trompet.nl > forum > Toon onderwerp - Condenswater
trompet.nl - dé toonaangevende trompet site van nederland
  > home > forum - u bent nu hier  
   > het trompet.nl forum

Het is nu 18 apr 2026 00:18

Alle tijden zijn GMT + 1 uur

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende
Auteur Bericht
 Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2009 14:49 

Jens schreef:
Citaat:
Ik weet heel erg zeker dat concerns als Yamaha, maar ook kleine bouwers geprobeerd hebben om iets beters te ontwikkelen.

Nou, ik betwijfel het...een waterklepje is toch gewoon prima?

jawel jawel, maar ik bedoelde ook niet zozeer ontwikkelingen als in waterklepjes. Maar meer als in ontwikkelingen onderzoek naar betere instrumenten als in het geheel. ( Waarbij waterkleppen misschien ook aandacht krijgen ).

onduidelijkheid mijnerzijds. scuzi mi

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2009 15:42 

Het verhaal van Adriaan en zijn ideeen blijven wel zeer theoretisch.
Stralingswarmte m.b.v. het principe van de magnetron kan natuurlijk, maar vergeet niet dat deze straling ook gevaarlijk kan zijn.
Bovendien red je het niet met een paar batterijen, daarvoor moet er te veel stroom lopen.

Inductie ( het principe van de inductie kookplaat )zou wel kunnen maar ook hier geldt dat je toch een aardige stroombron nodig hebt.

Dan hebben we het nog niet gehad welke invloeden spoelen en dergelijke van invloed zullen zijn op de trompet zelf.

Adriaan is wel een doorzetter en geeft het zomaar op, als zijn idee wordt afgewezen komt hij met een nieuwe of verbeterde versie, dat valt hem te prijzen.
Maar misschien moet je het maar eens in een andere volgorde doen of een stapje verder gaan door de theorie daadwerkelijk in de praktijk te brengen.
Als je dat lukt heb je waarschijnlijk een concept waar wel geintereseerden voor zijn.

JK 1.5 C
Bugel Thomann
DennisWick 2bfl

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2009 16:42 

Dehaanmuziek schreef:
Jens schreef:
Citaat:
Ik weet heel erg zeker dat concerns als Yamaha, maar ook kleine bouwers geprobeerd hebben om iets beters te ontwikkelen.

Nou, ik betwijfel het...een waterklepje is toch gewoon prima?

Even wat anders, een ander topic werd er gedacht dat een beginnen trompettist met een vraag een troll was. Ik moet hier allemaal erg om lachen, zeker, maar qua "troll-gok" zet ik mijn geld op deze beste man!

Er zijn mensen op dit forum die de beste man ontmoet hebben en, tenzij zij allemaal "trollen" zijn, zij kunnen beamen dat de man serieus is.

OK, ik zeg ook, als IK had moeten gokken :lol:
Maar goed, dat maakt het allemaal gewoon nog leuker! 8)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 21 jan 2009 16:54 

trumpetvos schreef:
Het verhaal van Adriaan en zijn ideeen blijven wel zeer theoretisch.
Stralingswarmte m.b.v. het principe van de magnetron kan natuurlijk, maar vergeet niet dat deze straling ook gevaarlijk kan zijn.
Bovendien red je het niet met een paar batterijen, daarvoor moet er te veel stroom lopen.

Inductie ( het principe van de inductie kookplaat )zou wel kunnen maar ook hier geldt dat je toch een aardige stroombron nodig hebt.

Dan hebben we het nog niet gehad welke invloeden spoelen en dergelijke van invloed zullen zijn op de trompet zelf.

Adriaan is wel een doorzetter en geeft het zomaar op, als zijn idee wordt afgewezen komt hij met een nieuwe of verbeterde versie, dat valt hem te prijzen.
Maar misschien moet je het maar eens in een andere volgorde doen of een stapje verder gaan door de theorie daadwerkelijk in de praktijk te brengen.
Als je dat lukt heb je waarschijnlijk een concept waar wel geintereseerden voor zijn.

Ik zie wel wat in zo'n nieuw en lichtgewicht concept als verwarming en extra behuizing met spoelen om je trompet....Ik zie dat wel wat worden, kijk deze contrabas sax is ook handig, heeft wel wat wieletje eronder, maar dan heb je ook wat!
Afbeelding :wink:

Sorry, moest hem even maken. Maar inderdaad, alle ideeën kunnen natuurlijk bijdragen aan een verbeterd concept, en dat zou prima zijn. In dit egval weet ik alleen nou niet zo of er wel een probleem is, dus of er wel een oplossing voor moet komen. Ik loos best vaak water, tijdens een nummer als ik even niets hoef, of erna, en weer ervoor, het is een automatisme (heb er gisteren door deze discussie even op gelet). Dan is er nooit hinderlijk water.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 18:03 

Het volledige rapport over condenswater ligt momenteel bij Adams en bij van Laar en een samenvatting wordt mogelijk opgenomen in De Dirigent. Als de Nederlandse fabrikanten het helemaal niet zien zitten dan heeft het voor mij ook niet zo veel zin om te gaan meten hoeveel vermogen nu werkelijk nodig is om een bepaald instrument op temperatuur te houden als functie van de temperatuur van de buitenlucht. Dit vermogen bepaalt of het mogelijk is om de benodigde energie voor een acceptabele speeltijd opgeslagen kan worden in moderne accu's.

Als je ziet dat er tegenwordig al heggescharen op accu's werken dan geeft dit wel aan dat de energiedichtheid van moderne accu's erg hoog is. Maar het kan zijn dat toch van een verbinding met het lichtnet gebruik gemaakt moet worden. De toevoerdraad is natuurlijk wel lastig en juist buiten waar het koud is heb je er dan niets aan. Maar bij een juiste uitvoering hoeft een lichtnetverbinding helemaal niet gevaarlijk te zijn. Er zijn zat mensen die op een elektrische onderdeken slapen.

Ik denk ook dat ik de echte sceptici onder jullie niet van het nut van verwarmen kan overtuigen zelfs als ik een goed werkend prototype zou hebben. Maar misschien ga ik toch wel wat in elkaar knutselen met een eenvoudige weerstandsverwarming. Inductief verwarmen heeft bepaalde voordelen maar het is veel moeilijker om dat even uit te proberen.

Ik wil eigenlijk ook wel eens weten of het aanbrengen van een paar licht uitgevoerde verwarmingselementen om het cilindrische deel van de buis, nu werkelijk een merkbare invloed op de klank heeft. Ik kan me nog een stukje herinneren dat ooit geplaatst is (door ik dacht Erik) over een instrument dat van lood gemaakt was en dat juist een zeer heldere klank had. Het laatste konische deel van de buis en de beker lijken mij een veel grotere invloed op de klank te hebben maar dat deel ga ik niet verwarmen

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 18:58 
Moderator

Adriaan, wat ik me kan voorstellen is dat je ook eens denkt aan het feit dat als je tijdens concerten af en toe eens van instrument wisselt, (zoals ik zelf ervaar met wisselen trompet/bugel) je, althans in niet al te warme ruimten, steeds een koud instrument hebt. (en daardoor in eerste instantie te laag bent)

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 20:02 

Beste Diederik
Wij repeteren altijd in een kantoorunit met elektrische verwarming waar ik het 's winters als het echt koud is niet warmer krijg dan zo'n 18 graden. Toch kan het er na een uurtje stevig spelen benauwd worden waardoor een raam open gezet moet worden. Mijn trompet lag een keer net voor dat raam en ik wisselde in een nummer van bugel naar trompet waardoor ik deze niet eerst warm kon blazen. Je weet dan de eerste halve minuut niet wat je hoort. Hij is dan zo veel te laag dat je dat niet meer met embouchure kunt compenseren. Ik heb het voorkomen van dit probleem dan ook als een belangrijk voordeel van verwarming genoemd.

Profiel  

Berichttitel:
BerichtGeplaatst: 23 jan 2009 20:33 

de beste oplossing is gelijk de makkelijkste: op zoek gaan naar een betere repetitieruimte.

Had dat gezegd, en dit topic had geen 11 pagina's in beslag genomen.

Maar goed. Ik ben heel benieuwd wat Adams en Hub v Laar ermee gaan doen.

Profiel  

Plaats een nieuw onderwerp Antwoord op onderwerp  [ 136 berichten ]  Ga naar pagina Vorige  1 ... 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14 ... 17  Volgende

Alle tijden zijn GMT + 1 uur