Ruli schreef:
Delano heeft het vlgs mij over een bepaald geluid en denkt daar een andere boring voor nodig te hebben dan de “standaard ML” terwijl Camel en Erik het over speelgevoel hebben.
Dat zijn vlgs mij twee verschillende dingen, of heb ik het mis?
Boring heeft niets te maken met de sound van het instrument, alleen met de weerstand die je voelt en de hoeveelheid lucht die je nodig hebt om het instrument te laten klinken.
Ik heb de gelegenheid gehad om twee trompetten die min of meer hetzelfde gebouwd zijn naastelkaar te testen: De Yamaha 6310Z en de B&S MBX. Allebei step-bore gebouwd; de boring van de stembuis is bij de B&S en de Yamaha even groot nl. L. Ook de taper van de beker van de beide instrumenten is vergelijkbaar. Alleen de boring van het ventielhuis is bij de B&S ML. en bij de Yamaha een stuk kleiner (M). Beide toeters hebben reversed leadpipe met een vierkante stembuis en een beker met French Beat Wire..
Resultaat: Beide instrumenten hebben een vergelijkbare sound, alleen vraagt het meer lucht om de B&S tot klinken te brengen, je zou ook kunnen zeggen: De B&S blaast beter door of, de Yamaha heeft meer weerstand, of, de Yamaha spreekt makkelijker aan.
Nogmaals, sound wordt bepaald door de vorm van de beker, het materiaal van de toeter en niet door de boring.