trompet.nl > forum > Toon onderwerp - stoppen met trompet spelen, maar twijfel
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 06:17

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 10:55 

Er is zoveel leuke bladmuziek te koop in alle denkbare stijlen om te studeren. Veel is ook gratis verkrijgbaar via de bekende sites (...). Ga je eens verdiepen in latijns amerikaanse muziek, of pop muziek, of jazz, baroque muziek , etc. Er is zoveel te leren. Ik ben (denk ik) al een stukje verder maar ontdek dagelijks weer nieuwe interessante muziek.

Als je je daar mee bezig houdt zul je merken dat je op alle vlakken vooruit gaat. Dus niet alleen qua embouchure, maar ook muzikaliteit wat veel belangrijker is.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 11:16 

erikveldkamp schreef:
Er is zoveel leuke bladmuziek te koop in alle denkbare stijlen om te studeren. Veel is ook gratis verkrijgbaar via de bekende sites (...). Ga je eens verdiepen in latijns amerikaanse muziek, of pop muziek, of jazz, baroque muziek , etc. Er is zoveel te leren. Ik ben (denk ik) al een stukje verder maar ontdek dagelijks weer nieuwe interessante muziek.

Als je je daar mee bezig houdt zul je merken dat je op alle vlakken vooruit gaat. Dus niet alleen qua embouchure, maar ook muzikaliteit wat veel belangrijker is.

welke bekende sites? ik ken ze niet ;)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 08 jan 2009 15:51 

erikveldkamp schreef:
baroque muziek

Geheel tegen mijn verwachting in was dit het dus voor mij :-) Heb van die totaal andere stijl geleerd me meer te richten op klank en niet (meer) op de hoge noten (jaja, ook ik heb zo'n fase (gehad)).

Dan hoor je jezelf ineens op een heel andere manier vooruitgaan. heerlijke ervaring

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 10:02 

En mocht je het echt niet meer weten... Laat je trompet dan eens een tijdje liggen. Dan merk je vanzelf of je het gaat missen. En als dat moment komt dan zie je de leuke dingen weer van het muziek maken. Ik heb voor mezelf ook wel eens zo'n 'pauze' genomen en na drie dagen was ik weer helemaal gelukkig met mijn trompet. Ik was zo fanatiek aan het spelen en zó streng voor mezelf dat er geen lol maar aan was. Laat je niet leiden door alles wat er mis gaat, maar kijk naar wat er goed gaat.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 12:28 

Als je trompet op een gegeven moment zat bent dan kan een optie zijn om eens een poosje een heel ander muziekinstrument te gaan bepelen zoals bijvoorbeeld een gitaar. Maar doe je trompet niet meteen weg als het een goed instrument is. Een ander instrument leent zich vaak beter voor een ander soort muziek dan trompet en je kunt gitaar ook 's avonds laat spelen zonder dat de buren er last van hebben. Je blijft jezelf dan wel muzikaal ontwikkelen en als je op een gegeven moment de trompet weer uit de motteballen haalt, dan zul je er toch meer muziek op kunnen maken (hoewel je je embouchure en techniek natuurlijk weer opnieuw moet opbouwen).

Ik heb zelf trompet gespeeld van mijn 19e tot mijn 22e en daarna gitaar,contrabas en sax en ben pas op mijn 35e weer opnieuw met trompet een bugel begonnen (ik ben nu 61). Het is echt niet zo dat je dan weer helemaal opnieuw moet beginnen. Bepaalde vaardigheden zoals het noten lezen, het lezen van accoorden, de feeling voor ritmiek en het vermogen om te improviseren zijn universeel en die neem je mee als je van instrument verandert. Natuurlijk vereist een trompet zijn eigen specifieke vaardigheden en daarmee lig je achter op iemand die zijn hele leven alleen trompet heeft gespeeld. Maar het gaat toch om de lol die je eraan beleeft. Je zult altijd mensen tegen komen die veel beter zijn en daar moet je ook met plezier naar luisteren maar zonder hun niveau tegen dat van jou op een weegschaal te leggen.

Profiel  

Berichttitel: Re: stoppen met trompet spelen, maar twijfel
BerichtGeplaatst: 09 jan 2009 14:29 

remco p schreef:
ik ben aan het twijfelen om te stoppen met trompet. Ik speel nu al een jaar of 9 en heb het idee dat ik nog steeds op het niveau zit van iemand die pas 3 à 4 jaar speelt. Ik kom gewoon niet meer vooruit. Niet in techniek, niet in hoogte, niet in soeplesse. ik moet dit gewoon even ergens kwijt en mssn dat jullie ook mijn twijfel kunnen weg halen zodat ik een duidelijker besluit kan nemen.

De meeste trompettisten die ik ken (incl. mijzelf), hebben diepe dalen meegemaakt
en grote twijfels gehad over doorgaan of niet, en/of over de vraag of het instrument wel geschikt is voor jou...
Je schrijft dat je niet meer vooruit komt, dát heeft één of meerdere redenen,
en pas als je voor jezelf hebt uitgevonden wélke redenen, kun je er iets aan doen, nietwaar?
Schrijf eens op een papier hoe je vindt dat jouw ontwikkeling is geweest tot nu toe.
Noteer ook hoeveel tijd je er voorheen in stak, en hoeveel tijd nu?
En is de invulling van die tijd eventueel veranderd?
Een uur studeren zegt mij niet zoveel, een uur serieus en geconcentreerd studeren wel...
begrijp je wat ik bedoel?
Ben je tevreden over je docent, en zo niet, waarom?
Heb je eerder docenten gehad waar je tevreden over was?
Zo kun je deze lijst met vragen aanvullen die voor jou van belang zijn,
dat maakt het makkelijker om je huidige houding t.a.v. de trompet een wending te geven.
Het is bepaald niet uitgesloten dat je op een verkeerde manier speelt.
Er is hier al heel vaak gesproken over embouchure.
Ik behoor tot het kleine groepje dat vindt dat veruit de meeste embouchureproblemen
terug te leiden zijn naar een zwakke ademhaling en steun.
Op dát terrein valt er meestal een hoop te winnen.
Bij vrijwel alle studenten die ik ooit heb lesgegeven, was de ademhaling niet optimaal
of zelfs ronduit zwak.
Grote kans dat dit ook bij jou het geval is.
Op het moment dat dit wél voor elkaar is, wordt je klank veel beter en gaat je uithoudingsvermogen
en tevens ook je bereik vooruit en DUS... ook je zin om te spelen en te studeren!
Ik hoop dat je er iets aan hebt, en nogmaals, we hebben dit (bijna) allemaal meegemaakt,
geef het niet te snel op!
Succes.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 23:07 

Die dieptepunten (golfbeweging) zal eenieder wel meemaken. In de muziek,maar ook in andere kunstuitingen.

Gewoon even iets anders doen. B.v. mondharmonica spelen. Daarna weer
voorwaarts mars met de trompet.

http://www.antoni-art.nl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 13:08 

(1) passie vasthouden, want trompet is een prachtig instrument en je zult zeker weer gaan groeien
(2) nieuwe focus zoeken (bijvoorbeeld: leraar, repertoire, studietijden (waarom niet een sabbatical van een week of 6 ingelast? helpt bij het nadenken en daarna ben je weer fris).
Succes!

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 51 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5 ... 7  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur