trompet.nl - d toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 22 apr 2026 01:11

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel: Pffff
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 11:02 

Ruli schreef:
Delano heeft het vlgs mij over een bepaald geluid en denkt daar een andere boring voor nodig te hebben dan de “standaard ML” terwijl Camel en Erik het over speelgevoel hebben.
Dat zijn vlgs mij twee verschillende dingen, of heb ik het mis?

Boring heeft niets te maken met de sound van het instrument, alleen met de weerstand die je voelt en de hoeveelheid lucht die je nodig hebt om het instrument te laten klinken.
Ik heb de gelegenheid gehad om twee trompetten die min of meer hetzelfde gebouwd zijn naastelkaar te testen: De Yamaha 6310Z en de B&S MBX. Allebei step-bore gebouwd; de boring van de stembuis is bij de B&S en de Yamaha even groot nl. L. Ook de taper van de beker van de beide instrumenten is vergelijkbaar. Alleen de boring van het ventielhuis is bij de B&S ML. en bij de Yamaha een stuk kleiner (M). Beide toeters hebben reversed leadpipe met een vierkante stembuis en een beker met French Beat Wire..
Resultaat: Beide instrumenten hebben een vergelijkbare sound, alleen vraagt het meer lucht om de B&S tot klinken te brengen, je zou ook kunnen zeggen: De B&S blaast beter door of, de Yamaha heeft meer weerstand, of, de Yamaha spreekt makkelijker aan.

Nogmaals, sound wordt bepaald door de vorm van de beker, het materiaal van de toeter en niet door de boring.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

Berichttitel: Re: Pffff
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 11:34 

Theo van Kampen schreef:
...Boring heeft niets te maken met de sound van het instrument, alleen met de weerstand die je voelt en de hoeveelheid lucht die je nodig hebt om het instrument te laten klinken....

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dezelfde klank krijgt uit een grote- en kleinere boring.
Het lijkt mij dat wanneer je meer lucht gebruikt, de klank voller wordt. Maar je moet natuurlijk wel beide instrumenten "vol" kunnen spelen om te kunnen vergelijken.

Jouw test had meer waarde gehad (voor dit onderwerp) wanneer je bijv. twee Bach's naast elkaar kon testen die volledig gelijk waren behalve de boring, maarja, in onze omgeving is dat helaas niet altijd mogelijk.

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 12:11 

Theo van Kampen schreef:
Ruli schreef:
Delano heeft het vlgs mij over een bepaald geluid en denkt daar een andere boring voor nodig te hebben dan de “standaard ML” terwijl Camel en Erik het over speelgevoel hebben.
Dat zijn vlgs mij twee verschillende dingen, of heb ik het mis?

Boring heeft niets te maken met de sound van het instrument, alleen met de weerstand die je voelt en de hoeveelheid lucht die je nodig hebt om het instrument te laten klinken.

Maar, zoals camel ook al zei, speelgevoel en sound overlappen elkaar toch?

Profiel  

Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 14:27 

Grappig dat de meningen over toch zo iets fundamenteels als boring zo verdeeld kunnen zijn. Erik heeft terecht opgemerkt lijkt me dat boring IN IEDER GEVAL niet doorslaggevend is hoe een trompet klinkt. Van Laar bouwt allemaal verschillende toeters met ee 11,7 boring. Meer merken doen dat, alle Selmers zijn dezelfde largebore 11,75 mm.
Of Theo gelijk heeft dat het er voor het geluid niet toe doet weet ik niet. Van mijn trombonetijd weet ik dat alle solisten, vroeger Teagarden en b.v. Tommy Dorsey altijd op smalle boringen speelden, zeg maar de 2B van King. De Bart van Lier trombone Van Kuhn und Hoyer lijkt mij er ook zo een. De orkestjongens speelden 3B, de bastrombone 4B.
Inmiddels is dat allemaal veel groter geworden, 4B is geloof ik standaard in orkesten, de bastrombone is dacht ik al 7B al zal brassheavy dat beter weten. Het gevolg is in ieder geval een enorme toename van het geluid. Als jurist kan ik jullie wel een paar uittreksels van vonnissen bezorgen over gehoorschade door deze lawaaimakers.
Op een youtubefilmpje van de trombonisten Alessi en Gordon legt Joseph Alessi aan een masterclass uit dat zijn trombone (een grote dikke met kwartventiel) gezien moet worden als een soort stationwagen en de (kleine smallbore) trombone van de jazzsolist Wycliffe Gordon als een Porsche. Let wel, het gaat hier alleen over de boring v.h. instrument. Het lijkt mij interessant te weten wat de verschillnde boringen nu met een trompet doen. Miles Davis moet toch als solist andere overwegingen dan efficiency hebben gehad om niet een M- of ML-boring te gebruiken maar de largebore Committee.
groeten, delano

Profiel  

BerichtGeplaatst: 14 jan 2009 20:59 

Ruli schreef:
Jouw test had meer waarde gehad (voor dit onderwerp) wanneer je bijv. twee Bach's naast elkaar kon testen die volledig gelijk waren behalve de boring, maarja, in onze omgeving is dat helaas niet altijd mogelijk.

Inderdaad een razend interessant experiment. Wie gaat 'm doen?

Ik heb 't allemaal niet zelf verzonnen hoor, 't staat allemaal te lezen in de foldertjes van Vincent Bach en in de Getzen Gazette.
Daarom hoeft 't natuurlijk niet waar te zijn, maar als we even de duitse cylinderventieltrompetten in ons achterhoofd houden.... Die mooie sonore donkere sound ondanks de M (hoogop ML.) boring in de ventielsectie.
Wellicht komt 't daar wel vandaan bedenk ik me nu. Die trompetten hebben een grote beker en wellicht verwarren mensen dat met een grote boring. De Vincent Bach Vindabone -bekend om zijn Weense donkere sound- heeft ook een ML boring in combinatie met een 43 leadpipe en een 72 beker.

www.luxuriamusic.com

Profiel  

BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 07:50 

Ruli schreef:
Theo van Kampen schreef:
...Boring heeft niets te maken met de sound van het instrument, alleen met de weerstand die je voelt en de hoeveelheid lucht die je nodig hebt om het instrument te laten klinken....

Ik kan me moeilijk voorstellen dat je dezelfde klank krijgt uit een grote- en kleinere boring.
Het lijkt mij dat wanneer je meer lucht gebruikt, de klank voller wordt. Maar je moet natuurlijk wel beide instrumenten "vol" kunnen spelen om te kunnen vergelijken.

Op het gevaar af mensen af te schrikken met het woord "natuurkunde" 8) :
De lucht door je instrument bepaalt niet de klank. De luchtstroom is enkel noodzakelijk om de lippen in trilling te brengen. Richard Smith (PhD natuurkunde, instrumentontwerper van Besson en later Smith-Watkins) heeft eens een trombonemondstuk onder de kelk dichtgemaakt met een membraan, en een luchtafvoerkanaaltje opzij in de kelk geboord. De luchtweg naar het instrument was dus afgesloten, maar het was prima bespeelbaar!
(voor sommigen onder ons een leuk artikel: http://www.smithwatkins.com/pdf/itg99.pdf)

Profiel  

Berichttitel: nieuwe trompet kopen
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 07:59 

Dus als ik het goed begrijp is het zo dat ik of geen nieuwe trompet hoef te kopen maar alleen een trmbonemondstuk en een boor + kurk of het maakt geen klap uit wat voor trompet en zeker niet wat voor boring dat ding heeft?[/list]

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 15 jan 2009 09:14 

Als je schematische doorsnede van de proefopstelling bekijkt zou de vorm van de cup van onze mondstukken er niet toe doen. De cupvorm bevind zich immers achter het membraam.
Terwijl ik anders ondervind. Een plat mondstuk klinkt (bij mij) scherper dan bij eentje met een flugel-cup.

Zou je deze proef overigens kunnen zien als een “human-BIAS system”?

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 46 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1, 2, 3, 4, 5, 6  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur