstuk is. Dus is dat eerlijk gezegd niet MIJN eerste aandachtspunt. Eerst maar eens een fatsoenlijke opstart maken. Dus zorgen dat het fysiek en technisch goed zit. Ondertussen via vereniging of muziekschool proberen of ze toch maar heel erg ajb een fatsoenlijk mondstuk willen regelen. Aangezien ik dat toch echt niet ga betalen.

Het een sluit het ander ook niet uit.

Maar ik had geen problemen met de verenigingen waar ik mee in zee moest de afgelopen periode. Ik heb de lesboeken veranderd bij sommigen en ze kregen ook nieuwe mondstukken en andere zaken waar ik om vroeg. Ze hebben zelfs 4 van Laar bugels besteld... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 21:46 

Citaat:
Ze hebben zelfs 4 van Laar bugels besteld...

goh, en dat vebaast ons geheel niet.... :lol:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 21:58 

Ze hadden eerst Adams bugels uitvoerig getest maar die vonden ze niet goed stemmen. Daarna wilden ze de van Laar bugels eens testen en ik heb hun daarbij een klein beetje geholpen. Het belangrijkste is toch dat je de toeters zelf test en blijkbaar vonden ze Hub's toeters mooi klinken en fijn spelen. Dat verbaasd mij dan weer niet... :wink:

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 17 dec 2008 22:06 

Als je je afvraagt hoe zinvol een leraar is, kun je je ook afvragen of het zinvol is om geen leraar te hebben. Het antwoord daarop lijkt me logisch.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 17 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur