remco p schreef:
ik ben aan het twijfelen om te stoppen met trompet. Ik speel nu al een jaar of 9 en heb het idee dat ik nog steeds op het niveau zit van iemand die pas 3 Ã 4 jaar speelt. Ik kom gewoon niet meer vooruit. Niet in techniek, niet in hoogte, niet in soeplesse. ik moet dit gewoon even ergens kwijt en mssn dat jullie ook mijn twijfel kunnen weg halen zodat ik een duidelijker besluit kan nemen.
De meeste trompettisten die ik ken (incl. mijzelf), hebben diepe dalen meegemaakt
en grote twijfels gehad over doorgaan of niet, en/of over de vraag of het instrument wel geschikt is voor jou...
Je schrijft dat je niet meer vooruit komt, dát heeft één of meerdere redenen,
en pas als je voor jezelf hebt uitgevonden wélke redenen, kun je er iets aan doen, nietwaar?
Schrijf eens op een papier hoe je vindt dat jouw ontwikkeling is geweest tot nu toe.
Noteer ook hoeveel tijd je er voorheen in stak, en hoeveel tijd nu?
En is de invulling van die tijd eventueel veranderd?
Een uur studeren zegt mij niet zoveel, een uur serieus en geconcentreerd studeren wel...
begrijp je wat ik bedoel?
Ben je tevreden over je docent, en zo niet, waarom?
Heb je eerder docenten gehad waar je tevreden over was?
Zo kun je deze lijst met vragen aanvullen die voor jou van belang zijn,
dat maakt het makkelijker om je huidige houding t.a.v. de trompet een wending te geven.
Het is bepaald niet uitgesloten dat je op een verkeerde manier speelt.
Er is hier al heel vaak gesproken over embouchure.
Ik behoor tot het kleine groepje dat vindt dat veruit de meeste embouchureproblemen
terug te leiden zijn naar een zwakke ademhaling en steun.
Op dát terrein valt er meestal een hoop te winnen.
Bij vrijwel alle studenten die ik ooit heb lesgegeven, was de ademhaling niet optimaal
of zelfs ronduit zwak.
Grote kans dat dit ook bij jou het geval is.
Op het moment dat dit wél voor elkaar is, wordt je klank veel beter en gaat je uithoudingsvermogen
en tevens ook je bereik vooruit en DUS... ook je zin om te spelen en te studeren!
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en nogmaals, we hebben dit (bijna) allemaal meegemaakt,
geef het niet te snel op!
Succes.